Половината българи купуват сладкиши за празнични подаръци

Сладките неща са сред най-популярните празнични подаръци. Това показва проучване сред потребители в България, Чехия, Унгария, Полша, Румъния и Словакия, проведено от "Колиърс" (Colliers) - компания за инвестиционно управление в сферата на недвижимите имоти. Тя има офиси в 66 държави. Общо 27% от участвалите в допитването посочват, че това е изборът им за коледен подарък.
В България сладкарските изделия се купуват от 47% от анкетираните, в Румъния - от 45%, а в Чехия и Словакия това е избор съответно на едва 3% и 13% от анкетираните.

Домашните кулинарни опити в пандемията са заменени от опашки пред новите "хранилки"
Компанията установява, че има корелация между по-студения климат и по-високата консумация на захарни изделия.
"Ако се вгледаме в специфичната категория бонбони в рамките на кошницата на хармонизирания индекс на потребителските цени, ще открием още по-силна връзка между температурите и размера на подкатегорията на сладкарските изделия. Швеция и Дания са водещи тук, а Естония, Чехия и Литва допълват първата петица. В последните три държави сладките продукти съставляват приблизително 0.6% от общата потребителска кошница, което е повече от два пъти повече от средното за ЕС", коментира Доминика Йедрак, директор "Пазарни проучвания" в Полша и Централна и Източна Европа, цитирана от компанията.
Полша и Словакия също показват значително по-високи от средните стойности, докато Унгария и Латвия се движат около средната стойност.
"Колиърс" включва в анализа си и брандовете на търговците, които предлагат сладкарски изделия, опериращи на пазара в Централна и Източна Европа. Има такива, които присъстват в повече от една държава, сред които са Candy Cat/Candy Pop. Германската марка бонбони Haribo отвори първите си магазини в Полша (Варшава и Вроцлав), а в България продуктите ѝ се предлагат от Sugarland. Заслужава да се спомене и навлизането на Bob Snail Store в Westfield Mokotów във Варшава, познат преди това от украинския пазар. Друга марка в сегмента са Roshen, които наскоро отвориха магазини в Румъния, и базираната в Италия марка ODStore, която тази година откри обекти в полски търговски центрове.
Войчех Войтович, анализатор в компанията в Полша, отбелязва, че въпреки че повечето магазини за сладкиши се намират в шопинг центрове, популярна дестинация са главните търговски улици, а търговците не се фокусират само върху една локация.