При задаващи се избори Министерството на туризма излезе с концепция за гаранционен фонд (допълнена)

Приетата с някои уговорки в края на миналата година от туроператорите последна версия на гаранционен фонд вече е обявена за обществено обсъждане, съобщи Министерството на туризма. Тя се отнася до въвеждането на нова система за гаранции правата на туристите, които пътуват по организирани програми от фирма, която изпадне в несъстоятелност.
Избраният вариант предвижда въвеждането с промени в Закона за туризма, а не чрез отделен закон, и мнения се събират до 2 септември. Не е известно в тази ситуация на предстоящи нови избори дали проектът скоро ще види бял свят, а отне години професионалният спор по въпроса какъв трябва да е този фонд. Първото представяне на концепцията през миналото лято отново бе при служебен кабинет.
По-късно през деня няколко браншови организации обаче обявиха, че не точно това е било обсъждано с тях през последната година и че предлаганите текстове отварят вратата за сивия сектор. Тяхната позиция е допълнена в края на текста.
Каква ще е защитата
В момента в случай на фалит влиза в действие застраховката, задължителна за туроператорите от типа професионална отговорност. По оценки на бранша обаче често нивата на застраховане не могат да осигурят достатъчно покритие за разплащане с всички страни при несъстоятелност. Затова и негови представители от години предлагат въвеждането на фонд, като се появиха няколко проекта, към които имаше множество критики.
Предлаганата сега концепция на министерството включва и механизми от европейската директива - 2015/2302, за пакетните туристически пътувания и свързаните пътнически услуги.
Със законопроекта се предлага участието в туристическия гаранционния фонд да е задължително за туроператорите, а той да функционира в рамките на Министерството на туризма. Концепцията предвижда три стълба на защита, за да се диверсифицират видовете обезпечения:
I стълб - превантивен ІІ стълб - външни обезпечения ІІІ стълб - гаранционен фонд |
С концепцията се цели както да се отговори на националните особености в сектора, така и да се решат усложнения, които произтичат от директно прилагане на директивата, посочват от ведомството.
Комбинацията от трите стълба се предлага, за да се разпредели рискът в системата и да не се товари всеки път изцяло гаранционният фонд. Този въпрос е особено важен в началото, когато във фонда не са натрупани достатъчно средства. Концепцията предвижда в случай на фалит на туроператор каква част от сумата от кой стълб да се вземе да се решава на базата на актюерски анализ. Предлага се обаче винаги някаква конкретно определена част от релевантния оборот да се обезпечава с вноски във фонда. Подробности по тази част се предвижда да се заложат в наредба.
Каква е логиката на стълбовете
Първият стълб по идея трябва да обезпечи гаранциите срещу несъстоятелност на туроператори на предварително ниво, каквато понастоящем почти няма. За целта се предвижда да има текущи изисквания за добро управление, капиталови и други изисквания към дейността, свързани с осигуряването на платежоспособност и финансова стабилност на това ниво. При него не се стига до гаранциите по схемата, създадени за обезпечаване в случай на ликвидни проблеми, неплатежоспособност и други.

Служебният кабинет представи вариант на гаранционен фонд в туризма
При третия стълб, когато в действие влиза гаранционният фонд, вече изискванията към туроператорите ще са много повече, определени от министерството като текущ интензивен административен контрол, който обхваща доброто управление, капиталова адекватност, платежоспособност и др. Това включва и изискване за отчетност пред фонда. Заложени са и изисквания към правната форма на туроператорите, като например се ограничава дейността им само до тази.
Авторите на проекта посочват, че макар и да не е панацея, изискването за минимален капитал е общоприето като предварителна гаранция за сериозност и ангажимент. Ограничението за други дейности пък цели да не подлага на риск туроператорската дейност, ако в друга сфера настъпят проблеми.
Предвиждат се задължения за текуща разполагаемост с имущество, което да е достатъчно, за да покрие задълженията на туроператора, както и за поддържане на платежоспособност и постоянна ликвидност - съответно задължение да не се спират плащанията и туроператорите текущо да са в състояние да изпълняват своите изискуеми парични задължения.
Тази уредба свързва критериите за неплатежоспособност и свръхзадлъжнялост с уредбата по тези теми на Търговския закон. С методика и наредби се предвижда въвеждането на детайли по определянето на конкретните изисквания. В наредба ще бъдат определени и вноските във фонда на по-малки или извършващи специфична дейност туроператори.
Вторият стълб на защитата се предвижда да включва допустими външни обезпечения срещу несъстоятелност на туроператорите, включително застраховки и/или банкови гаранции. Предвижда се също досега съществуващите като единствено обезпечение застраховки да останат като допустим вариант, но уредбата им да бъде съществено променена.
Фондът ще бъде юридическо лице
Предвижда се туристическият гаранционен фонд да се създаде като юридическо лице по силата на Закона за туризма. Предвижда се върху дейността на фонда надзор и контрол да упражнява както министърът на туризма, като основен орган, провеждащ държавната политика в областта на туризма, така и Сметната палата, доколкото той ще оперира с публични средства.
Туроператорите ще са длъжни да правят вноски, за да се формира отделен и самостоятелно управляван паричен фонд, чрез които да се допълва защитата от втори стълб до пълния необходим обем.
Предлага се като източници на средствата на фонда да бъдат дадени различни възможности, в това число бюджетно финансиране, както и заеми и/или друго финансиране с публични и/или частни средства, "ако и доколкото е допустимо". Другите източници на средства във фонда естествено ще са вноските от туроператорите.
Туроператорите не харесват това
Въпреки уверенията на министерството, че в общи линии предлаганият проект се приема от бранша, часове след публикуването му няколко организации възразиха.
Предложеният от Министерството на туризма гаранционен фонд отваря широко вратата за сивия сектор, създава възможност за въвеждане в заблуждение на потребителите, изкривява пазара и поставя в неравностойно положение туроператорите, организатори на туристически пътувания.
Зад такава позиция, изпратена до медиите, са се обединили Обединение "Бъдеще за туризма" (ОБТ), Българска асоциация на туристическите агенции (БАТА) и Сдружение "Туризъм", чиито представители от началото на юли 2021 г. обсъждат текстовете за изменение на Закона за туризма.
Според тях предложените текстове сериозно се различават от дискутираното и одобрено съдържание от работната група. Специално отбелязват въвеждането на нов правен субект - туроператор категория Б, който според тях не кореспондира с разпоредбите на директивата за пакетните туристически пътувания и свързаните пътнически услуги.
"Новият правен субект (туроператор Б) не е "организатор на туристически пакет" по смисъла на директивата, не е страна в правоотношението с потребителя в договора за туристически пакет и не е задължен към новата гаранционна схема за разлика от туроператор А. Въпреки това той е назован "туроператор" и това създава предпоставки потребителят да бъде заблуден", коментира адвокат Мария Кръстева, правен съветник на ОБТ и участник в работната група към министерството, цитирана в писмото до медиите.
В предложения от министерството вариант липсват съществени изисквания към туроператор Б, като например офис, персонал, образователен ценз, отчетност за целите на данъчното облагане, допълват от бранша.
Павлина Илиева, която оглавява ОБТ, напомня, че сСлед пандемията именно браншът настояваше за въвеждане на гаранционна схема в синхрон с европейската директива, която ясно структурира пазара - организатор на туристически пътувания (туроператор) и туристически агент (комисионер).
Според нея представеният от министерството текст променя изцяло философията и духа на гаранционната схема и предполага няколко основни проблема - имиджов, финансов, пазарен и потребителски. |
Целта на гаранцонния фонд е да гарантира безпроблемното осъществяване на организираните пътувания на потребителите в чужбина. Оказва се, че са дописани необсъждани неща с браншовите организации от работната група, с което ние не сме съгласни, смята Одисей Спасов, председател на БАТА.
Колегата му от Сдружение "Туризъм" Венцислав Кръстев също посочва, че част от текстовете се разминават с договореното и в предложения вариант не е отразено как ще се контролира този нов субект, който би трябвало да работи не с крайни клиенти, а с бизнеса. Подчертава, че ако продава пакети на крайни потребители, както е записано в проекта, трябва да участва солидарно в гаранционната схема и да подлежи на контрол.
Смята, че броят на туроператорите, които никога не са продавали на крайни клиенти, се броят на пръстите на двете ръце и в този смисъл не се налага да има толкова сложна схема само заради тях.
Трите организации смятат, че ако гаранционната схема е правилно конструирана, тя ще осъществява ефективен надзор върху пазара, адекватен мониторинг на риска и ще ограничи сивия сектор.
Въвеждането на обезпечителната схема за защита на потребителите в случай на несъстоятелност на организатори на пакетни туристически услуги (туроператори) е изискване на приетата на 25 ноември 2015 г. Директива (ЕС) 2015/2302 за пакетните туристически пътувания и свързаните пътнически услуги на Европейския парламент и на Съвета на ЕС.
Туристическият бранш отдавна настоява за нейното въвеждане, тъй като застрахователното покритие на действащите сега застраховки "Отговорност на туроператора" е частично, страната е в наказателна процедура и рискува да плати огромна парична санкция, напомнят от бранша.