Без дебат депутатите приеха на второ четене спорно допълнение в Кодекса за застраховането

Без дебат депутатите приеха на второ четене законопроект за допълнение на Кодекса за застраховането, внесен на 6 юли 2023 г. от Министерския съвет, предаде БТА.
Народните представители записаха в главата Национално бюро на българските автомобилни застрахователи, че Бюрото заплаща при спазване условията и сроковете на вътрешните правила на Съвета на бюрата предявените към него гаранционни искания от други национални бюра във връзка със задължения на своите членове. Със заплащането на всяко гаранционно искане бюрото встъпва в правата на националното бюро, получило гаранционно плащане, спрямо своя член и в седемдневен срок от плащането предявява писмено претенция към този член за размера на платеното.
В мотивите се посочва, че законопроектът има за цел да отстрани установени слабости в процеса на обработка на претенции с международен елемент от отделни застрахователи по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите в рамките на системата "Зелена карта". Системата функционира на базата на система от национални бюра на автомобилните застрахователи и кореспонденти за уреждане на застрахователни претенции във всички държави членки, признаване на автономията на институциите в държавата по мястото на настъпване на пътнотранспортното произшествие и на причиняване на вредите да уредят претенцията и да определят нейния размер в съответствие със законите и практиките на тази държава и след изплащане обезщетение на увреденото лице да поискат пълно възстановяване на платеното от застрахователя в друга държава членка, застраховала отговорността във връзка с моторното превозно средство, причинило вредите.
Функционирането на системата "Зелена карта" в България и финансовата стабилност на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ) е един от елементите на Плана за действие с мерки за адресиране на последващите ангажименти на Република България след присъединяването към ERM II, който налага промени в нормативната уредба. Във връзка с присъединяването към ERM II и впоследствие към еврозоната е идентифицирана необходимост от засилване на регулаторната рамка с цел отстраняване занапред на установените проблеми при функционирането на системата "Зелена карта" в България, мотивира се още вносителят.
Нуждата от законодателна промяна възникна заради натрупването на задължения за 20 млн. лв. при някои застрахователи ("Лев инс" и "Далл Богг") към Националното бюро "Зелена карта". Заради тях имаше сериозен риск Националното бюро да бъде изключено от системата "Зелена карта" и да спре издаването на зелена карта от българските застрахователи.
По-големият проблем обаче беше, че справянето с проблема по "Зелена карта" беше ключово условие по пътя за приемане на еврото, което по план трябваше да стане от 1 януари 2024 г. През февруари месец обаче пет партии - ГЕРБ, БСП, ДПС, "Възраждане" и "Български възход", бламираха внесените от министерството на финансите промени в закона и с това напълно елиминираха шансовете на страната да се присъедини към еврозоната в посочения срок. Тогава въпросните политически сили обосноваха решението си с това, че защитават интересите на организации, които се противопоставят на промяната.
Негативни становища за промяната тогава изразиха Съюза за стопанска инициатива - работодателска организация, близка до лидера при полицата "Гражданска отговорност" "Лев инс", както и от българското Национално бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ). Именно лидерът при полицата "Гражданска отговорност" в България "Лев инс" се оказа в основата на проблема с отказа си да изплаща претенции по щети в чужбина, тъй като смята, че е жертва на застрахователни измами, припомня "Капитал".