В "Билла" очакват дефлацията да продължи

В "Билла" очакват дефлацията да продължи

В "Билла" очакват дефлацията да продължи
"Билла България"
През всеки от трите първи месеца на годината се отчита дефлация, а прогнозата е цените да продължат да спадат. Това коментира пред журналисти изпълнителният директор на "Билла България" Вигинтас Шапокас.
Той отбеляза, че много доставчици на веригата са започнали да свалят цените, макар и някои от тях с по-малко от очакваното от търговеца.
Все пак и през миналата година 48% от оборота на веригата се формира от продажбата на продукти в промоция, което е ръст от 3% на годишна база. Седмично се предлагат над 1300 продукта на промоция.
Проучването, което компанията прави традиционно сред потребителите си, показва, че 80% от тях купуват продукти на промоция. И въпреки успокояването на инфлацията 47% от клиентите ползват програмите за лоялност на търговеца. А т.нар. премиум продукти не се купуват чак толкова.
Веригата завършва 2023 г. с оборот от един и същ брой магазини 1.351 млрд. лв., което е годишен ръст от 11%. Според мениджмънта ръстът не се дължи изцяло на инфлацията. През първите три месеца оборотът е с повишение от 6.8% на годишна база, а броят на клиентите расте с 2.2% отново за еднакъв брой магазини.
Конкретно през март търговецът отчита 2.6% дефлация при продажните си цени, докато НСИ отчита 0.2% инфлация спрямо февруари. При покупните цени веригата отчита дефлация от 0.8%.
Този Великден - една идея по-евтино
Оценката на веригата са, че потребителската кошница за Великден е малко по-евтина от миналогодишната - 47 лв. при 49 лв. година по-рано. Тя включва 1 кг агнешко, 10 яйца, един козунак, продукти за зелена салата, по 1 кг краставици, домати, ранни картофи и сирене. Шапокас отбеляза, че конкуренцията между веригите в цената на най-масовия вид козунак е голяма, но в тази той ще е около и под 2 лв., като ще се предлагат общо 18 вида от този продукт, някои от които внос от Италия. Най-скъпите достигат 30 лв. В 30 от обектите компанията разполага със собствени пекарни и част от козунаците се правят именно в тях.
Повечето яйца за празника са от български производители, но заради случаите на птичи грип в страната, ще има и от внос - основно от Полша.
Цената на агнешкото през тази година е сравнима с миналогодишната. Тогава обаче в чужбина това месо е можело да се намери и по-евтино, докато сега не е така, посочи мениджърът. За този Великден цената му е 10-12 лв. за кг живо тегло, като търговецът посочва, че половината от това тегло е месо, което може да се продава, а цената, която предлага за клиентите е малко под 20 лв. за кг.
Онлайн в още три града
В момента продаваме онлайн повече от някои търговци, които са по-отдавна на пазара в този сегмент. В още три града през тази година - Плевен, Варна и Пловдив. Не е популярна услугата, при която поръчваш онлайн и отиваш да си вземеш от обекта, известна като click&collect.
Онлайн се предлагат близо 5 хил. продукта, а дневните поръчки са 300-400 броя.
Планът на веригата през тази година е да инвестира 120 млн. лв. в 12 нови магазина, обновяване на 11 съществуващи и строящата се нова логистична база в село Загоре, близо до Стара Загора. В нея се планира да бъдат наети 200 души. Към момента веригата има 159 обекта в 50 града.