Комисията за конкуренция не установи нарушител при паниката за горива през 2022 г.

На живо
Заседанието на Народното събрание

Комисията за конкуренция не установи нарушител при паниката за горива през 2022 г.

Базата на "Инса ойл" край Раковски
Базата на "Инса ойл" край Раковски
Преди две години в навечерието на националния празник - 3 март, се извиха опашки по бензиностанциите и панически се зареждаше с горива в цялата страна без обективни причини за това поведение. Резултатът от тази паника е повишение на цените.
Това са и аргументите на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да се самосезира - повишени цени и сигнали, съдържащи данни, че е налице непазарно поведение. Сега тя излиза и с решение. Изводът от него е, че нито една от компаниите - "Инса ойл"ЕООД и "Сакса" ООД, не са извършили нарушение. А те са проверявани, тъй като данните показват, че обекти на двете са продавали горива на завишени спрямо средните за пазара цени.
"Инса ойл" е голям вносител на горива, особено след началото на войната в Украйна. "Сакса" е един от най-големите дистрибутори и складодържатели на горива и собственик на веригата "Круиз".
Кадърът е от 3 март 2022 г.
Кадърът е от 3 март 2022 г.
На 2 март "Сакса" не получава потвърждение от "Лукойл" на заявките си за гориво, знае се, че така е било и с други заявки. Затова компанията решава да вдигне цените в своите обекти, като така ограничи търсенето, тъй като тя снабдява с горива и големи вериги като "Шел" и "Еко", разказва един от съсобтвениците тогава пред "Капитал". По-късно вечерта заявката е одобрена от "Лукойл", но паниката вече е налице. В социалните мрежи започват да се появяват снимки на опашки на различни бензиностанции, а ГЕРБ, която тогава е в опозиция, налива масло в огъня, като различни организации на партията ги разпространяват в опит да уязвят управляващите тогава от "Продължаваме промяната".
Другият участник на пазара с повишени цени във въпросния ден е "Инса ойл", като обяснението на пазара е, че причина за това са условията, при които получава доставките си.
Пълнени не само в резервоарите на автомобилите, но и в съдове, горива доведоха до това, че по данни на Българската петролна и газова асоциация за няколко часа са били продадени горива, колкото се продават от една бензиностанция за седмица.
Пред КЗК от "Сакса" обясняват събитията тогава с цената на придобиване на горивата. Паниката тогава съвпада и с повишение на цените на петрола в комбинация с поскъпването на щатския долар на международните пазари заради несигурността на доставките в резултат на нахлуването на Русия в Украйна. Дружеството свидетелства и за рязко поскъпване на логистиката. В допълнение на събитията от 2 март, когато много късно получава потвърждение на заявката си, тя се оказва под въпрос с доставките през март. Преди това на различни дати през януари и февруари е имало отказ за доставки на определени количества поради недостатъчно производство.
От "Инса ойл" свидетелстват също за нарушени и несигурни доставки от началото на 2022 г. Посочват и забавяне на танкерите, което варира от 10 до 28 дни. В резултата запасите спадат до минимум, а новите доставки са на доста по-високи цени.
КЗК цитира данни, според които петролът сорт брент поскъпва от 1 февруари 2022 г. до 4 март от 89.16 долара за барел до 110.46 долара. Макар и по-евтин, сортът Уралс следва същата тенденция.
Според позицията на "Лукойл България" пред комисията обаче доставките в тези периоди не само не са намалени, а са увеличени. Затруднения с доставките е имало само в периода 2-7 март. Посочват, че е налице засилено потребителско търсене - особено при дизела и масовия А95Н, което се задържа до 10 март, когато се връща към нормалните си равнища. "Причините за нарасналото търсене са в стремежа на стопанските субекти да направят запас, който да неутрализира, от една страна, рисковете от липса на продукт, а от друга, очерталата се тенденция към рязко покачване на международните котировки, създала предпоставки за паника и спекулации сред пазарните участници", обобщава ситуацията компанията.