Има ли място за старите кучета: "Карфур" се завръща скоро във формата "удобни магазини"

Има ли място за старите кучета: "Карфур" се завръща скоро във формата "удобни магазини"

Феновете на френската верига за бързооборотни стоки "Карфур" ще имат възможност отново да намерят продуктите й в България след няколко години пауза. Тя обаче се заръща с малки обекти тип "удобни магазини", а не с познатите от първата й поява в България хипермаркети.
Наблюдаващи пазара коментират този втори опит, отново чрез гръцки държател на франчайза, като опипване на почвата и не съзират заплаха за останалите играчи в сегмента на модерната търговия. Всички казват, че повече конкуренция винаги е добре дошла и то не само за потребителите, но и за търговците.
Френската верига започва да отваря обектите си от януари като за начало такива ще бъдат ребрандираните сезонни и постоянни маркети на варненската верига, позната чрез "Алдо" и "Паркмарт", потвърди пред "Дневник" собственикът й Добромир Андонов.
Амбиция от втори опит
Френската верига "Карфур", която скоро съобщи, че отново ще стъпи в България, ще присъства с два формата като българският й партньор ще е "Паркмарт". Единият формат е "Карфур експрес", чрез който се развива и в Италия и Испания - обекти с размер 200-500 кв. м, а другият "Карфур маркет" - с 1000-1200 кв. м площ. В бъдеще е възможно да се отворят обекти и под марката "Карфур био" - с голямо портфолио от собствени продукти.
Това каза пред "Дневник" Добромир Андонов, изп. директор на варненската "Паркмарт" - компания, позиционирана в по-високия клас продукти, която има няколко обекта в страната, два от които в София. Допълни, че големите формати не се развиват и в Европа и затова "Карфур" се завръща като квартален магазин. Малко преди да затвори предишния път, веригата бе започнала да развива по-малки формати.
Планът засега е от януари да започне отварянето на общо 25 обекта. Като такива ще бъдат ребрандирани обектите на "Алдо", които са сезонни и присъстват основно в курортите, както и тези под бранда "Паркмарт" с изключение на първия от този вид във Варна. Засега обаче собственикът не смята да го развива.
При първото си навлизане на пазара в България преди около 10 години "Карфур" откри общо 21 хипермаркета и супермаркета. Проблеми с финансирането от страна на гръцките инвеститори тогава доведоха до закриването на веригата. Различното сега е, че "Паркмарт холдинг", която е изцяло българска компания, е получила подфранчайза и правото да отваря магазини под бранда Carrefour, обясняват от българското дружество.
"Чрез "Карфур" получаваме възможност за експанзия, тъй като "Паркмарт" е във високия сегмент, където възможностите за развитие са ограничени", казва пред "Дневник" Андонов.
Франчайзът на "Карфур", както вече бе съобщено, се държи отново от гръцка компания. Това е "Ритейл енд Мор" (Retail & More), част от империята "Вардиноянис", чрез която "Карфур" е представен и в Гърция. Тя ще помогне на българския си партньор за ребрандирането и въвеждането на правилата и изискванията на френския търговец.
В България при повторното си стъпване "Карфур" ще заложи основно на собствените си марки. "Те са разработили огромно портфолио с много добро качество, което ги отличава от останалите вериги, които са по-скоро дискаунтъри на нашия пазар. Така че ще се позиционира с по-качествени и премиум продукти", обясни Андонов.
Очакваните от него предизвикателства са свързани най-вече с отношенията с доставчиците заради фалита на предишния държател на франчайза - гръцката компания "Маринопулос", заради което "Карфур" вече не е представен в България. Тя държеше правата за френската верига и за редица други пазари - Албания, Босна, Хърватия, Македония, Черна гора, Сърбия и Словения.
Предизвикателствата са да възстановим добрата комуникация с клиентите и да им предложим доброто качество, за което повечето имат спомен. 
Кадърът е от хипермаркета на веригата в The Mall, 2011 г.
Кадърът е от хипермаркета на веригата в The Mall, 2011 г.
Има ли място за още една верига на пазара
Очаквано настоящите играчи на пазара на бързооборотни стоки не са особено словоохотливи по темата със завръщането на "Карфур" отчасти заради това, че смятат за проява на лош вкус да коментират бъдещ конкурент, отчасти, защото избират просто да наблюдават как този път веригата ще се развие на местна почва.
"Няма писано правило в нашия бизнес, че като напуснеш една страна, то няма да се върнеш никога...Но веригата напусна по много неприятен начин - с наполовина празни магазини. Ще имат много трудности да се завърнат и да си върнат потребителското удовлетворение", казва пред "Дневник" Вигинтас Шапокас, изп. директор на "Билла България". По информация от пазара в управлението на "Карфур" ще бъдат заети предишни кадри на австрийската компания.
"В мениджмънта ще има някои хора от "Билла България" и ние знаем какво да очакваме, желаем им всичко добро, но няма да им е лесно", казва той. "Защото от нашата перспектива ние виждаме, че е все по-трудно да се сдобиеш с добра локация и ако успееш, то то е на доста висока цена", допълни той. С уточнението, че към момента, в който разговаряме, няма официално обявени планове на френската верига. "В съзнанието на повечето хора, които го познават, той е огромен магазин, позициониран в големи търговски центрове, а те вече са заети в съществуващите молове", допълва Шапокас.
Освободеното пространство от "Карфур" в столичния The Mall преди години - от 15 хил. кв. м, бе заето от обект на "Билла България", но веригата зае само 2450 кв.м. Шапокас казва, че причината за това е, че "Билла" няма концепция за толкова голям магазин. "Ако днес трябваше да вземем това решение в The Mall, сигурно щяхме да заемем по-голямо пространство, но не чак и цялото", обяснява мениджърът.
На свой ред посочва, че големите обекти в цяла Европа срещат множество различни трудности и като цяло стремежът на бизнеса е към повече компактност.
По оценки на пазарния анализатор Владимир Чириков, обектите, чрез които стъпва веригата - "Алдо" и "Паркмарт държат не повече от 0.5 на сто от пазара, така че не става дума за сериозна заплаха за настоящите играчи. Подчертава все пак, че няма кой да каже как ще се развият магазините вбъдеще.
На какво поле ще е конкуренцията
Във времена на макар и утихваща инфлация, в които цените са се установили на доста по-високи от нивата си отпреди година, е естествена реакция на потребителите да търсят по-евтиното. Качеството обаче не остава съвсем на заден план, казват търговците. Въпреки това значителна част от оборотите на веригите, особено през последната година, се дължи на пазаруването на продукти в промоция. Това е и причината промоции да предлагат и квартални магазини, които не са част от големи вериги, както и онлайн търговците, които набраха голяма скорост при пандемията, а по тази линия се развиват и веригите, които преди това не бяха планирали подобно нещо.
В общия случай клиентът търси баланс, а този баланс е цена-качество. Ако търсите и купувате сирене, в пъти по-ниската цена на заместващ продукт, който не е сирене, няма да Ви убеди. С приоритет пазарувате прясно месо и зеленчуци от ферма? По-ниската цена на замразените продукти за Вас не е баланс. Затова водещото в поведението на потребителите са собствените им предпочитания, цената им и качеството, на което са свикнали. Това коментират пред "Дневник" от онлайн търговеца, който е лидер в сегмента, еBag.
"Не на последно място е цялостната услуга, която включва голямо портфолио от богат избор от продукти и логистично удобство", добавят от там. Дават пример със собствения си бизнес модел, при който има избор на над 1000 продукта на промоция, доставка до 3 часа до клиента, която е и безплатна при пазаруване на стойност над 100 лв.
В общия случай конкуренцията е в няколко основни аспекта - цена, качество, услуга и удобство. При равни други условия цената ще бъде водеща. Ясно е обаче, че секторът на бързооборотните стоки се влияе от човешкия персонал в обслужването, от точките на продажба и логистиката, както от разнообразието и качеството на продуктите в портфолиото, допълва Иван Александров, основател на компанията. В началото тя развиваше онлайн търговията съвместно с няколко от веригите, но после започна да работи самостоятелно.
Не съществува идеален свят, в който тези условия са равни, за да натежи само цената. Например eBag доставя до вратата на дома продукти, за които иначе трябва да обиколите 2-3 физически магазина и по този начин води във фактора логистика при пазаруване. Конкуренцията се основава предимно на успешния микс между качествени и предпочитани от потребителя продукти, които търговецът трябва да подбира грижливо, устойчива услуга, която да поддържа на отлично и оценявано от клиента като отлично ниво и на цени по различните категории стоки, които да отговарят на пазара, анализира той.
Или казано с други думи, за да е успешна една компания в сектора на бързооборотните стоки, трябва да води с иновации, да бъде адаптивна към променящата се среда и предпочитанията на потребителите и да расте с ритъма на нуждите на клиентите.
Кадърът е от фейсбук страницата на "Карфур".
Кадърът е от фейсбук страницата на "Карфур".
Опипване на почвата
Наблюдаващи пазара отбелязват, че "Карфур" много сериозно развива собствени брандове, макар такива да имат всички вериги. "Това е всеобща тенденция в търговията, защото дава оптимизация на цената и гарантира постоянно качество, а "Карфур" има много сериозно присъствие на собствени марки във всички категории във формата "удобни магазини", казва Чириков.
Посочва, че повече конкуренция винаги е нещо добро, защото прави всички по-добри. За нов играч на пазар, където традиционната търговия, тоест малките магазини, несвързани с вериги, все още държи дял от 45%, се налага да намериш своята ниша, за да бъдеш атрактивен за потребителите. "Трябва да си различен от играчите, които заварваш", допълва той.
И той, и други наблюдатели на пазара не очакват със завръщането на "Карфур" да настъпи някакво разместване, нито пък да започне ценова война. Със сигурност обаче настоящите играчи ще следят как се представя френската верига без да има от какво да се притесняват засега или да се налага да променят политиката си.
Според анализатори въпреки че пазарът в България е малък, а доходите все още сравнително ниски, той има накъде да расте. Прогнозата им е, че модерната търговия ще завзима все по-големи територии, които ще отнема от традиционната търговия, откритите пазари и др. Още повече, че за разлика от повечето развити държави големите магазини в България са удобно разположени в кварталите, а не се налага да шофираш до тях в покрайнините на града.