Промени в закона ще опитат да изравнят позициите на телекоми и клиенти при подписване на договор

Промени в закона ще опитат да изравнят позициите на телекоми и клиенти при подписване на договор

Проектозаконът е подготвен от депутати от "Продължаваме промяната - Демократична България".
Проектозаконът е подготвен от депутати от "Продължаваме промяната - Демократична България".
Клиентите на мобилните оператори да могат да се откажат от договора си с с тях, без да плащат наказателни вноски, в случай че операторите вдигнат цените едностранно. Това е една от сериозните промени, които депутати от "Продължаваме промяната - Демократична България" предлагат със Закон за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, който е внесен днес в деловодството на парламента. Темата стана актуална отново, след като от началото на годината абонатите и на трите мобилни оператора "А1", "Виваком" и "Йеттел" получиха съобщения, че абонаментните им такси се вдигат, заради инфлацията. "Виваком" обяви, че индексирането ще е с 4.7%, а при "А1" и "Йетел" с 9.5%.
Законопроектът предвижда още, че когато с договор за услуга е купено устройство, с прекратяването му клиентът да плати остатъка от сумата за него, но не и по-висока от предложената промоционална цена.
В актуализираните текстове е записано, че преди автоматичното преобразуване на договор с мобилен оператор в безсрочен, както и преди едностранно увеличение на цените на месечните абонаментни такси, поради индексация или по други причини, компаниите информират крайните ползватели своевременно, като им съобщават какви са начините за прекратяване на контракта. Освен това мобилните оператори се задължават да препоръчат на крайните ползватели най-добрите тарифи за ползваните от тях услуги. Телекомите се задължават също поне веднъж годишно да информират клиентите си за най-добрите тарифи, които предлагат.
Сред другите новости са отпадане на предварително отбелязаните полета в договорите. Често този подход се използва за активиране на допълнителни услуги, които са безплатни или на промоционална цена за определен период, след изтичането му, обаче вместо автоматично да се прекратят, те стават платени и абонатите получават завишена месечна сметка. "Тази техника е критикувана от години в глобален план защото чрез нея се изисква активно поведение от потребителя, като в противен случай той бива автоматично задължаван да се примири с ползването на определена услуга или с определено условие, без да е дал изричното си съгласие за това", посочват вносителите.
Друга новост е увеличаване на максималната санкция за нарушение на членове по закона от 60 000 на 100 000 лв. Вносителите на промените посочват, че по данни на Комисията за защита на потребителите за последните три години за нелоялни търговски практики на трите мобилни оператори са били наложени общо 68 санкции на обща стойност от 541 500 лв. Това означава средно по около 8 санкции годишно на стойност от около 60 000 лв. на година на оператор.
Според мотивите на вносителите предлаганите нови текстове ще изравнят позициите на потребителите и бизнеса в договорните им отношения, защото при подобни договори клиентите винаги са в положение на по-слабата страна. Подчертава се също, че с актуализацията на закона се преследва максимална прозрачност, откритост и честност в отношенията между потребителите и мобилните оператори и отстраняване на всякакви възможности от страна на последните да злоупотребяват със своето положение на по-силна страна по сключваните от тях договори.
Според депутата от "Продължаваме промяната - Демократична България" Мартин Димитров промененият закон ще защитава слабите. "Това е първа стъпка, която предприемаме, ще има и други, но нещата ще си дойдат на местата, когато регулаторите започнат да работят ефективно", поясни колегата му Ивайло Мирчев.
Още от мотивите на вносителите вижте във видеото