За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
Тангра
Рейтинг: 1022 НеутралноА не може ли колкото по-малко щети, толкова по-малко отговорност!?!?!
Според мен, така ще си го нагласят, че вместо да съберат сегашните такси за всички застраховки и да ги преразпределят наново, те ще вземат сегашните като база, и ще започнат допълнително да ги надуват.
Откъдя накъдя аз сам шофьор трябва да плащам 2 граждански за 2 коли, които не мога да карам едновременно, и да хвърлям едни 700 леа на година, без да имам произшествия за 30 години назад.
yilt_
Рейтинг: 900 НеутралноТова го слушам вече 20 години.
И трябва да има държавна застрахователна компания.
Таралеж
Рейтинг: 2689 НеутралноНай тъпоти е е правителство и държава са дори част от това?
Застрахователят, частния бизнес за застраховане трябва да преценява рискове и цени.
Ролята на държавата би трябвало да е единствено да контролира че всеки има гражданска отговорност.
Уууф тоя социализъм и комунизъм няма да ни излезе от празните глави?
fantomas
Рейтинг: 493 НеутралноДо коментар [#3] от "Таралеж":
Регулацията е нормална функция на държавата, иначе като потребители ще бъдем изядени от монополи.
cto591144385
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#4] от "fantomas":
Тя (държавата) поначало е допуснала монополи(картели) пък после щяла да ги регулира.
И двете действия ми се виждат с крайно съмнителен ефект.
vagabond66
Рейтинг: 632 ЛюбопитноА така.
Да си дойдем на думата.
Едно времешните "мутри" станаха
законни "застрахователи"!
И "държавата" не спира да им помага
със законодателство, което ги облагодетелства!
Та "мафиотско-мутренска" или "мутро -мафиотска" държава
ли да се нарича, ви оставяме на вас да решите.
terminal velocity
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#4] от "fantomas":
Така е на теория, на практика застрахователното лоби ни гърби точно през държавата. Те видиш ли само се съобразяват със законодателството, а недоволните да протестират пред парламента :)
Абсолютно всички ще плащат повече от сега, по тия правила дето ги вкарват.
Maria Simova
Рейтинг: 8 ГневноТова трябваше да стане преди 10 год. , ама в "мутро -мафиотска" държава режат до кокал и сега пак нагоре застраховките!
Петър Атанасов
Рейтинг: 10 НеутралноДо коментар [#1] от "Тангра":
Точно същото щях да напиша. В Швейцария е така. Застраховката е към номера и ако имаш 10 коли и не искаш да ги караш едновременно - плащаш една гражданска. Ама тук всички такива са ги направили като данък. И реално като процент от дохода плащаме повече данъци от швейцарците.
hasmokar
Рейтинг: 312 НеутралноВръщане към соца? Това си е грижа на застрахов.пазар.
itl421157417
Рейтинг: 382 ГневноДо коментар [#7] от "terminal velocity":
....така е...на всичкото отгоре КАТ вършат работата на застрохователите и проверяват дали са застраховани колите, ония от тол-таксите и те вършат същата работа....
Егати правителството....как не се сетиха да станат задължителни застраховките за фермерите....без застраховка да няма субсидия...
uq
Рейтинг: 1466 НеутралноДокато гражданската е за кола а не за шофьор, това са глупости
Valentin Tzonev
Рейтинг: 8 НеутралноАбе сбъркана държава от всякъде: Застрахователите сами си знаят как да застраховат по-бесните водачи; какво ги интересува КАТ колата дали и как е застрахована. Когато ДЗИ бе държавно бе друго време, ма ние си караме като в соца...
*****
НеутралноВ България явно колата е социална придобивка. Трошка до трошка. Как минават ГТП един господ знае. Гражданската застраховката също е смешна и ако нямаш КАСКО духаш супата. Политическа воля за ред и правила няма. Хубавото в цялата ситуация е, че скоро новият внос на уникати ще спре. Той вече е силно ограничен, но ще дойде момент в който ще спре. В западна Европа пазара на коли, особено втора ръка е в процес на тотална трансформация. Хората си карат колите по-дълго. Не електрическите коли имат висока остатъчна стойност. Трошка за 700 евро, ела пак през новият век.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
tos_buratino
Рейтинг: 88 НеутралноСега, застраховката на водача ли е или на автомобила? Може ли лице без книжка да сключи ГО?
Ако застраховката е за автомобила, ако аз съм собственика и имам инциденти, малусът ще се прехвърли ли към купувача? Ами фирмените коли, дето ги карат по няколко човека?
Въобще ще стане голяма каша, а средната цена ще скочи нагоре.
georgi_ww
Рейтинг: 264 НеутралноОсновната тежест при застраховането в Германия е гражданската отговорност. Като резултат е фактът, че си пазят колите. Една беля да направиш виновно, после ти съдират кожата. Без ГО спират колата от движение. Моята застраховка е над 1000 евро годишно, а в БГ цената на ГО е смешна.
AdMin
Рейтинг: 8 НеутралноНе знам как е във всички останали страни по света, но знам за една, в която Гражданска отговорност се плаща само и единствено на държавна застрахователна компания. Останалите застрахователи могат да си играят само с каско застраховките.
Та в тази същата държава системата бонус-малус работи. Всяка година се оценяват приходите и оперативните разходи на компанията и решават да вдигнат или да намалят ставките. По-често ги вдигат, но има случаи на намаление.
Не съм мечтател по соца, но вярвам, че трябва да има една държавна банка, която да обслужва фиска, глоби, такси и пр., една държавна застрахователна компания, която да се грижи за ГО и един държавен модерен последно поколение дейта център, който да обслужва електронното управление, администрацията, сигурността и пр.
koliok5
Рейтинг: 530 Неутралнопълно порно... гражданска отговорност на колата... тва е ламарина, бе, ква отговорност?!
Застраховката трябва да е поделена между кола и шофьор: мощна кола - висока застраховка, шофьор - на мама лигльото с 50 нарушения за 2 години, с ботевска брада и татуирани джолани - тройна на нормалната застраховка - тва е..
wanderer
Рейтинг: 2618 ВеселоДо коментар [#3] от "Таралеж":
"Ролята на държавата би трябвало да е единствено да контролира че всеки има гражданска отговорност."
Да не би държавата да ми контролира всеки договор - за доставка на хляб, мобилни услуги, транспортни услуги!? Ако трябва да обплепвам със стикери прозорците на къщата (за да е видно на проверяващите/катаджии по съответния предмет), ще си остана без слънце.
"Уууф тоя социализъм и комунизъм няма да ни излезе от празните глави?"
Тая уйдурма - "Гражданска отговорност", сключена от името/номера на ППС-то, е британска в името на опазването на здравето и имуществото на британците от "злите" автомобили.... и е използвана за "наказване" на "богатите" - колкото е по-мощен (личния) автомобил, толкова е по-висока стойността на застраховката (привнесено и за данък МПС у нас). Обаче, фирмините, държавните и камионите някак си лицимерно са изключени от тази "права комунистическа" логика.
На всичко отгоре държавата/евромисирките дават самоизключващи се правни норми:
"Проектът предвижда размерът на застрахователната премия да се обвърже с предявените претенции и да отразява цялата история на причинените щети при използване на дадено превозно средство"
уж премията ще се обвързва с претенциите, но "за вреди на имущество (вещи) сумата се увеличава от 2.1 млн. лв. за всяко събитие, независимо от броя на увредените лица, на левовата равностойност на 1.3 млн. евро."
Ще се радвам, ако някой ми посочи автомобил/вещ на стойнст 1.3 млн. евро. Например, Опел Корса се врязва в Еймбръс (Цената на един Abrams достига $4,3 млн. в зависимост от варианта.) и го унищожава напълно, без никаква опция за ремонт. А семействата на "четиримата танкисти и кучето" получават по 6.450 млн. евро (за убитите ни момчета в Кербала държавата/онзи ревящ с трабанта евреин изплати по 20 хил. лв. на семейство).
m17
Рейтинг: 735 НеутралноДо коментар [#9] от "Петър Атанасов":
Риска от инциденти е функция както от водача (възраст, навици) така и от автомобила и това е доказано многократно. И затова на каквото и да е застраховката - водач или автомобил винаги ше има недоволни. И затова в повечето държави е приет варианта който е по-удобен за типичната ситуация 1 човек да има 1 автомобил и затова застрахйовката е на комбинацията човек-автомобил. И само за сведение, в Бълагрия имавсякакви застраховки - примерно има застраховка на фирма с която може произволен човек да управлява всеки един фирмен автомобил. Но понеже риска е по-висок (понеже не знаеш кой джигит ще вземе ключовете), цената е значително по-висока Има и чиста застраховка на човек и важи за всеки автомобил, ползват ги за пренасяне на нови автомобили. И пак са доста по-скъпи.
m17
Рейтинг: 735 НеутралноДо коментар [#18] от "AdMin":
Големия проблем с такива "единствени държавани" неща е че почват добре но много бързо деградират и стават много зле. Понеже партиите на власт кадруват в управлението им, много бърчо се окава че шефа е идиот и краде като разпран. Ако искате скорошен роден пример - вижте Ел Би Булгарикум дето вечно е пред фалит. И така е по цял свят, даже в САЩ има проблем с малкото държавни неша - примерно завода за танкове Абрамс е държавен и има вечна драма с него. И затова в нормалните държави всяка икономическа дейност се оставя за частни фирми а държавата само контролира. И ако и трябва нашо се прави търг и обшествена поръчна.
Камен
Рейтинг: 894 НеутралноТрябва, защото може едната да я кара жена ти, ама да си я писал на твое име, защото имаш бонус, а тя има малус.
Когато имаш един номер за двете коли и го местиш на която ще караш, тогава можеш да имаш една застраховка на двете.
Същото важи за някой приятел, за внука-джигит на някоя баба, която уж има книжка ама не е карала от 20 години и съответно няма нарушения, и т.н.
Тоест - пак неперфектна система.
Освен липсата на произшествия и щети по света отчитат и шофьорския стаж, ама само времето, през което си бил застрахован на твое име, а не цялото време когато си имал книжка. Като нямаш стаж, почваш на много висока застраховка.
Затова хората си я правят и почват да си трупат добра история - не карат кола на името на баба си, защото няма да натрупат история и все някога бабата като умре, ще трябва да почват все едно от нула с висока застраховка.
m17
Рейтинг: 735 НеутралноДо коментар [#16] от "tos_buratino":
Никаква каша няма освен във вашата глава. Гражднаската е на човек ЗА автомобил. Като така може да се сметне по-добре риска и цената е най-ниската. Ако много държите, има и само на автомобил има и само на човек но понеже риска е по-висок са много по-скъпи и се ползват само професионално от фирми.
m17
Рейтинг: 735 НеутралноДо коментар [#23] от "Камен":
Този модел с отстъпка за липса на инциденти е много добър но няма да го приемат в България понеже ще доведе до високи застраховки на новите водачи. А това е свешщенното право на младия джигит - да си вземе таралясник за 3000лв и да го кара нявсякъде.
wanderer
Рейтинг: 2618 ВеселоДо коментар [#17] от "georgi_ww":
"Моята застраховка е над 1000 евро годишно,"
"The average cost of car insurance in Germany is around €300 per year for liability insurance, €500 per year for partial coverage, and €900 per year for comprehensive coverage. However, these are only rough estimates, and the actual cost can vary significantly depending on the factors mentioned above.
Low mileage: If you drive less than 10,000 km per year, you can save up to 30%"
https://www.expatova.com/car-insurance-in-germany-guide-for-expats #:~:text=The average cost of car,on the factors mentioned above.
Ясно, тираджия! Или с "богато криминално досие".
wanderer
Рейтинг: 2618 ВеселоДо коментар [#21] от "m17":
"Но понеже риска е по-висок (понеже не знаеш кой джигит ще вземе ключовете), цената е значително по-висока "
Ти да видиш пък как Булстрад отма приеха, че рискът при фирмените автомобили е по-нисък, цели 50% (за 120 автомобила), защото колата се дава на изпитан служител (може да е с книжка от една година, но е добросъвестен, че остава без работа при ПТП), с ограничен лимит (на гориво), с регулярен мрашрут (пътна книжка), с пълна сервизна подръжка на автомобила, ако и да е, че средния годишен пробег е 50 хил. км.
И още 30% отстъпва при Автокаско застраховката.
*****
НеутралноЖивота в Германия е сложен. Законодателя не е мързелив е разписал всичко по буквоядски начин. Може колегата просто да не е обърнал внимание какво пише в полицата му, дали е Haftpflicht, Teilkasko или Vollkasko. Аз не познавам човек с гражданска тук. Това значи стара кола, изцяло твоя собственост. Такива в Германия почти няма, всичко е на изплащане или лизинг(наем).
wanderer
Рейтинг: 2618 ЛюбопитноДо коментар [#24] от "m17":
"Гражданската е на човек ЗА автомобил"
И какво се записва в досието? Синът превишил с 50 км ограничението на скоростта; щерката "опраля" в стоповете на автобус, жената паркирала неправилно и собственикът wanderer не може да си поднови книжката или да плацика задник в Бяло море дорде не плати всички глоби (за които дори не знае).
m17
Рейтинг: 735 НеутралноДо коментар [#27] от "wanderer":
Това си е тяхно решение - щом са си сметнали риска и са решили че им е изгодно е ок. Но най-вероятноо има нещо специфично, примерно автомобилите са "закачени" към служител т.е на практика това е водач-автомобил. В типичната ситуация "всеки се качва на буса" цената е значително по-висока спрямо варианта човек-автомобил.
m17
Рейтинг: 735 НеутралноДо коментар [#26] от "wanderer":
Не, млад водач. В Германия младия водач без доказана история взима най-скъпата застраховка ( която пак е на човек и автомобил т.е ако кара спортен мерцедес ще плаща много хиляди евро на година) която е над 800 евро. И постепенно спада до под 300 ако нямаш инциденти много време.
AdMin
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#22] от "m17":
То ако се разсъждава по такъв начин, виждаме колко са читави и онези, дето контролират - регулаторите.
Виждаме как се сриват мрежи и системи, поддържани от ерзац дейта центрове, виждаме и как ни ухажват застрахователите, ама само докато сключим застраховката, а после зор да получиш обезщетението. При наличие на множество застрахователи не може реално да се приложи системата бонус-малус при ГО. За банката съм донякъде съгласен, понеже наскоро почнаха да изплозват пос терминали за безкасово плащане.
qqv391093118
Рейтинг: 780 НеутралноМай пак ще има бонус фалос. Бонусът за застрахователите, фалосът за редовните шофьори.
m17
Рейтинг: 735 НеутралноДо коментар [#29] от "wanderer":
В гражданската може да впишпете и други водачи и тогава цената е друга. И ако има инцидент, догодина ще ви я коригират. А да дадете автомобила на невписан водач е незаконно, даже в България е така. И ако стане инцидент застрахователя ще плати но ще ви пусне регресивен иск и ще ви скъса задника.
wanderer
Рейтинг: 2618 ВеселоДо коментар [#23] от "Камен":
"Затова хората си я правят и почват да си трупат добра история "
И като фалира Олимпик - край с историята ... и последният човек плаща двойно за съответната година.
Не може ли да има едно базово/статистичско определяне на риска? Ако не си на пътя, няма риск. Следователно, ключов параметър е изминатото разстояние за година (ей на немците отма редуцират с 30% пенсиите, които два пъти в годината ходят на вилата). Вторият ключов параметър е извършено сервизно обслужване (не сегашните ГТП) - сервиз на застрахователя, сервиз на производителя попълват сервизната книжка на автомобила. Няма сервизна книжка, рискът/застраховката се утроява.
И вместо да се гледа цената/мощността на автомобила като комунист на власт, да се гледа теглото - един претоварен пикат е пет пъти по-опасен от мощно Порше.
m17
Рейтинг: 735 НеутралноДо коментар [#32] от "AdMin":
Напротив, съвсем си може да се приложи. Вижте как е в цяла европа. Почваш на висока застраховка и всяка година без инциденти ви намаляват цената. И годините без инциденти си вървят с вас, независико от застрахователя. Те ги виждат и ви смятат индивидуален рисков профил и ви дават съоветна цена.
wanderer
Рейтинг: 2618 ВеселоДо коментар [#34] от "m17":
"В гражданската може да впишпете "
Питам в досието какво се записва? И не по-малко важно, кой го вписва? Защото камерата, която била заснела превишената скорост преди 4 години край Плевен, вече е няма в правния мир - няма доказателство - няма нарушение.
qqv391093118
Рейтинг: 780 НеутралноДа уточним, какво предлагат "експертите" - добре забравеният бонус-фалос, който се опитаха да вкарат гербоклуците:
Кофти шофьор си, продаваш си колата на такива, които изнасят такива коли зад граница, примерно РСМ или Сърбия. Купуваш си пак от там друга, без история в България и започваш на чисто. Правиш мазалото, бракуваш колата, продаваш я за части или пък я продаваш на гореспоменатите и отново си купуваш друг автомобил, с който започваш на чисто.
Бонусът е за тарикатите - колкото по-често правиш залуми, толкова по-често си сменяш колата.
Редовен шофьор си, купуваш си кола, успяват да те измамят с такава с история, плащаш масрафа.
Фалосът е за редовните шофьори.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
Камен
Рейтинг: 894 НеутралноНе знам нашите гении какво са сътворили. Дано е както по света. А там как е:
Историята за произшествия е на шофьора, не на колата. Ако имаш предизвикани инциденти и щети, ако щеш продай бавареца и се качи на Дачия 65 к.с. - няма да ти се изтрият.
И обратното - ако нямаш инциденти, като си купиш нова (на старо) кола, инцедентите на предишния й собственик не се прехвърлят на теб.
Колата има значение за премията ти само според мощността си. За кола 200 к.с. ще плащаш повече от за кола 100 к.с. Но две еднакви коли по 200 к.с. няма да ти струват различно само защото с едната са правени индиценти в миналото.
Туйто - това е най-разумното. Вече нашите мъдри управници каква са я свършили, не знам.
Таралеж
Рейтинг: 2689 НеутралноДо коментар [#38] от "qqv391093118":
Редовен шофьор си, купуваш си кола, успяват да те измамят
😂😂😂😂
Имам две коли, плащам им само гражданска застраховка с двама шофьори.
Отстъпките са за плащане наведнъж, за това че застраховам и къщите в същата компания, за нерисково каране в зависимост от апликацията на телефоните.
Ако сменя колата добавям новата в застраховката и махам старата, връщат ми пари от неизползваните дни. Всичко онлайн.
Не разбирам как в България за щети е отговорна колата не шофьора?
subaru
Рейтинг: 383 НеутралноПравителството да се погрижи да се оправят пътищата в България(настилка, хоризонтална и вертикална планировка, осветеност,мантинели и т. н и т.н.). Няма други такива пътища в такова трагично състояние(като след война) не само в ЕС а в цяла Европа. А не да се грижи за увеличаване на печалбата на частни застрахователни дружества за сметка на данъкоплатците при това със закон.
Stan
Рейтинг: 1238 ВеселоЧестито на гласувалите за ПП-ДБ, пожелавам им двойни и тройни застраховки.
Скоро и двойни и тройни сметки за ток, благодарение на ПП-ДБ!
Големи реформатори са няма що, народа от беден по беден ще става, а с всеки месец за наред от 2021 година април насам!
Роси
Рейтинг: 5672 НеутралноКолкото повече нарушения, по-голяма гражданска отговорност, защото това са рискови шофьори. А също и след всяко нарушение, освен глоба, посещаване на неделно у1чилище.
Stan
Рейтинг: 1238 ВеселоИмаше идея от "умниците" от ПП-ДБ, да се увеличава застраховката, дори при глоба от фиш и акт. Дали са го въвели, нашите лиляво "умници"?
Stan
Рейтинг: 1238 НеутралноДо коментар [#44] от "Роси":
Казваш, да си богатеят застрахователите, що д ане станат милиардери от милионери?
А и нали те глобяват с фиш и акт, или си мислиш че трябва за едно нарушение пет глоби да ти направят за това?
Винаги си е личало, че феновете на ПП-ДБ, сте от умни, по умни. :)))))))))))))))))))))
Ivan Stoyanov
Рейтинг: 174 НеутралноНапълно подкрепям проблема е, че например в София много пъти мутреси, мутри или просто обикновени лоу левъл след като те ударят и те са виновни на 100% при идването на полицията започват да лъжат и ако нямаш видео регистратор си за никъде защото милицията ти казва например: ще ви глобим и двамата единият при положение, че килфата на паркинга дава рязко газ и връща назад без да гледа дали има коли а ти си на 20 метра зад нея и милиционера иска и теб да те глоби защото не "спазваш дистанция" и ти си мислиш егати корупцията! И да на повечето хипермаркети има камери ама в същото време милиционера ти казва, че няма и ти какво да направиш в този случай! Така, че според мен е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО да има закон всеки да е длъжен да има видео-регистратор! За тези части на Европа и това население няма друг вариант защото на Запад западняка няма да тръгне да лъже ама Ганьо тук е роден за това!
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
Кум Лисан
Рейтинг: 25 НеутралноАз в системата бонус малус виждам само малус. И кога най-накрая застраховките ще са на шофьора, а не на колата? Какво му пречи на някой с 15 катастрофи да кара "чиста" кола на жена си(примерно)?
Няма да се абонирамLou
Рейтинг: 967 НеутралноА какво стана със злополучната реформа "Бонус-малус"? Колко години я чакаме и още я няма. Иначе е ясно какво се случи. Лобито на застрахователните компании победи. Много по-доходно е да взимаш големи застраховки от всички, вместо да товариш само честите нарушители и да намалиш цената за съвестните шофьори. Никога не сме били бяла държава и нма да бъдем. Още много хляб има да изядем, докато стигнем напредъка на западната цивилизация. Значи, Иванчо ще кара като луд, ще прави катастрофи всеки ден и ще плаща 100 лв гражданска, а Петранчо, който цял живот една катастрофа не е направил, също ще плаща 100 лв... И за да е още по-мазно, застрахователят ще вдигне гражданската на Петранчо, защото някой французин дошъл само да си регистрира колата в България и се прибрал във Франция, където направил катастрофа и сега Петранчо ще плаща и за французина.
СССР - родина на всички безотечественици! При капитализма човек експлоатира човека, а при социализма е точно обратното! Всеки кооператор - прасе, всеки комунист - две! Всички комунисти - под земята! 25 цирк - 25 години плодотворна размяна на циркови номера между България и СССР! Който не познава Сибир, той не познава СССР! Да живее 10-ти септември - ден на народната милиция - единствената опора на народната власт! До 9 септември 1944 г. България беше на ръба на пропастта. След това направи смела крачка напред!petrow1973
Рейтинг: 8 НеутралноПо твоята логика маце 90-60-90 с кола 100 коня, държавата трябва да ѝ плаща за да кара:) За умрелите - или добро или нищо За живите - само критика или нищо няма да свършат:)
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
Idmvr
Рейтинг: 363 НеутралноДо коментар [#1] от "Тангра":
По принцип така трябва. В Германия всеки притежател на полица Гражданска отговорност има “степен”. 30 са мисля. Аз като дойдох в Германия почнах от първа, стигнах до пета, при което значително намалява вноската и един ден чукнах калника на една кола. Лекичко. Върнаха ме на втора и едва сега го докарах до пета. Колкото по-ниска е степента, толкова по-малко плащаш и обратното. И да смениш застрахователя, нищо не се променя, защото си имат регистър.
hahohehi
Рейтинг: 452 НеутралноЧудесно предложение, което се върти всяка година последните 17 години...и нищо.
Да видим дали ще стане тоя път.
m17
Рейтинг: 735 НеутралноДо коментар [#38] от "qqv391093118":
Историята е на ЧОВЕК не на автомобил. Цената на застраховката компонент, сметнат върху вашата история като водач и един малък компонент спрямо автомобила. Но никъде не се води исторята на автомобил!
m17
Рейтинг: 735 НеутралноДо коментар [#37] от "wanderer":
За какво досие става дума? Има си регистър на причинените щети по гражданска, той на името на човек. Предполагам визирате идеите да се проверява и рисковия ви профил в КАТ? Предполагам че ще се взимат предвди наложени и влезли в сила наказателни постановления - ако не оспорите фиш или акт той си влиза в сила и си остава на ваше име завинаги.