Дигиталното управление стигна и до наемите на жилища

Напълно дигитално и на цената на половин месечен наем. Така накратко изглежда най-новата, дигитална, услуга на пазара на наеми. Засега в София, а после и в други градове.
По думите на създателите й - екипа на Борис Павлов, създател на платформата за краткосрочни наеми "Флат мениджър" (Flat manager), тя съчетава ползите от това да правиш всичко дигитално и услугите на брокер.
Flatimo предлага на ползвателите си да си направят профил, чрез който предлагат имот под наем или пък търсят. Отдаващите избират между два плана, като в единия представител на компанията участва в огледите на потенциални наематели, а в другия - не.
Павлов посочи, че за разлика от обичайния случай, в който обявите за наеми се без посочен адрес и с неугледни снимки, което се прави само за да позвънят потенциални клиенти, тук снимките са професионално направени, а също има и видеоразходка из имота. Освен това върху дигиталната карта на града се вижда и точният му адрес. Целта е да не ходят на огледи хора, които изначално не харесват жилището или пък наемодателят не би ги одобрил, ако например имат куче. Последното може да се види от профила на търсещия. Час за оглед също се запазва онлайн през профила в платформата.
Идеята тръгва от множеството празни жилища, част от които дори не са на пазара, а проучване на компанията сред техните собственици показало, че най-много са казали, че не знаят защо не си отдават имотите или че не могат да преценят. Павлов сравни това с все едно "Не подкрепям никого" да спечели балотажа на изборите. На второ място идва страхът от това на какви наематели ще попаднат и дали няма да им оставят неплатени сметки.
Георги Павлов, изп. директор на "Реалто груп", обясни, че пазарът на наеми е много малък процент от бизнеса на компаниите в сектора. Това е и причината те да не искат активно да се занимават с него. Така той остава в ръцете на малките, а и често на непрофесионално действащи компании.
Борис Павлов пък допълни, че обичайно една трета от обявите на пазара или са фалшиви, или са дублиращи се на различни места. Цитира данни, според които едва 15% от българите са под наем, а 40% от всички жилища стоят празни. Оценката му е, че при 760 хил. жилища в София 240 хил. стоят празни, а едва 10% от тях са на пазара.
Целта на компанията е през 2025 г. платформата да действа в цялата стана като преди това се разшири до Пловдив, Варна и Бургас. "Целта ни е да тестваме модела на голям пазар, защото ако там работи, не е проблем да действа на по-малък", обясни Павлов. Допълни, че моделът е заимстван от базирана в Сърбия платформа, която работи от около 6-7 години и вече държи над 50% от пазара на наеми в Белград.