И Сметната палата установи провал с помощите при COVID в туризма

На живо
Дебатът в парламента дали Мария Филипова да стане заместник-омбудсман

И Сметната палата установи провал с помощите при COVID в туризма

И Сметната палата установи провал с помощите при COVID в туризма
Няколко вида пропуски установи Сметната палата при одит на Министерството на туризма, което по време на пандемията разпредели общо 149 млн. лв. помощи за туристическия сектор. От бавенето на одобрени помощи периодично се оплакваха туристическите агенции, чиято дейност за дълго в периода 1 февруари 2020 - 31 декември 2021 г. замря заради въведените глобално ограничения за пътуване. Парите бяха отпускани по линия на държавния бюджет и на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014 - 2020 г.
Браншовите и професионалните организации в сектора оценяват политиките на Министерството на туризма като пасивни, а действията на министерството - като закъснели, се посочва в доклада на одиторите. Причината е, че идентифицирането и изпълнението на подходящи мерки за подкрепа на туризма се явява сериозно предизвикателство пред Министерството на туризма, което не разполага с достатъчен административен капацитет за тяхното разработване и изпълнение.
Причината за основателните оплаквания палатата намира в няколко типа проблеми, които има ведомството:
Липса на достатъчен административен капацитет
Слабости при разработването на дизайна на мерките
Недостатъчно целенасочено информиране на заинтересованите
Пропуски в работата на оценителните комисии
Липса на контрол при целевото разходване на средствата за част от схемите.
В одита се отбелязва, че до началото на пандемията този вид дейност е несвойствена за министерството, а след това с голямо закъснение се регламентират функциите на министъра като администратор на държавни и минимални помощи. Тъй като Министерството на туризма не е направило анализ, който да определи кои браншове са най-силно нуждаещи се, по-голямата част от процедурите/схемите за подпомагане не са предложени от него, а са в резултат на действия на други заинтересовани страни. Това в някои случаи е оказало негативен ефект при насочването им. От всички приложени от ведомството програми единствено тази за ваучери за клиентите на туроператорите, чиято предплатена ваканция не се е състояла, са инициативи на министерството.
Заради липса на ефективна комуникация помощите за туроператори, които водят туристи в България с чартърни полети, се е стигнало до неколкократно спиране и възобновяване на тази програма, се посочва в одита.
Туристическото министерство не е оценило своевременно нуждата от целенасочено подпомагане на туристическите агенции, въпреки че е знаело за предплатени, но отменени пакети за 250 млн. лв., дължими на над 200 хил. клиенти и доставчици, установили одиторите. Схеми за подпомагане са въведени с 6 до 9 месеца закъснение.
От всички приложени от ведомството програми единствено тази за ваучери за клиентите на туроператорите, чиято предплатена ваканция не се е състояла, са инициативи на министерството. В останалите случаи са изпълнявани програми на други институции.
Не са предприети навреме и действия за подкрепа на хората, които осигуряват допълнителни услуги - екскурзоводи, планински водачи и други. Едва 11 месеца след обявяване на извънредното положение започва програма за тези групи. При разработване на дизайна на мерките са допуснати различни пропуски, забавяния, а в някои случаи и несъответствия с изискванията, което създава затруднения за хората, които са оценявали заявленията, се посочва в одита.
Според него слабостите в изпълнението на започнатите схеми за подпомагане са довели до това, че не е имало гаранции във всички случаи справедливо и целенасочено подпомагане в съответствие с потребностите на предприятията от туристическия сектор.
В допълнение е установено, че липсва ясен регламент на извършване на проверките за допустимост и това води до прилагане на нееднакъв подход и различно третиране на кандидатите.
Времетраенето от подаване на заявлението до изплащане на помощта по отделните процедури/схеми отнема между 33 и 87 дни, като най-съществено забавяне има при подпомагането на туроператори и туристически агенти.
Преобладаващата част от подкрепата за туризма - 59 на сто, е за изплащане на компенсации за запазване на заетостта чрез инструментите за спешна подкрепа на бизнеса в секторите "Хотелиерство и ресторантьорство" и "Туроператори и агенти". Подкрепени са почти всички браншове в туризма с изключение на екскурзоводи, планински водачи и други, предоставящи допълнителни туристически услуги, въпреки че са сред най-засегнатите в туристическия бранш заради отмяната на организираните пътувания.
В резултат на одита на министъра на туризма са дадени 8 препоръки, изпълнението на които да доведе до по-голяма ефективност в работата на администрацията при управление и разпределяне на държавни помощи и оценка на ефективността им. Срокът за прилагането на препоръките е 31 юли 2024 г.