България ще чака повече гости от развити туристически страни

Ефектът от работата на т. нар. търговски аташета на България зад граница е нещо, с което едва ли някой би се ангажирал категорично. Още по-невидима за масовия зрител изглежда ролята на аташета по туризма, където ги има. В разгара на пандемията заработи туристически център в Полша и той вече дава резултати.

Рекламата на туризма - между ол инклузива и посещението на опера
Сегашното ръководството на министерството се кани да последва тази стъпка към други държави - като Испания и Румъния. Испанска реч все повече се чува по софийските улици през последната година от пристигнали с нискобюджетните полети гости от тази посока. Румънците пък от години са най-голямата група чужди туристи по морето.
Какво да се очаква
Отварянето на туристическо представителство зад граница е новина, от която се вълнуват туроператорите, чийто бизнес е посрещането на чуждестранни гости. Най-пресният пример за това е подобно събитие във Варшава, Полша, където бе отворен офис на българския туризъм от пролетта на 2021 г. Отпреди това аташета по туризма има в Германия и Турция. Идеята за центъра в Полша, макар бизнесът да бе скептичен заради това, че основно се чакат гости не от Варшава от периферните градове, бе да привлича туристи от Полша, но и от другите страни от бившия соцблок. Те бяха доминиращи преди 1989 г., особено през лятото, а след това броят им се стопи, ако не се смятат гостите от Русия.
В графиката се вижда как се променя броят на туристите от тези страни като от данните е изключена 2020 г., когато започна пандемията.
Важно постижение е, че потокът туристи от Полша през 2023 година на практика отбеляза пълно възстановяване от пандемията. Това се потвърждава и от двете проучвания, които НСИ публикува, от регистрираните преминавания на полски граждани през граничните пунктове и местата за настаняване, посочват от министерството в отговори до "Дневник" за ефекта от работата на туристическия център във Варшава.

Графика: Туризмът още се опитва да достигне 2019 г.
По данни от ГКПП-тата за периода януари - ноември 2023 г. общият брой посещения на полски туристи в България по всички видове туристически цели - почивки, екскурзии, служебни и други туристически цели, без транзит е 429 491, като ръстът спрямо същия период на 2022 г. е 21.9%. В сравнение с периода януари - ноември 2019 г. има ръст на полските туристи с 3.8%.
Другото проучване на НСИ е с по-ограничен обхват и обхваща само места за настаняване с 10 и повече легла. Съгласно него регистрациите на полски туристи са 301 349 за периода януари - ноември 2023 г., което е увеличение с 16.9% спрямо същия период на 2022 г.
Заради това министерството смята Полша за една от перспективните дестинации. Посочва, че гостите от там избират различни места за лятната си почивка - както на север между Варна и Балчик, така и на юг - от Приморско до Царево, но също пътуват и до София.

Този успех отваря вратите и за други подобни опити. Един от тях е съседна Румъния, откъдето през лятото идва една от най-големите групи чуждестранни туристи - около 20% от всички.
Сега министерството планира да има аташе по туризма в Испания, като назначеният там ще трябва да покрива и две други традиционни туристически страни, каквито са Франция и Италия. Намерението бе представено и при участието на България на туристическата борса в Мадрид, по време на която министър Зарица Динкова се срещна с държавния секретар по туризъм на Испания Росана Марийо.
През последната година се отчита и сериозен ръст на туристите от Испания от близо 42%, сочат данните на министерството.
Целта на рекламата не са продажби
Вечният спор за какво и как да се харчат парите от бюджета за национална туристическа реклама едва ли някога ще намери еднозначен отговор. През последните години тези средства видимо се увеличават, макар да са доста далече от трицифрените бюджети на преките конкуренти на България, каквито са Гърция и Турция. Същевременно устойчиви остават упреците на бизнеса как и къде се харчат тези пари. Какво се планира за тази година четете тук.
В отговори на министерството до "Дневник" се казва, че анализи насочват експертите за какво да харчат парите.
Анализът обаче не е по логиката срещу колко похарчени пари за реклама колко туристи са дошли, както би се очаквало. "Националната туристическа реклама няма за цел да продава, независимо, че се оценява предимно чрез крайните показатели като туристически пристигания и приходи от туризъм....Въздействието на Национална туристическа реклама е преди всичко имиджово, свързано с налагане и разпознаване на дестинация България, което по‐скоро косвено подтиква към резервация и покупка", посочват от ведомството.

Подчертават, че резервацията и покупката на ваканция излизат извън обхвата на националната туристическа реклама. Въпреки това от използваните методи за анализ на ползата от рекламата реално отчитат и това - привлечени туристи от дадена маркетингова стратегия, възвръщаемостта от инвестицията в нея, повишаване на интереса към България като място за туризъм, увеличени приходи от турист, увеличен престой и др.
Посочват, че тъкмо националната реклама е един от важните фактори за по-добрите резултати в туризма през 2023 г. Цитират данни на НСИ, според които регистрациите на туристи в хотелите са с 14% спрямо единайсетте месеца на 2022 г. и дори надхвърлят с 5.3% данните за януари-ноември на 2019 г.
Данните на статистиката показват ръст на регистрираните туристи от всички пазари през 2023 г. спрямо 2022 г. като на някои от тях дори България не е известно да рекламира до момента.
Германия - 14.2% Великобритания - 7.8% Израел - 30.3% Чехия - 10.6% Италия - 25.4% Франция - 18.4% Испания - 58.1%. |
Общият брой регистрации в местата за настаняване с 10 и повече легла от трите пазара Испания, Франция и Италия е 181 568 за периода януари -ноември 2023 г., като са налице перспективи за увеличаване на туристопотока към България от тези страни, казват от ведомството.
На всеки пазар отделен подход
Тази година се предвиждат рекламни активности основно във Великобритания, Германия, Скандинавски, Северни, Прибалтийски страни, съседните на България страни, страните от Вишеградска четворка и др., обявяват от министерството.
Уверяват, че за всеки пазар се прилага таргетиран подход, базирайки се на анализи и прогнози. Например - статистическите данни показват, че в този период от годината (активен зимен сезон), туристите от Германия посещават България с цел градски и спа туризъм, а от Италия - с цел градски туризъм. Следователно рекламите на тези два пазара ще бъдат насочени към тези видове туризъм, казват от там.
Посочват, че се гледат и новите тенденции в световен мащаб, които показват очакванията на туристите за преживявания на мястото, до което ще пътуват.
Как представители на бизнеса виждат ефективната реклама на туризма в България четете тук.