Кои са най-следваните инфлуенсъри в България през 2023
Моделът Александра Богданска, влогърът Слави Панайотов и актьорът Наум Шопов са сред най-следваните инфлуенсъри в България. Това показват данните от проучването "Пулсът на инфлуенсър маркетинга в България" за 2023 г., проведено от MSL Sofia, част от комуникационната група Publicis Groupe България, заедно с маркетинг агенция Pragmatica.
Това е второто тристранно проучване сред бизнеса, инфлуенсърите и потребителите и обхваща периода юли-август 2023 г. (представено в края на септември). Освен че отразява актуалните нагласи и предпочитания към инфлуенсър съдържанието в България от потребители, брандове и самите създатели на съдържание, изследването също така сравнява промените от същия анализ през 2022 г.
Най-следваният инфлуенсър в България според данните от проучването (това не е на база последователи в мрежите, а на база отговорите на проучваните - бел. ред.) е моделът Александра Богданска, като при нея се наблюдава 2% спад в доверието спрямо миналата година. След нея е Антоанет Попова Янг и Слави Панайотов, който отбелязва 4% ръст в доверието спрямо 2022 г. Петорката се допълва от блогъра Виктория Капитонова и приятелката на актьора Наум Шопов - Теа Минкова.
Най-важно за потребителите (44%) е позитивното излъчване на инфлуенсъра и неговата харизма (миналата година това е било важно за 38% от потребителите). Позитивното излъчване е ключова характеристика както за потребителите, така и за компаниите, които ги наемат за реклама. За младите хора от изключителна важност е инфлуенсърът да бъде позитивен и с хубаво излъчване, като с покачване на възрастта това изискване намалява за сметка на това човекът зад екрана да предоставя полезна информация.
Потребителите от всички възрастови групи предпочитат да следват обикновени хора, придобили популярност. |
Освен това младите хора са благосклонни към инфлуенсърите и казват, че по-скоро не биха спрели да следват някого, ако той е замесен в някакъв обществен скандал.
Един от изводите в проучването е, че през 2023 г. има лек спад в доверието към инфлуенсърите. Ръстът е при следването на микро- (5000 - 40 000 последователи) и нано- (1000 - 5000 последователи) инфлуенсъри, като компаниите работят повече с експерти и нанолица.
През 2023 г. микроинфлуенсърите в България продължават да държат същата бройка от 1600. Макро- (40 000 - 100 000 последователи) инфлуенсъри са 717, а наноинфлуенсъри са 839, отчита докладът за проучването.
Над 80% от анкетираните са на мнение, че информацията, която инфлуенсърите споделят в пространството, по-скоро не е обективна. |
Те биха искали инфлуенсърите да използват продуктите, които рекламират, в собственото си ежедневие, като по-този начин смятат, че доверието към предоставяната информация би било по-голямо.
Новият тренд - виртуален инфлуенсър
Най-новата тенденция в инфлуенсър маркетинга, която е включена и в настоящето изследване, е т.нар. виртуален инфлуенсър, който е по-популярен в САЩ, отколкото в България. Виртуалните инфлуенсъри са дигитални персонажи, създадени от компютърен софтуер. Те имат самоличност и се държат се като реални инфлуенсъри в социалните мрежи. В България по-малко от половината потребители (40%) са чували за тях, а едва 11% признават, че следват такива. Според Influencer Marketing Factory 35% от възрастните в САЩ пък са купили продукт или услуга, популяризирани от виртуални инфлуенсъри.
