Експерти отчитат насищане на пазара на търговски обекти

Експертите на пазара на търговски площи отчитат известно насищане с тях, на което отдават свиването в обема на новооткритите търговски обекти. Той достига 45 хил. кв.м през второто тримесечие на годината, което е с 19% по-малко спрямо същия период на миналата година.
Около 23% от новооткритите магазини се намират в търговските центрове, а останалите - в ритейл паркове. Това се посочва в анализа на консултантската компания за бизнес имоти Cushman&Wakefield Forton.
"Обикновено търговците засилват активностите по откриване на нови обекти през пролетта. Фактът, че тази година новооткритите площи са по-малко в сравнение с предходната, говори за по-умерени действия и нарастваща предпазливост", коментира Георги Муховски, зам.-мениджър на отдел "Търговски площи".
Той обяснява това със забавения темп на завършени нови проекти в съчетание с насищането на пазара и по-задълбочените анализи, които търговците правят при взимане на решение за откриване на нов обект.
Политическата несигурност също е фактор за пренасочване на капитали от международните играчи към по-устойчиви пазари.
Най-много площи са заели концепциите "Направи си сам", дискаунт и модните вериги, магазините за електроника и обзавеждане. През периода април - юни на пазара няма навлезли нови търговски марки.

Площите в търговските паркове в България нарастват с 50% за година
С добавените 30 хил. кв.м нови площи през второто тримесечие общо площите достигат 1.4 млн. кв.м, от които 41% са разположени в търговски паркове. На практика всички новозавършени площи през второто тримесечие са разположени именно в ритейл парковете, които се очертават като изключително устойчива тенденция на пазара, сочи анализът на компанията.
Завършените през тримесечието площи включват само един напълно функциониращ търговски парк - този във Велинград, с площ 10 550 кв.м. Останалата част от площите са в обекти, частично завършени по-рано или все още в процес на изграждане. |
Компанията очаква развиващите се търговски площи да останат активни. Общият обем на площите в процес на изграждане възлиза на 155 хил. кв.м. Търговските паркове съставляват около 2/3 от тази площ. В различни етапи на планиране са поне 8 проекта за търговски паркове, които ще донесат допълнителни 90 хил. кв.м. Два от тези проекти бяха обявени през тримесечието - един в северозападната и един в североизточната част на страната.
Наемите в моловете в София през второто тримесечие на 2024 г. достигат 40 евро/кв.м, което е леко повишение спрямо предходното тримесечие. Доходността от първокласни площи пък пада до 7.75%.
Прогнозата е, че до края на годината най-вероятно цените ще останат на тези равнища. Нивата в ритейл парковете в София остават без промяна през второто тримесечие и без потенциал за ръст на този етап - 11.5 евро/кв.м.