След 20 години почти половината работещи ще са на над 55 години, сочи проучване

След 20 години почти половината работещи ще са на над 55 години, сочи проучване

След 20 години почти половината работещи ще са на над 55 години, сочи проучване
Наблюдава се устойчива тенденция към застаряване, като две трети от заетите са представители на по-възрастните поколения на работното място, според проучване на Българската стопанска камара. Ако темповете на застаряване на работната сила се запазят в следващите 20 години, броят на работещите на възраст над 55 години ще достигне 48 на сто (почти всеки втори), е един от изводите от проучването.
Експертни екипи на Камарата са направили анализи (одити) на възрастовото многообразие на работната сила в пет икономически сектора - консервна промишленост, дървообработваща и мебелна промишленост, металургия, производство на пиво, търговия с петролни продукти. Анализите са осъществени в рамките на проект "Заедно за устойчива заетост", изпълняван от БСК в партньорство със социалното министерство и КНСБ в периода 2024 - 2027 г. и финансиран от програма "Развитие на човешките ресурси", съобщиха от камарата.
На база на получените чрез одита данни, изводи и оценки са разработени пет секторни програми на социалните партньори за управление на възрастовото многообразие и поколенческите различия в работната сила.
За период от пет години броят на заетите е намалял средно с около 16 на сто, сочи проучването. Причините са свързани с намаляване на броя на предприятията в някои от секторите и кризата с ковид пандемията. Най-значително е намаляла работната сила в мебелната промишленост, а сравнително най-устойчиво е съхранена в пивоварната и металургичната промишленост.
Възрастовото разслоение в работната сила се откроява все по-отчетливо. На работното място се сблъскват четири поколения, които имат значителни различия в своите ценности, трудови нагласи и модели на поведение. Умението да се използват силните страни на всяко поколение в интерес на работата и да се трансформират различията в конкурентен корпоративен актив, носещ добавена стойност, е сериозно предизвикателство пред фирмените политики в управлението на хора, е сред изводите от проучването.
Управлението на възрастовото многообразие на работната сила налага необходимостта от промяна на фокуса (от организацията към хората) и реализиране на ефективни стратегии, програми и мерки за създаване на приобщаваща работна среда и култура, където всеки да се чувства ценен и уважаван заради различията си, където всеки може да бъде себе си и да разгърне в максимална степен своите потенциал и способности.
Всяко второ предприятие посочва, че се сблъсква с проблеми в нагласите на работещите, свързани с ниска мотивация, нежелание за обучение и усъвършенстване, липса на ефективност, инициативност, креативност и отрицателна нагласа към промените.
Почти всяко второ предприятие е изправено пред проблеми, произтичащи от липсата на комуникативни умения в ръководния и изпълнителния персонал и от ниската устойчивост на напрежение и стрес в работата.
Почти всеки четвърти от заетите на възраст 27 - 39 години е напуснал предприятието си в последните две години, сочи проучването. Поколение Y, или "Милениум", е най-ухажваното на пазара на труда. Те очакват "всичко сега" и не се колебаят да променят местоработата си, ако възможностите за развитие, условията на труд и заплащането не кореспондират с представите им. Втората по текучество (22 на сто) е възрастовата група от заетите на възраст 40 - 54 години. Поколение Х държат най-много на размера на възнаграждението и не са склонни на компромиси, ако намерят по-изгодни условия при друг работодател.
Предразсъдъците и стереотипите към възрастта са дълбоко вкоренени в общественото съзнание и въздействат устойчиво на индивидуалните нагласи, взаимоотношения и убеждения, проявяващи се в работната среда, смятат авторите на проучването. Според тях проблемът е и в това, че според резултатите от изследването около 70 на сто от анкетираните ръководители споделят (в една или друга степен) такива погрешни нагласи.
По-младите поколения са по-склонни към мислене и нагласи, повлияни от ейджизъм, сочи проучването. Поколение Х е по-пристрастно в оценките си в сравнение с поколение Т (55 - 65+ години). Същата зависимост се наблюдава и при младите поколения, където поколение Z (18 - 26 години) e по-крайно в сравнение с поколение Y. По-възрастните поколения, особено поколение Т, са по-склонни към самонасочен ейджизъм, който се изразява в предразсъдъци, комплекси, бариери и неправилни убеждения за собствената възраст или за възрастовата група, към която индивидът принадлежи.
В набирането и оценката на информацията са използвани (в съчетание) качествени и количествени методи на изследване - desk research, структурирано интервю и онлайн анкетно проучване, както и данни от НСИ - детайлна, специфична статистическа информация за работната сила в целевите сектори, която не фигурира в официално достъпната статистика, но е важна за целите на анализа. В онлайн проучването са включени 80 респонденти от предприятията (мениджъри, специалисти ЧР, ръководители на екипи, работници и служители, работнически представители), а структурираното интервю е проведено с 27 мениджъри или специалисти ЧР от предприятията по метода "лице в лице".