Трети мост над Дунав на хоризонта

Трети мост над Дунав на хоризонта

Кадърът е от юли 2022 г.
Кадърът е от юли 2022 г.
На хоризонта има трети мост над Дунав. Но колко отдалечен е видимият хоризонт не може да се каже. Така изглежда перспективата пред задръстванията на границата между България и Румъния на оста при Русе.
Преминаването и без инциденти отнема време, а наскоро такъв с еслучи заради тежкия трафик и липсата на основен ремонт на съоръжението.
Предстои такъв основен ремонт, който още ще влоши ситуцията до приключването си, а пренасочването към моста при Видин е проблем само по себе си, заради това, че довеждащата инфраструктура се строи.
Засега заявките на няколко правителства за няколлко моста над Дунав остават в сферата на мечтите с изключение на може би още един.
Най-после в ремонт
Мостът при Русе е строен през 50-те години на миналия век, а капацитетът му отдавна е надхвърлен. За сметка на това основен ремонт досега не е правен. Единствено повече от 22 г. са укрепвани фугите, а през 2011 г. е подменена хидроизолацията и асфалтовата настилка, напомня "Капитал".
Сега Агенция "Пътна инфраструктура" е обявила обществена поръчка за такъв основен ремонт, по която се приемат оферти до 28 септември. По проект ремонтът ще продължи поне две години. Нуждата от него е безспорна, както и хаосът за размерите на който могат да предполагат ползващите често съоръжението. Средно за денонощие по трасето преминават по 1200 тира.
И в момента тече частичен ремонт след като наскоро фуга по трасето в посока Румъния даде дефект, в резултат на което товарен камион аварира и движението на практика спря. Затова всяка нощ по 4 часа трафикът се спира, за да се отстрани дефектът.
Техническият проект за основния ремонт предвижда цялостна подмяна на асфалтовата настилка, на панелите, хидроизолация, нови предпазни огради, ограничителни системи, маркировка и т. н. По информация на изданието при ремонта движението ще бъде организирано в едната лента, а няма да спира напълно.
Пренасочване към единственият друг мост над Дунав няма да се прави, защото подходът към него все още се строи, което ще осуети още повече изграждането му, посочва изданието.
Ще има ли нови мостове
Плановете на управляващите от години са далеч от конкретност. Политическата криза допълнително отдалечи от дневния ред въпроса за още съоръжения на Дунав.
В началото на юни миналата година бе съобщено, че започва работата по предпроектните проучвания за пет нови моста над Дунав. С тяхното договаряне се похвали Кирил Петков, когато бе премиер. Като възможни техни точки бяха изредени Силистра - Калъръш, Оряхово - Бекет, Никопол - Търно Магуреле, Русе - Гюргево и Свищов - Зимнич. През 2019 г. правителствата на България (третото на Бойко Борисов) и Румъния бяха на крачка от подписване на меморандум за трети мост на Дунав между Свищов и Зимнич, но това така и не се случи.
Кадърът е от март 2023 г.
Кадърът е от март 2023 г.
От отговорите на настоящото ръководство на Министерството на транспрота до "Дневник" се разбира, че не се работи така мащабно, както се е говорело по темата. Посочва се обаче, че винаги България е била активна в тези разговори. Допълва се, че през последните години са проведени редица срещи с румънската страна за обсъждане на идеите за облекчаване на трафика по направлението Север-Юг, включително и за възобновяване на фериботната връзка между Русе и Гюргево, посочват от ведомството. Допълват, че въпросът многократно е обсъждан и на заседания на правителството.
Има ли все пак нещо конкретно
От отговорите на министерството се разбира, че съвместно с румънското транспортно ведомство се подготвя проектно предложение за изпълнение на подготвителни дейности за строителството на трети комбиниран мост при Русе-Гюргево.
Проектното предложение ще бъде подадено в рамките на отворената покана за кандидатстване по пакет "Военна мобилност" на Механизма за свързване на Европа, сектор "Транспорт" 2021-2027 г. В рамките на предпроектното проучване ще бъдат разгледани и анализирани различни варианти за изграждане на съоръжението, включително за техническите изисквания, финансовите параметри, екология и опазване на околната среда, социално-икономическо въздействие, свързаност и др., допълват от министерството.
Очаква се при одобрение от страна на Европейската комисия, проучвателните дейности в рамките на проекта да приключат "максимално бързо" с конкретни предложения и решения за технологията и необходимото финансиране, се казва още в отговорите.
"По отношение на етапа на последващо строителство следва да се анализира и възможността за използване на механизма на публично-частното партньорство за изграждането на подобен тип съоръжение. Това би довело до значително съкращаване на сроковете за цялостна реализация на комбинирания мост и би привлякло допълнително финансиране от други източници - частно финансиране, заемно финансиране и др.", посочват от министерството.
Един мост не е достатъчен
Общо 470 км е дължината на границата между България Румъния, преминаваща по Дунав. На всички тях съответстват едва два моста. За сравнение само в Будапеща, през която минава същата река, има няколко пъти по толкова. Същото е и в Братислава. Разбира се всички те са в рамките на един град и една държава, което донякъде обяснява различната ситуация в българо-румънската част на реката.
През годините са реализирани различни прединвестиционни проучвания за изграждането на нови мостове в общия българо-румънски участък на Дунав, с безвъзмездно и друго публично и частно финансиране, припомнят от министерството. Посочват, че заради "времеемкостта и сложността" на такива проекти основният фокус, който се поставя сега, е върху съвместните действия за изграждането на трети комбиниран мост при Русе-Гюргево. Подчертава се, че постигането на съгласие за кандидатстване с общ проект за проучвателни дейности между двете страни е конкретна стъпка по изпълнение на идеята в обозрим период.
Прогноза какво означава в случая обозрим период няма.
От отговорите се разбира, че още не се е стигнало до конкретни законови процедури за създаване на Европейска група за териториално сътрудничество. България е предоставила своите коментари по проект на Конвенция за създаване на такава структура с цел кандидатстване по Механизма за свързана Европа. Очаква се проект на устав от Румъния. "След постигане на съгласие между двете страни по отношение на текстовете на двата документа ще се пристъпи към необходимите законови процедури за създаване на Европейска група за териториално сътрудничество", обясняват от министерството.
10 години по-късно
През юни се изпълниха 10 г. откакто е пуснат в действие вторият мост над Дунав - при Видин. Идеята за него отлежава около 100 г. Договорът с изпълнителя на проекта е подписан през 2007 г. и е със срок на изпълнение 2007 г. С 3 г. закъснение и натиск от различни институции съоръжението бе пуснато в действие 40 години след първия проект за него.
Още 10 г. по-късно, през 2023 г. до Видин и "Дунав мост 2" няма нов скоростен път, инфраструктурата по международен път Е-79 е остаряла, опашките от товарни автомобили към моста са ежедневие, отбелязва БТА.
Надминати многократно са всички прогнозни очаквания за трафика на автомобили по съоръжението. Според първоначалните прогнози през първата година от пускането му по него е трябвало да преминат над 100 хил. превозни средства, а те са били 250 хил. За 10 г. по него са преминали в двете посоки малко над 9.3 млн. превозни средства и се очаква през есента на тази година по "Дунав мост 2" да премине 10-милионният автомобил, съобщава агенцията по данни на смесеното българо-румънско дружество "Дунав мост Видин-Калафат" АД.