Проблемите пред търговците - топящо се население и различни практики на регулаторите

Един и същи закони се прилагат различно спрямо даден търговец в обектите му в различните градове. Това е един от проблемите на сектора, който участниците в проучване показват. Същевременно големите търговци, които са и по-чест обект на проверки, харчат немалки суми годишно по ангажиментите на свои служители, които съдействат на органите при тези проверки. В това време секторът на търговията е пред сериозно предизвикателство заради свиващото се потребление по демографски причини.
Такива изводи бяха представени както от представители на големите търговци, така и от резултати от проучване на "Естата", представено днес. То е сред общо 400 компании, с допълнение от 200 търговски фирми с различен размер и от различен регион служи за изготвянето на индекс. Той е изготвян редовно в периода 2002 - 2010 г. съвместно с Центъра за изследване на демокрацията и е възобновен с три проучвания през миналата година.
Според изп. директор на агенцията Иво Желев търговският сектор се намира пред сериозни предизвикателства най-вече заради демографската картина в България, която неизменно ще свива общия обем на потреблението, а разходите за издръжка на заетите в сектора ще остават постоянни.
Съпътстващи проблеми пред сектора са инфлацията, политическата несигурност, войните.
Желев посочи и че за пръв път в 15-годишната история на представяне на индекса за бизнес климата той показва позитивно настроение у мениджърите през януари. Обичайно такива са стойностите му през пролетта.

Обяснението за това на Николай Вълканов, изп. директор на Сдружението за модерна търговия, е, че колегите му от сектора на търговията не са взели предвид събитията от последното тримесечие на изтеклата година. Той има предвид въведения от октомври за внос, а от 1 януари на тази година и за всички стоки, за които Националната агенция за приходите въведе строг контрол. Той е по линия на всички стоки, за които се смята, че са с висок фискален риск. Проблемът на веригите не в самия контрол, а в механизма на прилагането му, който ги затруднява и създава сериозни пречки.

Когато 1 грам протеин може да струва 3 млн. лв. - "Билла" съобщи за произвол на държавен орган
На въпрос на "Дневник" Вълканов обясни, че в разговори с представители на данъчната администрация с колегите му са обяснили пречките, които създава механизмът, по който се извършват проверките, направили са предложения как да се подобри и очакват да има резултат от това.
Правилата не са еднакви за всички
Едва една трета от анкетираните посочват, че данъчната система създава равни условия за всички фирми, толкова - 28%, имат доверие в съдебната система.
Сред бариерите пред развитието на бизнеса, посочени от мениджърите, са: слабата подкрепа от страна на държавата, бюрокрацията, проблемната нормативна уредба, административните неуредици и голяма данъчно-осигурителна тежест.
Вълканов посочи, че в отделните градове едни и същи правила се прилагат различно, което е особено видимо при веригите, които имат обекти в различни части на страната. Допълни, че е много важно предвид изтеклия мандат на много регулатори в тях да бъдат назначени експерти, а не политически лица, защото това сваля доверието на обществото като цяло в институциите. Големите компании, независимо от сектора, показва и проучването, са по-често обект на проверки от контролните органи. Пилотно в Сдружението за модерна търговия са направили изчисление, според което в сектора средните разходи на компаниите през 2023 г. за труда на служителите, ангажирани при общо 422 проверки при членове на организацията, възлизат на 85 хил. лв. Проучването пък показва, че 27% от анкетираните мениджъри смятат, че проверките от държавни органи се правят избирателно.
Според проучването едва 27% са доволни от правителствените инициативи по отношение на публичните обсъждания, които играят ключова роля в установяването на прозрачност и доверие в обществото. Вълканов даде пример и за това, като посочи, че с недоволните земеделски стопани се обсъждат законодателни промени, които ще засегнат цялата верига между производителя и потребителя, но в тези разговори търговците не са включени.
Близо 15 хил. търговски компании се смятат в риск
Според резултатите от проучването 94% от търговските компании твърдят, че са в добро или поне в задоволително състояние, само 13% (около 15 хил. компании) от мениджърите на търговските предприятия споделят, че състоянието на бизнеса им се е влошило в предходното тримесечие, а 9% очакват то да се влоши тепърва. Предприятията в риск от търговския сектор са 11%.
Според анкетираните основните предимства на компаниите от търговския сектор пред конкурентите
им са качеството на стоките и/или услугите и уменията на персонала - това е мнението на съответно
44% и 42% от мениджърите. Общо 37% смятат, че цените и стоките им са по-добри от тези на конкурентите.
Вътрешният пазар изглежда перспективен
От данните на проучването се вижда, че търговците виждат вътрешния пазар като перспективен и достатъчен за развитието на бизнеса си. Общо 70% от ръководителите на търговските фирми заявяват, че имат партньори, от които бизнесът им зависи в дългосрочна перспектива, а 92% извършват непрекъснат контрол на качеството (93% средно за страната), а 61% биха инвестирали в нови технологии с цел повишаването му.
Темпът на текучеството на персонал в сектор "Търговия" за периода между септември 2022 г. и
септември 2023 г. е бил 20%. Той е най-висок в търговските дружества с над 250 служители и сред
компаниите в София. Средното време за запълване на свободна позиция е 3 седмици. Това са и компаниите, в които обичайно работодателите прилагат всички социални придобивки като ваучери за храна, допълнително здравно осигуряване и др.