Козметичната компания The Body Shop на Иберийския полуостров ще се ръководи от България

Козметичната компания The Body Shop на Иберийския полуостров ще се ръководи от България

Кадърът е от откриването на магазина на компанията в "Сердика център" през 2018 г.
The Body Shop
Кадърът е от откриването на магазина на компанията в "Сердика център" през 2018 г.
Обичайно, ако бизнесът на някоя представена глобално компания не върви, то се очаква това да е в по-неразвити пазари, където потребителите са по-малко платежоспособни, като България например. Последните данни при козметичния гигант The Body Shop обаче показват друго развитие.
През февруари компанията обяви затварянето на почти половината си магазини в Обединеното кралство в опит да се спаси от финансовите затруднения, които я доведоха до несъстоятелност. Малко по-късно обяви фалит във Франция - пазар, емблематичен за потреблението на козметика и парфюми. В това време франчайз правата в Испания и Португалия получи Венета Петкова, главен франчайзополучател на марката в България.

Предизвикателства на пазара

Марката The Body Shop е основана от Анита Родик през 1976 г. След години тя продава бизнеса на L'Oreal, а през 2018 г. L'Oreal продава на бразилския консорциум Natura&Co. В края на 2023 г. Natura на свой ред се разделя с марката, като тя отива в ръцете на инвестиционния фонд Aurelius - за пет пъти по-ниска цена, отколкото тази, на която е купена.
"Това говори за недобро управление на марката в изброените години на промяна на собствеността, през които стойността на бранда намалява рязко", коментира Венета Петкова пред "Дневник". Aurelius вкарва компанията в несъстоятелност в опит да заздрави дружеството, но не успява да го получи обратно и като резултат от този процес компанията е купена от нов собственик - Aurea. "Новият собственик е със страхотен профил за нас като бранд - с много опит в ритейла на световно ниво, финансови средства и визия за марката в дългосрочен план", обяснява Петкова.
Испания, Франция, Нидерландия, Германия, Дания, Австрия и други до тази година са собствени пазари за The Body Shop. С влизането в процедура по несъстоятелност синдикът, назначен за процедурата, е упълномощен да работи с английското дружество и не подпомага компаниите, които регулират марката на тези пазари. Това е и причината повечето от тях да бъдат ликвидирани, анализира тя.

На няколко скорости

Защо на силни икономически пазари като Франция, Германия и други брандът отслабва, а в по-малки икономики се развива добре? Отговорът на този въпрос Петкова намира във вида управление. "Опитът на The Body Shop от последните години показва, че франчайз форматът спомага за по-оптимизирано и успешно управление", казва тя.
Тя представлява компанията за България през последните 7 години - от навлизането на марката на местния пазар, и той досега винаги е бележел ръст в развитието си, посочва мениджърът. Компанията има 6 магазина в страната, както и онлайн присъствие.
На тази положителна тенденция в развитието Петкова отдава това, че на България е даден франчайзът за Испания и Португалия. Това допълва досегашните пазари, за които Петкова държи правата за марката - Албания, Косово и Северна Македония, където оперира през физически магазини и онлайн платформи.
Петкова разказва, че през месеците на криза за компанията в Европа заедно с изпълнителния директор за Испания и Португалия Диего Ортис де Себайос (работил преди това за L'Oreal в Париж - бел. авт.) и екипа в Лондон работят по концепцията за развитието на двата пазара, след като дружеството в Англия излиза от процедурата по несъстоятелност и се сдобива с нов собственик.
В края на септември е подписан договорът, с който франчайз правата за двата пазара се дават на България. "Пазарите в Испания и Португалия имат над 70 магазина и вече работим усилено по развитието на бранда в следващите месеци и години", посочва Петкова. На Иберийския полуостров марката навлиза през 1986 г., а в момента се предлага и от независими ритейлъри като Druni.

Завръщане пазар по пазар

Ситуацията в момента в компанията главният изпълнителен директор Чарлз Дентън определя като завръщане "пазар по пазар", имайки предвид работата по възстановяването на франчайза в Испания и Португалия след поредица от международни закривания.
Търговецът на дребно за красота, който претърпя множество затваряния в САЩ, Канада и Европа, след като подразделението му в Обединеното кралство изпадна в несъстоятелност и в него бяха назначени синдици, сега се възстановява, пише британската преса.
"Ние се връщаме, пазар след пазар, продукт след продукт, клиент след клиент. Венета и Диего са дълбоко отдадени на The Body Shop; те са шампиони на етичната красота и прекрасни партньори. Очакваме с нетърпение да разширим тази връзка, докато изграждаме устойчиво бъдеще заедно в Испания и Португалия", пише Дентън в пост в профила си в "Линкдин".