Комисията за потребителите призова гражданите да я сезират за лоши практики с бързите кредити

Комисията за потребителите призова гражданите да я сезират за лоши практики с бързите кредити

Комисията за потребителите призова гражданите да я сезират за лоши практики с бързите кредити
Подобно на предшественика си и настоящият председател на Комисията за защита на потребителите обяви свои действия срещу един от секторите, срещу които по традиция има много потребителски оплаквания. Предишният демонстрира действията срещу мобилните оператори, за които все още вървят обжалвания пред ВАС.
Настоящият се захвана с фирмите за бързи кредити, които получиха заповеди до 14 дни да изчистят от договорите си с потребителите и от общите условия всички незаконни и нелоялни практики. За разлика от мобилните оператори, при тези фирми се засягат интересите на уязвима част от обществото.

Какво следва

Фирмите за бързи кредити, които вече са проверени - 20 на брой, са получили или предстои да им бъдат връчени заповеди от председателя на Комисията за защита на потребителите Мария Филипова, с което от тях се изисква да премахнат всички незаконни, нелоялни и некоректни практики както от общите условия, които дават на клиентите, така и от договорите с тях. За целта са им дадени 14 дни срок. След това Филипова се закани, че на неспазилите срока ще бъдат заведени колективни искове пред съда, с които по съдебен ред да се постигне същата цел.
Тези заповеди обхващат и вече сключени договори, от които фирмите трябва да изчистят нелоялните практики.
Подобна практика имаше при предишния състав на комисията, когато такава стъпка бе обявена за мобилните оператори. По закон колективни искове може да завеждат и потребителски организации, но когато се направи от държавен орган, процедурата минава по-бързо. И въпреки това тя отнема години, показва практиката.
Действащите на пазара фирми за бързи кредити са около 120, като по-голямата част от тях, по думите на Филипова, са тези, които прилагат нелоялни практики. Тя не се ангажира с конкретен брой. Все пак призова не всички представители на този сектор да бъдат поставяни под общ знаменател. Има такива, които експертите на комисията не са успели да открият, като е възможно и те да не действат вече.
Сред практиките са: допълнителни такси за експресно одобрение на кредита, санкции за закъснения, надвишаващи законовите лихвени ставки, и автоматично обявяване на предсрочна изискуемост на кредита при минимални закъснения в плащанията.
За всяка от тези практики КЗП издава заповеди за забрана с предварително изпълнение, за да защити правата на потребителите и засегнатия обществен интерес. До 70 хил. лв. стигат санкциите за едно нарушение, а обичайно фирмите имат по няколко. Не искам чрез санкции да се стига до превантивен ефект, обяви Филипова.

Имаме случаи отпреди години

Председателят на комисията призова гражданите да подават сигнали за нарушения от фирмите. Посочи, че са получавани жалби за казуси отпреди 2-3 години. А освен това в комисията има свидетелства от ощетени потребители, които са получавали съобщения със заплахи от такива фирми, които Филипова изчете на глас. Те са срещу клиенти, които закъсняват с плащанията.
Не се страхувайте, силата е с вас. Вече не сте сами, с вас съм аз и моят екип, вече не са ви нужни адвокати.
Напомни, че единственото жилище на хората е несеквестируемо, но имало случаи на хора, които са взели бърз кредит, който са обезпечили с имота си. При тези казуси самите потребители са извадили жилището си от тази законова защита. Потребителите на тези заеми обичайно са хора или в тежко финансово положение и не могат да си покриват разходите, или са с лоша кредитна история. Затова и са в уязвима позиция, което ги прави и по-небдителни за неравноправни клаузи в договорите.
Основните неравноправни клаузи, установени от комисията, включват:
  • Такси и комисиони - клаузи, задължаващи потребителите да плащат допълнителни такси за приоритетно разглеждане на искания, администриране, оценка на риска и други, без ясна обосновка и прозрачност.
  • Просрочени задължения - клаузи, предвиждащи високи неустойки или такси за закъснели плащания, често надхвърлящи законовите лимити.
  • Предсрочна изискуемост - условия, позволяващи на кредитора да поиска предсрочно погасяване на целия заем при дребни неизпълнения от страна на потребителя, включително несъществени забавяния.
  • Обезпечения и записи на заповед - клаузи, изискващи предоставяне на запис на заповед, който остава в сила дори след пълно изплащане на кредита, или други обезпечителни механизми, които надхвърлят необходимото.
  • Лихвени условия и валутен риск - условия, които позволяват промени в лихвените проценти и валутните стойности по кредити без предварително уведомяване на потребителите.
Разрешеният по закон годишен процент на разходите на тези фирми е до 60%, а наказателните лихви, които могат да налагат, е основният лихвен процент плюс 10 пункта, напомнят от комисията.
Записът на заповед е ценна книга, в която длъжникът обещава писмено и безусловно да плати на заемодателя посочената в записа сума. В записа на заповед не се сочат основания и причини за обещанието сумата да се плати.