Българите намаляват, потреблението - не, засега

Топящото се население и растящите цени, а от там и разходи на домакинствата, не водят до свиване на потреблението. Засега. Това казват търговци въпреки прогнозите на маркетолози, че влошаващата се демографска картина и инфлацията ще принудят търговците да стават все по-изобретателни в привличането на клиенти към точно техните обекти и продукти.
Официалните данни за непрекъснатия ръст на заплатите, изпреварващ в повечето време инфлацията, показват, че доходите растат и не предполагат свиване на потреблението. В същото време непрекъснатият ръст на средната заплата оставя впечатлението, че масово вече доходите са високи, което не е така.
Нормализиране след пандемията
Българският търговски сектор е изправен пред редица предизвикателства - инфлацията, войната, политическата нестабилност. Но огромното предизвикателство е как да се издържат стотици хиляди заети в сектора при 5 млн. бедно и намаляващо население. Пиковете в потреблението на всички групи стоки вече са отминали. Такава картина обрисува неотдавна Иво Желев от "Естат" при представянето на проучване на бизнес средата в България.
Данните от последното преброяване показаха, че населението се е стопило от 7.364 млн. през 2011 г. до 6.5 млн. през 2021 г.

Преброяване 2021: София не расте и старее
Въпреки това на този етап търговците не показват да се страхуват от очакваното по обективни причини свиване потреблението. По-скоро се уповават на добрите си резултати от последните години и в най-лошия случай говорят за нормализиране на оборотите след избухването им по време на пандемията, особено със стоки за дома и също онлайн продажбите.
Такъв е случаят с материалите за ремонти и строителство. Траян Халаджов, член на управителния съвет на "Доверие Брико" - дружеството, което управлява магазините Mr. Bricolage по споразумение с френската верига, казва пред "Дневник", че от 2023 г. се наблюдава забавяне в потреблението във физическите магазини. "В края на 2022 г. имаше засилено потребление, а след това се видя забавяне. Не е нещо драматично, но ръстовете, които бяха, ги няма вече", коментира той. Това е особено видимо при стоките, които се ползват в първичното строителство и за основен ремонт - строителни материали, подови настилки, бои.
Халаджов не смята, че ситуацията налага специална маркетингова стратегия, различна от тази, при която всяка компания се стреми да вземе колкото се може по-голям пазарен дял.
Всички данни в графиките показват процентно изменение спрямо януари 2016 г.
Най-големият търговец по продажби на мебели и други стоки за дома - "Юск България" (JYSK), не отчита спад в потреблението. "Ако погледнем към последните 5 години - от началото на 2019 г., броят на клиентите нарастваше с всяка година и конкретно през 2023 г. този ръст е 6%", посочи в отговори до "Дневник" Ираида Паюк, мениджър "Продажби и маркетинг" в компанията, отговаряща за България, Румъния и Турция. Нещо повече, компанията отчита, че изтеклата 2023 г. е най-добрата в историята й досега в България с отворени 5 нови магазина. "Така че ние продължаваме да инвестираме и да се разрастваме", посочва Паюк. От началото на 2024 г. са отворени два нови магазина - в Елин Пелин и Равда.

Компанията не съобщава да отчита спад в интереса към някакви категории, като посочва, че добрите цени правят изгодно пазаруването. Като на особен интерес се радват чаршафи, възглавници, пердета. Сред най-продаваните продукти през миналата година са и няколко вида столове за хранене.
От най-големия онлайн търговец - eMAG, също не отбелязват големи предизвикателства в близко бъдеще и също отчитат нормализиране. "През последната година интересът към различните категории се нормализира и следва естествения си ход. Виждаме фокус върху категории за ежедневни нужди, като клиентите предпочитат една дестинация за различните си покупки", казва Силвиу Гугуи, управител на "еMAG България".
Той отбелязва и че за момента не става дума за промяна в маркетинговата стратегия на търговеца, колкото за нуждата от постоянна адаптация към различните канали и адекватно позициониране на бранда в тях, така че да са "разпознаваеми, иновативни и полезни".
Собствениците на строителния хипермаркет "Практикер" и на веригата за техника "Технополис" също не дават признаци да очакват свиване в потреблението, а в края на 2023 г. започнаха изграждането на два ритейл парка в София, в които и двете вериги ще бъдат представени. "Целите ни за 2024 г. са фокусирани в няколко аспекта, като планираме да продължим разрастването на веригата със стабилни темпове, да инвестираме усилия и време за повишаването на продажбите чрез нашия онлайн магазин, както и да разширим гамата продукти и услуги, които предлагаме", обясни наскоро Андриан Пенков, старши мениджър на "Практикер", пред "Капитал".
Чувствителност на тема цени
От eMAG не споменават нищо за големи предизвикателства дългосрочно, но в момента отчитат повишената чувствителност на потребителите на тема цени. Според Силвиу Гугуи клиентите са станали "много по-чувствителни към цените" и търсят добри оферти и оптимален баланс между качество и цена. "Планират предварително за кампании като нашия Black Friday, където знаят, че ще намерят значителен избор от продукти за всеки вкус и бюджет."

В същото време тази чувствителност по-скоро се изразява в това, че клиентите са готови да похарчат повече, но за атрактивни предложения, които са планирали. Често тези покупки се правят по време на Черния петък. Роля тук имат и гъвкавите решения за плащане като изплащане на равни безлихвени вноски - хем купуваш каквото си планирал, хем не нарушаваш бюджета си. Доказателство за това са и големите обороти по време на такива кампании, които засягат почти всички категории и най-вече тези, в които продуктите са с по-високи цени - техника, домакински уреди, детски стоки и такива за домашните любимци.
В някои категории цените се върнаха на нивата отпреди пандемията, отбелязва Траян Халадажов от "Доверие Брико". Дава за емблематичен пример дървото, което силно поскъпна заради нарушените вериги на доставки при пандемията, а сега пък е силно поевтиняло заради свитото потребление. Важен фактор за цената е колко ще струва доставката, особено от Китай, откъдето идват редица продукти, поради което доставката на едни контейнер спада от 12 хил. долара в разгара на пандемията на 2 хил. долара сега. Санитарията и плочките в условията на COVID-19 пък поскъпнаха стремително заедно с цената на газа.

Проблемите пред търговците - топящо се население и различни практики на регулаторите
Въпреки сегашния спад в цените пазаруването не е така активно. Отчасти според Халаджов това се дължи и на факта, че при непрекъснато растящите цени преди време много хора са пазарували за бъдещи ремонти, за да се застраховат срещу продължаващ ръст. Съответно тези покупки сега ги няма.
Ние винаги се стараем да преговаряме с доставчиците и да държим цените ниски, посочва по този въпрос мениджърът на "Юск". Тъкмо на цените отдава добрите продажби на редица артикули.
Все повече онлайн
След дадения силен тласък на онлайн търговията по време на пандемията този сегмент има все още накъде да се развива в България, която както е известно, все още в голяма степен е кешова държава. Това показват дори и онлайн покупките, които често се правят с наложен платеж, сочат данните от редица изследвания. Проучване на Българската асоциация за електронна търговия през 2022 г. показва, че 60% от плащанията са именно такива.
"Тъй като удобството е основният двигател на електронната търговия, много потребители, които преди пандемията не са пазарували онлайн, вече припознават този търговски канал и продължават да го използват - не само за големи покупки или конкретна категория, но и за ежедневни стоки за домакинството", посочва Гугуи.
Прогнозата, отчетена в годишното проучване Europe e-Commers 2023 (за интернет търговията в Европа, изготвяно от Центъра за маркетинг изследвания на Университета на Амстердам за организациите EuroCommerce и Ecommerce Europe), е, че половината от потребителите в България ще ползват този канал за покупки, а очакването на eMAG е той да расте. "Виждаме сериозен потенциал за ръст на електронната търговия в региона. Гъвкавостта е ключова, като тя обхваща не само начина на плащане на поръчките, а и доставката. Вече няколко търговеца, сред които и eMAG, предлагат промоционално безплатна доставка или на по-ниска цена, когато е до т.нар. шкафчета, обичайно разположени в близост до търговски обекти, от които потребителите могат да си вземат поръчаното в удобно за тях време.