Секторът на недвижимите имоти е сред най-рисковите за неплащане на ДДС, сочи доклад

Рисковете от неплащане на ДДС са по-големи при малките фирми в България отколкото при средните и големите. Това показва анализ на Световната банка, който е част от доклада й "Преглед на публичните финанси в България", представен по-рано днес.
При малките оценката за процента неспазване на задължението да се плаща данъка при малките фирми е 12.65, докато при средните е 2.86% и едва 0.72% при големите. Оценката е на базата на извадка от 22 851 данъкоплатци, сред които има и ревизирани, и неревизирани.
Този анализ показва, че недостигът, тоест неплащането на ДДС, се оценява на 1.189 млрд. лв., или 10.4% от общите нетни отчетени задължения по ДДС. В същото време авторите на доклада показват, че тази оценка е подценена. Дават за пример ревизиите на ДДС декларациите през 2019 г., които са довели до корекция в дължимия ДДС с 461.4 млн. лв., или малко над 38% от недостига в събираемостта на данъка.
Сектори в риск
Според доклада има няколко сектора, при които са налице много високи оценки за рисковете при отчитане и плащане на ДДС.
На първо място е секторът на недвижимите имоти с оценка 107.83%. Следват професионалните дейности и научните изследвания - с 52.15%. Като цяло общият риск от неспазване е висок за сектора на услугите, се посочва в доклада.
Сред подалите искане за възстановяване на ДДС рискове се отчитат и в сектора на строителството.
Погледнато по региони, данъкоплатците в Северозападния район на страната са с много висок риск от неспазване на ДДС законодателството с оценка 212.35%.
България остава с ниски данъци върху цигарите и алкохола
Така наречените здравни данъци имат дял едва 7.1% от всички данъчни приходи на България през 2021 г. В същото време данъците върху тютюневите изделия и алкохола са сред най-ниските в целия Европейски съюз, сочи друг извод в доклада.
Отбелязва се, че високата инфлация е ерозирала данъчната основа и стойността на специфичните данъци, което е увеличило достъпността до цигари и алкохол. Така за покупката на 100 кутии цигари са необходими едва 2.2% от БВП през 2021 г. на глава от населението спрямо 4.1% през 2013 г., което води и до постоянно нарастване на продажбите на тютюневи изделия.