Финансовата неграмотност дава плодове - расте броят на силно задлъжнелите до 25 години

Най-силно нарастващата група на задлъжняващите хора е на млади и даже добре платени. Мъжете се справят по-зле с управлението на финансите и задлъжняват повече. Значителна част от тези проблеми идват в резултата на липсата на финансова грамотност. Това показват данните и наблюденията на компанията "EOS груп", която се занимава с изкупуване и управление на вземания.
Компанията на глобално ниво има инициатива за финансово ограмотяване на деца между 9 и 13 години. В края на седмицата пък предстои на българския пазар да излезе преведена и една от най-успешните книги в САЩ, която помага на децата да се учат да управляват парите, а и в помощ на техните родители.
Длъжникът е млад мъж, зодия близнаци
Противно на очакванията най-много задлъжняват не хора с ниски доходи, а млади хора с висока заплата. Това показват данните на EOS в България. Най-бързо нарастващата възрастова група на задлъжнели е тази на младежите под 25 години. От 7.21% млади длъжници през 2021 г. към септември тази година техният дял вече е 21.03%. Съвсем очаквано младежите задлъжняват, като си купуват на изплащане потребителски стоки - телефони, техника, спортни стоки - всички те са с почти еднакъв дял от 22%.
"Това са децата, които тепърва навлизат в живота. Много често имат добра професия, но искат живота сега и веднага, има хиляди изкушения в магазина и много кредитни консултанти, които са готови да сложат света в краката им срещу 30-50 лв. месечна вноска", описва ситуацията Райна Миткова, управител на "ЕОС България". "И в един момент се оказва, че голямата заплата не стига за месечните вноски по всичко в допълнение на ипотечния заем", обяснява тя.
По данни на компанията най-голям процент длъжници в България са все още във възрастовата група 30 - 40 години, живеят в София (14.61%) и са предимно мъже - 58.2%. Така профилът на типичния длъжник е мъж на възраст 30 - 40 години, живеещ в София и зодия близнаци. Той задлъжнява с един или повече потребителски кредити, за които не е успял правилно да прецени възможностите си. |
Финансова грамотност за деца и родители
Хората не задлъжняват, защото нямат пари, а заради неумението да боравят с парите си, посочва Миткова. Ниската финансова грамотност пречи на преценката на младите хора за това какви са основните им разходи, могат ли да си позволят голям телевизор, кола или жилище. В допълнение на това пред тях има големи възможности за професионална реализация - няма страх, че ще си загубят добре платената работа, а и достъпът до кредитиране е много лесен.

Само половината младежи са учили в училище понятия като бюджет и банков заем
В същото време родителите на тези хора в общия случай също не са били финансово ограмотени в училище или в семейството. И досега в никой етап от образованието няма какъвто и да било елемент на финансова грамотност. В допълнение в миналото в семейството темите за парите, бюджета и спестяванията не са били най-популярните за разговор между родители и деца.
Миткова, която е с финансово образование и има три деца на различна възраст, също като родител е изпитала затруднение как да подходи в разговорите по темата у дома. В допълнение наблюденията върху случващото се в Европа на групово ниво на компанията, която управлява, са показали, че темата за финансовата грамотност и ранното обучение на децата за изграждане на добри финансови навици и предотвратяване на задлъжнялостта е особено актуална в цяла Европа.
Това е и причината групата съвместно с германската фондация Finlit обучават деца във финанси, като ги запознават с различни аспекти на управлението на парите по училищата. Инициативата се нарича ManoMoneta, като в седем държави в Европа вече са били обхванати над 100 хил. деца между 9 и 13 години в около 1400 училища.
България се присъединява към инициативата от началото на тази година, като за около 2 месеца през такова финансово ограмотяване преминават близо 1000 деца. Доброволци участват в инициативата, като посещават училища в цялата страна при интерес от тяхна страна.
Наблюдението на организаторите е, че съвременното училище приветства подобни инициативи и непрекъснато има обаждания от директори на училища и преподаватели да заявят такова обучение.
В рамките на 90 минути се говори за потреблението и съставянето на бюджета, за спестяванията. В края децата трябва да съставят свой бюджет, при което си дават сметка колко и за какво харчат месечно, и то по забавен начин. Дава се информация за финансови приложения и др. "Смята се, че човек, за да стане майстор в дадена дейност, трябва да й е посветили около 10 години. Ако от 9-годишни децата се учат да управляват парите, на 19 ще са експерти и няма да изпадат в свръхзадлъжнялост", посочва Миткова.
Подкасти и книги идват на помощ
През последните години, макар и плахо, има различни кампании, които целят да дадат някаква финансова грамотност на подрастващите. "Мисия Платено" е инициатива на Асоциацията за управление на вземанията. Основната й цел е да интегрира ранното финансово обучение в училищните програми.
Самата Миткова пък има подкаст "Джобните" в помощ на родителите, които искат да ограмотят децата си. В него тя споделя личния си опит на родител - как може под формата на игра и закачка постепенно да се въвежда темата в семейството.
Смята, че от ранна детска възраст трябва децата да бъдат научени да правят разлика между нужда от нещо и желание да го притежават. Освен с думи тази разлика може да се покаже и със самото поведение на родителите, които да не удовлетворяват всички желания на децата си. В помощ идва и това, че могат да бъдат научени, че могат да спестяват, за да си купят един ден желаната вещ, или пък да направят нещо, за да изкарат пари - като например измият семейния автомобил. Самата тя въвлича децата в планирането на пътувания, за които е необходимо да се състави бюджет и план, как той да бъде набран - колко месечно да се спестява, какво и дали да се купува междувременно, да се изчисли колко ще струва на ден издръжката на семейството при това пътуване, колко струват билетите до дестинацията и т.н.
Много пъти съм се чудила как да започна този разговор с децата и практиката показва, че финансите са умение като всяко друго – четене, писане, смятане, написване на домашното. Няма как като с магия изведнъж това умение да се появи свише у 18-годишните.
В помощ на родителите в края на седмицата на пазара излиза и българското издание на успешна в САЩ книга по темата - "Как да превърнем $100 в $1 000 000" на издателство "Ракета". Издателите посочват, че въпреки заглавието около една трета от книгата е посветена на темата със спестяванията и е написана на достъпен език.
"Тази книга ще помогне на всяко дете да развие финансовата си култура, да получи разбиране за парите и начините да ги спечели, спести и умножи. Информацията в нея ни въвежда в основите на финансовата грамотност, като по лек и забавен начин обяснява финансови понятия като сложна лихва, видове инвестиции и начини за печелене на пари", казва Диана Бойчева, създател на издателство "Ракета". Според нея някои от главите в книгата могат да бъдат от голяма помощ и на родителите, не само на децата.
Обяснява, че книгата е на челните места в англоезичните класации на категорията "Финансова грамотност за деца и тийнейджъри".
Агенцията за приходите също иска да повиши финансовата грамотност
Междувременно Националната агенция за приходите и фондация "Джуниър Ачийвмънт България" обявиха, че обединяват усилията си за повишаване на финансовата и данъчната грамотност сред младежите. След подписано в понеделник споразумение за сътрудничество за повишаване на финансовата грамотност и дигиталната компетентност сред подрастващите предстои да бъдат планирани съвместни инициативи и проекти. Целта им е да се обхванат по-широк кръг от училища и университети.
От години данъчната администрация имаше кампании "Влез в час с данъците", която ведомството отчита като много успешна и достигнала до хиляди млади хора. Като нейно продължение бе инициативата "Информационен ден на НАП".
Изп. директор на ведомството Румен Спецов, цитиран от пресцентъра си, напомня, че в днешно време все повече млади хора се опитват да печелят, например чрез "ТикТок", чрез видеа, криптовалути, акции и др., но нямат понятие как да си организират бизнеса и как той да бъде данъчно изряден.
От "Джуниър Ачийвмънт България" посочват, че от над 10 години работят за повишаване на финансовата
грамотност, като до момента са направени четири програми за финансово образование, една от които е "Лични финанси" в университетите, предназначена за неикономически специалности. Други няколко програми са насочени към средното образование.
Организацията прави и олимпиада по финансова грамотност, която е част от календара на Министерството на образованието.