Електромонтажниците и шофьорите на таксита са използвани, смята бизнесмен

Електромонтажниците и шофьорите на таксита са използвани, смята бизнесмен

Асен Христов, председател на надзорния съвет на "Еврохолд", "Евроинс"
Асен Христов, председател на надзорния съвет на "Еврохолд", "Евроинс"
Някой се опитва да вдигне социалното напрежение и в средите на електромонтажниците, и сред таксиметровите шофьори. Реални социални проблеми, които да доведат до протести на улицата, няма. Това мнение изрази в интервю за Би Ти Ви председателят на надзорния съвет на "Еврохолд България" и собственик на "Електрохолд" Асен Христов.
По думите му в никой от тези бизнеси няма основания за протести, а опитите да се нагнетява напрежение чрез засилване на страховете за зима без ток и фалити на бизнеси е провокация. Обвърза това с нестабилната политическа ситуация и невъзможността Народното събрание да заработи, да приеме бюджета и законите по Плана за възстановяване.
Неговата компания работи и с двете групи протестиращи. Според репортаж на Би Ти Ви от Разлог стотици членове на аварийни групи са подали молби за напускане заради ниски заплати. КНСБ обяви, че застава зад тези искания. Недоволството на таксиметровите шофьори пък е свързано с поскъпване в пъти според тях на задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Такава предлага дружеството "Евроинс" - част от холдинга, управляван от Христов.

Западна България няма да остане на студено, няма масови оставки

Няма масови оставки на работещите в аварийните екипи, които поддържат мрежата в Западна България, обслужвана от "Електрохолд", увери Христов. По думите му само 6 души, а не стотици, са подали молби за напускане, те са освободени, а сега са поискали да се върнат. Общо в тези екипи работят 900 души.
В холдинга в края на всяка година заплатите се предоговарят, каквото е изискването на колективния трудов договор. За догодина възнаграждения на аварийните екипи се повишават с 26.7% - основната заплата на новопостъпилите се вдига от 1400 на 1700 лв., отделно 200 лв. се изплащат под формата на добавки за храна, имало и други бонуси. Средната заплата за същата категория служители е 2700 лв., а максималната достига 4000, каза той.
Василев обясни, че не може да повиши заплатите повече, защото Комисията за енергийно и водно регулиране определя таван на разходите, над който ще се вдигне цената на тока. По същата причина дружеството не може да инвестира повече от 100 млн. лв. годишно в модернизация на мрежата. Добави, че пари за модернизация има предвидени по Плана за възстановяване, но все още не са постъпили.
По думите на Христов е опасно хората да бъдат плашени по медиите, че ще останат без ток. "Специално в енергетиката , не само в нашето дружество, няма конфликт, който да може да изкара хора на улицата нито за заплати, нито за друго", каза Христов и призова никой да не опитва да вади хората на улицата, провокирайки страхове, че няма да има ток.
Призова депутатите да удължат срока на компенсациите за цената на тока за бизнеса и за първото тримесечие на 2025 г. Предупреди, че са възможни протести и на други бизнеси, ако това не се случи. Вметна, че самият той е противник на компенсациите, защото "хората стават по мързеливи за сметките си", но "някой може да се възползва и да изкара бизнеси на улицата". Сега бизнес абонатите получават компенсации за разликата между реалната средномесечна борсова цена на сегмента "Ден напред" на Българската независима енергийна борса за съответния месец и базовата цена от 180 лв. за мегаватчас.

Поскъпва ли "Гражданска отговорност" за такситата

Христов коментира и протестите на шофьори на таксита, които тези дни блокираха движението в София в гнева си от неколкократното поскъпване според техни представители на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" за техния бизнес. Те настояват за мораториум върху цената и заплашват да затворят магистралите "Тракия" и "Хемус". Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) се самосезира за евентуален картел между застрахователите и вчера влезе в офиса на асоциацията им.
Христов каза, че самият факт, че има разнообразие на цените на различните дружества, опровергава версията за картел. Даде пример с компанията, която ръководи, в която цената се вдига от 450 - 500 лв. на до 550 лв., а не в пъти и не над 1000 лв. Разказа, че разговарял днес с шофьор на такси, който досега плащал 750 лв., но бил предупреден от компанията, осигуряваща автомобила, че за 2025 г. трябва да плати 1500 лв.
"Питам защо тази фирма не е проверила останалите застрахователни компании и идва въпросът дали няма някой друг няма да се облагодетелства за сметка на шофьора", коментира бизнесменът.
Обясни, че е възможно някои застрахователи да се вдигнали по-осезателно цените. Това може да стане например, ако компанията има малко на брой автомобили, но е изплатила значителни щети и е на загуба от тях. В този случай тя е длъжна и по вътрешни правила, и по оценка на риска да го минимализира. Добави обаче, че на пазара има достатъчно компании, предлагащи по-ниски цени от тези, които възмущават шофьорите.
Проблем на застрахователите с такситата пък е, че много от тях прикриват, че се занимават с тази дейност, и плащат полица като шофьори любители (350 лв. в "Евроинс"). "При нас има 6 хил. таксита на цената на обикновена кола", каза Христов. Тази измама обаче вече трудно може да се прилага, защото повечето застрахователи използват изкуствен интелект, за да идентифицират кои са таксита.
"Не е нужно да блокират кръстовища , мое лично мнение е, че някой съзнателно се възползва от ситуацията и търси напрежение в страната", обобщи Христов.