Без нови дестинации с по-скъпи билети - прогнозата за морските летища

Без нови дестинации с по-скъпи билети - прогнозата за морските летища

Без нови дестинации с по-скъпи билети - прогнозата за морските летища
Новите по-високи летищни такси във Варна и Бургас, които влязоха в сила тези дни, вдигнаха напрежението между летищата и нискобюджетните авиокомпании, а пътниците може да се окажат потърпевши както заради по-високите цени, така и заради намалените полети и маршрути. Вместо да участват в бума на пътуванията, който залива Европа.
В същото време много летища в Европа повишават цените тази година заради инфлацията и нарасналите разходи.
"Райънер" и "Уизер" не харесват това
Западането на по-голямото от двете морски летища - това в Бургас, през последните години амбицира общините и бизнесът да вземат нещата в свои ръце и да намерят начин да развиват порта. Не крият разочарованието си от това как се стопанисва и смятат, че концесионерът, който управлява и летището във Варна, е този, който трябва да преговаря с авиокомпаниите и да ги привлича. Някои представители на туристическия бизнес дори допускат, че едното летище се развива за сметка на другото.
Тези съмнения и твърдения, коментирани пред "Дневник" по повод плана за развитие на бургаското летище, накараха авиокомпаниите, от които се очаква да летят до Варна и Бургас - нискобюджетните, да посочат размера на летищните такси. В нискобюджетния сегмент този въпрос е ключов не само за да поддържат ниски цени, но и да развиват дестинации.
С времето най-големият европейски нискотарифен авиопревозвач "Райънер" започна да изпълнява полети и от морските летища след тези от и до София. Сега полетите му са повече от Варна, и по-малко от Бургас. На въпрос, свързан конкретно с плановете за нови маршрути от Бургас, компанията отговори, че не само не планира, но и орязва летния си трафик с 20% заради "абсурдните" по нейна оценка нови летищни такси. Те се отнасят и за двете морски летища. Как се променят четете по-надолу.
"Във време, когато по-голямата част от Европа се радва на повече възможности за пътуване с рекорден трафик, Бургас и Варна ще видят по-малко маршрути, загуба на свързаност и ще страдат от по-малко входящ туризъм", подчертават от превозвача.
За да расте авиокомпанията на тези места, концесионерът трябва да представи намалени летищни такси и да създаде конкурентна авиационна среда, посочват от превозвача до "Дневник". "В противен случай може да се примири с подобна реалност, наблюдавана на много други летища на Fraport като Любляна и летище Франкфурт, които възстановиха предстоящото лято 82% и 66% от трафика си отпреди пандемията. Сравнете тези летища на Fraport с Дубровник, който ще нарасне до 111% от нивата на трафик отпреди COVID това лято благодарение на рекордния растеж на Ryanair - подкрепен от нашата нова база с 2 самолета там", пишат от "Райънер".
Посочват, че европейската авиация расте, но все още не е възстановила нивата на трафик отпреди COVID. "За съжаление, прогнозираме, че Бургас и Варна отново ще се окажат в списъка на летищата, които продължават да не достигат нивата на трафик от 2019 г. (2024 г. спрямо 2019 г.) поради недалновидното им решение да увеличат и без това високите си такси", е прогнозата на превозвача.
Обяснява, че летищата като това в Бургас, където има много малко редовни линии, се конкурира не само останалите в България, но и с тези в близки страни като Хърватия и Албания, където компанията доскоро не е имала полети, но е била стимулирана да има чрез сваляне на таксите.
България все още е развиваща се страна по отношение на растежа на трафика и ниските цени са от решаващо значение за стимулиране на входящия туризъм и осигуряване на подобрена свързаност чрез нови маршрути. Високите летищни такси затрудняват "Райънер" да предлага най-ниските тарифи в Европа, което прави Черноморския регион по-малко привлекателен за пътниците и го лишава от така необходимия входящ туризъм и свързаност, заключават от там.
Другият превозвач, чиято дейност във времето също е затихнала в посока на морските летище - унгарската "Уизер" (Wizzair), посочва, че постоянно разглежда възможностите за нови маршрути, които да са в унисон с бързия растеж на авиокомпанията, но като цяло за разработването на нови маршрути и пазари е важно да е налице комбинация от устойчиво търсене и разумни местни летищни такси.
На въпрос дали обмисля нови маршрути конкретно от и до Бургас, където редовните линии са по-малко, от превозвача посочват, че "всяко ново или съществуващо летище, което проявява интерес да увеличи пътникопотока си с Wizz Air, е важно да осигури привлекателна база с ниски разходи".
Допълват, че летищните такси имат пряко влияние върху решенията за разпределяне на капацитета на авиокомпанията, тъй като летищните разходи са ключов елемент от общите оперативни разходи за маршрутите, особено когато става дума за обслужване на мрежа от къси полети, като тази от Черно море. "Без подходящите летищни такси авиокомпанията разполага с ограничени възможности за разширяване на мрежата си", посочват от компанията.
Сравняването на летищните такси винаги се прави за кратки периоди, тъй като потребителското търсене на различните летища може да се различава драстично, както и наличието на политика и структури за стимулирането му. Забелязваме тенденция към непропорционално увеличение на летищните такси във Варна и Бургас и насърчаваме летищния оператор да работи към по-благоприятни условия за превозвачите, базирани на управляваните от него летища.
Казват, че правят регулярна оценка на стратегията си в България и за целия балкански регион, като традиционно анализират летищните разходи при анализ дали да бъде пусната нова линия. "Ангажирани сме да продължим да развиваме мрежата си в региона, но тревожната тенденция към увеличаване на летищните такси във Варна и Бургас може да ни принуди да коригираме настоящия си подход", казват те на свой ред.
Традиционният превозвач "България Еър" изпълнява полети целогодишно до Варна - по няколко на ден, а в Бургас те са само през лятото - тази година те започват от началото на юни. В миналото националният превозвач известно време лети по трасето София - Бургас - Варна. От отговорите до "Дневник" се разбира, че засега няма планове да се възобнови подобен маршрут.
Новите такси вече са в действие
С решение на правителството от 15 април таксите на двете морски летища са повишени. Мотивът за това, виден от проекта за промяна, обявен преди време за обществено обсъждане, бе, че според частичната предварителна оценка приходите от събираните такси са недостатъчни да осигурят пълното възстановяване на извършените разходи, свързани с дейностите на летищния оператор. Проблемите са пандемията и войната в Украйна, а също и "инфлационни и пазарни процеси, водещи до значително по-нисък от очаквания самолетен и пътнически трафик".
Таксата за кацане на международни полети се вдигна с 20%. Повишени са с различен размер и всички останали такси. От "Фрапорт" посочват пред "Дневник", че това се налага за покриване на нарастващите разходи, които се увеличиха драстично през последните няколко години. "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" АД предложи увеличение на летищните такси, тъй като летищните такси (в сила до 14.04.2024 г.) не покриват разходите му за регулираните авиационни дейности", допълват от там. Позовават се на европейска директива от 2009 г. за летищните такси, която предвижда определянето им да е обвързано с разходите и недискриминация. "Тези критерии са заложени и в концесионния договор и "Фрапорт" ги следва", посочват от там.
Подчертават, че сравнението с други летища е условно, тъй като трябва да се вземе предвид комбинация от различни фактори, "но сравнявайки само летищните такси на заминаващи пътници, има летища от групата на "Фрапорт", както с по-ниски, така и такива с по-високи летищни такси от вече обновените на летище Бургас и летище Варна. Допълват, че сравняват таксите на други летища, подобни на двете морски, по отношение на местоположението, годишния трафик, сезонността и т.н. и че това сравнение е било взето при предлагането на повишението.
Трябва да се има предвид, че летищата имат различна структура на разходите, като в случая за летищата във Варна и Бургас се вземат предвид значително увеличените разходи (например за персонал), високата инфлация и др., допълват в отговорите до "Дневник".
Напомнят, че извън повишението на таксите има и стимули под формата на отстъпки за развитие на трафика, но явно нискобюджетните компании не преценяват това като компенсация на увеличените такси. Стимулите са отстъпки в таксите при откриване на нови линии извън летния сезон, достигащи до 80% през първата година и отстъпка при достигане на обем заминаващи от 7.50 евро на таксата и др. От концесионера посочват, че стимулите са базирани на най-добрите практики в индустрията и са съобразени със спецификата на всяко от двете летища. Стимулите са достъпни за всички авиокомпании, отговарящи на необходимите критерии.
Летищата, подобно на други сектори, бяха силно засегнати от пандемията като по цял свят правителствата отделиха от бюджета, за да подкрепят пострадалите бизнеси. В допълнение след като ограниченията заради вируса почти отпаднаха се оказа, че те не могат да отговорят на големия трафик заради пренасочили се в други сфери служители. В опит да намерят работници и да се справят с инфлацията след началото на войната в Украйна много оператори с различни проценти започнаха да вдигат таксите. Обичайно авиокомпаниите трансферират най-голямата тежест от такова повишение върху пътниците в бизнес и първа класа. В нискобюджетните полети обаче такива няма.