"Билла" отчита вече дефлация при крайните си цени

"Билла" отчита вече дефлация при крайните си цени

"Билла" отчита вече дефлация при крайните си цени
"Билла България" вече от няколко седмици отчита, че има дефлация при цените, на които продава на крайните си клиенти, обяви Вигинтас Шапокас, изп. директор. Въпреки това най-голямото й предизвикателство, свързано с клиентите, е тъкмо по линия на цените.
Общо 20% от клиентите купуват по-малко от преди и търсят продукти в промоция. "Българите са много практични и на тази база взимат решения. Водещи са цената и качеството и смятат регионалните продукти за по-добри", коментира Шапокас.
Инфлацията я държим ниска
Доставчиците на веригата вече почти не вдигат цените, обяви изп. директор на веригата. През миналата седмица се вижда дефлация от 1.4%, а преди две седмици тя е била 2.6%, сочат данните на веригата.
Допълни, че веригата продължава да не пренася напълно поскъпването на доставните цени към крайните.
Затова при средна за октомври инфлация от 6.18% при доставните цени при крайните тя е 1.6%. Шапокас напомни и че ако при встъпването си в Българи веригата е била позиционирана в по-високия ценови клас, то сега политиката й е да има предложения за хора с всякакви доходи.
Въпреки че доходите в България постоянно растат по официални данни все още заплатите остават не много високи, което кара много хора да пазаруват по-малко след като цените на почти всичко се установиха на по-високи нива след двуцифрената инфлация през последната година. Това обяснява и защо около 45% (колкото и през 2022 г. - бел. авт.) от оборота на веригата идва от покупка на стоки в промоция, която обхваща 1500 артикула.
Данните на компанията показват, че от януари до октомври тази година оборотът й расте с 12%, ако сравнението е при равен брой магазини. През 2022 г. веригата достига до 1 млрд. лв. оборот през октомври, а през 2023 г. това вече е факт още през септември, което отразява и ефекта от инфлацията.
Цените на основните хранителни стоки тази Коледа ще са по-ниски в сравнение с миналогодишната, прогнозира пред "Нова телевизия" председателят на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата Владимир Иванов.
Трайно ниските цени
Засега "Билла България" не участва в започналата днес кампания на Министерството на икономиката, с която се цели за поне 8 месеца на доброволен принцип веригите да продават храни от малката потребителска кошница на възможно най-ниската за тях цена.
Изп. директор обясни, че на по-късен етап и тази верига може да се включи в кампанията, но засега се въздържа. Причината е, че когато Министерството на икономиката обяви кампанията "Достъпно за вас" през октомври, Комисията за защита на конкуренцията се произнесе по настояване тъкмо на веригите и обяви, че такава мярка ще навреди на конкуренцията, макар и да е на доброволен принцип.
Междувременно Министерството преформулира малко идеята си в отговор на писмото на антимонополното ведомство и затова кампанията започна от 15 вместо от 1 ноември. Все още обаче няма положително становище на Комисията за защита на конкуренцията, а ние знаем, че с нея не можем да се шегуваме, обясни изчаквателната позиция на "Билла" по отношение на държавната инициатива изпълнителният й директор.
Онлайн продажбите се разрастват и извън София
Все повече хора пазаруват онлайн като след пандемията изборът на този канал за покупка е заради пестенето на време, а освен това доставката до адрес е в рамките на 1 час, обясни Шапокас.
Всяка седмица купуващите онлайн потребителите растат с по 50%, но все още делът на продажбите по тази линия остава малък. Поръчките са около 300 на ден.
Планът на веригата обаче е от 2024 г. онлайн пазаруването чрез партньора им "Глово" (Glovo) да се разшири и към Плевен, Пловдив и Варна.
Веригата навлиза с по-малки магазини в кварталите
Наред с това част от експанзията на веригата вече е по линия на новия й формат "Билла днес" - тип квартални магазини, които са по-малки и по-близо до потребителите като асортиментът име до 4 хил. артикула, сред които и такива в промоция. Размерът им е до 600 кв. м и са с фокус върху свежите продукти. Шапокас обясни, че вече много трудно се намират големи терени, върху които да се изграждат стандартните просторни магазини на веригата, поради което и възможностите за развитие са тъкмо в по-малките формати. До края на годината ще има общо 4 такива обекта, като първият бе отворен през октомври в Добрич.
Планът на веригата е през 2024 г. да бъдат открити общо 12 нови магазина, част от които от този формат, а 11 ще бъдат реконструирани като общо в това ще бъдат вложени 68 млн. лв. За сравнение, през тази година са обновени 14 обекта, а новооткритите към края на декември ще са общо 12. За пръв път тази година веригата навлезе в Созопол, Чирпан, Троян, Силистра и село Граф Игнатиево.
Касите на самообслужване са налични в много от обектите на веригата, която към момента разполага със 150 филиала, но при тях плащането е само с карта. Предвижда се да могат да приемат и банкноти след приемането на еврото, обяви Шапокас като посочи, че е ясно, че в България този метод на разплащане е предпочитан.
От октомври веригата модифицира и програмата си за лоялност като ползвателите й, на които се дължат 80% от продажбите, ползват различни бонуси при определен праг на покупки в рамките на месец, което се отбелязва върху касовите им бележки. По данни на компанията над 2.2 млн. имат карта за отстъпки, а близо 1.5 млн. я ползват активно.