И след пандемията потребителите пазаруват основни продукти онлайн

Интересът на потребителите да пазаруват храни и основни стоки за дома онлайн, засилен при пандемията, остават и сега. Това се вижда от данните на най-големия онлайн търговец в България.

Да чакаш на опашка дори онлайн - коронавирусът промени потреблението
През 2023 г. средните разходи за пазар на едно домакинство се увеличават като това не се дължи само на инфлацията. Пазаруването на продукти в промоция остава фактор при избора на покупки. Това сочат данните на най-големия онлайнтърговец с бързооборотни стоки eBag, на базата на проучвания сред клиентите му. По данни на самата компания тя има пазарен дал от 70%, а през 2023 г. очаква да отбележи 35% ръст в оборота и да излезе на печалба.
Единичната потребителска кошница (поръчка) на клиент за 2022 г. бе на стойност 120 лв. В момента средният разход на домакинство за едно пазаруване вече е 130 лева, а месечният надвишава 710 лева. В проучването са участвали приоритетно семейства с 2-ма и повече души в едно домакинство (86% от запитаните).
"Повишението не се дължи само на инфлационните процеси, които до голяма степен са овладени, но и на това, че веднъж изпробвал услугата, клиентът прехвърля все по-голяма част от седмичния си пазар в онлайн среда", казва Иван Александров, основател и изпълнителен директор на eBag.
Компанията се разви най-много с идването на пандемията, когато онлайн каналите за продажба на храни и стоки от първа необходимост не бяха развити и конкуренцията й бе минимална.
През последните 3 месеца компанията отбита ръст в покупките в ключовите продуктови категории, като плодове и зеленчуци, млечни продукти и основни храни.

Има ли място за старите кучета: "Карфур" се завръща скоро във формата "удобни магазини"
Продуктите на промоция са допълнителен стимул при клиентите да поръчват по-големи количества. Това заявяват 58% от участващите в проучването. При онлайн пазаруването стоките се доставят до вратата на дома, което спестява нуждата от транспорт, носене на тежките торби и това прави промоционалните стоки още по-атрактивни. Мотивация при клиентите да сменят даден традиционен продукт от списъка за пазар с такъв, който в момента е с отстъпка, също е при значителен процент от респондентите или 55%. Търговецът всяка седмица предлага 1 000 продукта на промоция.
През октомври 22% от клиентите традиционно поръчват продукти от аптека, 31% намират необходимите стоки в секцията "За бебето", а 41% от потребителите намират необходимото за личната грижа и пазаруват козметика през онлайн платформата.
За периода август-октомври 2023 г. 5-те най-пазарувани продукта от категорията "Храни" са банани, прясно мляко, яйца, краставици и картофи.