Експерти отчитат насищане на пазара на търговски обекти

Експерти отчитат насищане на пазара на търговски обекти

Стара Загора, Капитал Градове, ритейл парк, мол, Park Mall
Стара Загора, Капитал Градове, ритейл парк, мол, Park Mall
Експертите на пазара на търговски площи отчитат известно насищане с тях, на което отдават свиването в обема на новооткритите търговски обекти. Той достига 45 хил. кв.м през второто тримесечие на годината, което е с 19% по-малко спрямо същия период на миналата година.
Около 23% от новооткритите магазини се намират в търговските центрове, а останалите - в ритейл паркове. Това се посочва в анализа на консултантската компания за бизнес имоти Cushman&Wakefield Forton.
"Обикновено търговците засилват активностите по откриване на нови обекти през пролетта. Фактът, че тази година новооткритите площи са по-малко в сравнение с предходната, говори за по-умерени действия и нарастваща предпазливост", коментира Георги Муховски, зам.-мениджър на отдел "Търговски площи".
Той обяснява това със забавения темп на завършени нови проекти в съчетание с насищането на пазара и по-задълбочените анализи, които търговците правят при взимане на решение за откриване на нов обект.
Политическата несигурност също е фактор за пренасочване на капитали от международните играчи към по-устойчиви пазари.
Най-много площи са заели концепциите "Направи си сам", дискаунт и модните вериги, магазините за електроника и обзавеждане. През периода април - юни на пазара няма навлезли нови търговски марки.
С добавените 30 хил. кв.м нови площи през второто тримесечие общо площите достигат 1.4 млн. кв.м, от които 41% са разположени в търговски паркове. На практика всички новозавършени площи през второто тримесечие са разположени именно в ритейл парковете, които се очертават като изключително устойчива тенденция на пазара, сочи анализът на компанията.
Завършените през тримесечието площи включват само един напълно функциониращ търговски парк - този във Велинград, с площ 10 550 кв.м. Останалата част от площите са в обекти, частично завършени по-рано или все още в процес на изграждане.
Компанията очаква развиващите се търговски площи да останат активни. Общият обем на площите в процес на изграждане възлиза на 155 хил. кв.м. Търговските паркове съставляват около 2/3 от тази площ. В различни етапи на планиране са поне 8 проекта за търговски паркове, които ще донесат допълнителни 90 хил. кв.м. Два от тези проекти бяха обявени през тримесечието - един в северозападната и един в североизточната част на страната.
Наемите в моловете в София през второто тримесечие на 2024 г. достигат 40 евро/кв.м, което е леко повишение спрямо предходното тримесечие. Доходността от първокласни площи пък пада до 7.75%.
Прогнозата е, че до края на годината най-вероятно цените ще останат на тези равнища. Нивата в ритейл парковете в София остават без промяна през второто тримесечие и без потенциал за ръст на този етап - 11.5 евро/кв.м.