И "Виваком" вдига цените на месечните абонаменти

И "Виваком" вдига цените на месечните абонаменти

И "Виваком" вдига цените на месечните абонаменти
И "Виваком" вдига цените на месечните абонаменти, обявиха оттам на сайта си. При фиксираните гласови и тв услуги ще има поскъпване с 1 лв., а за мобилните гласови услуги, мобилен и фиксиран интернет, както и за интернет услугите Mobix и 5G Home Net увеличението е с 2 лв. Анонсираното поскъпване се предвижда да влезе в сила от 8 февруари.
През декември "Йеттел" обяви, че повишава цените на месечната такса за мобилни услуги от 5 януари. Тогава Комисията за защита на потребителите първо заяви, че планираното от мобилния оператор вдигане на цените не нарушава нормативните актове. А няколко часа по-късно размисли и застана на противоположна позиция, обявявайки, че проблем има. Днес КЗП обяви, че ще отстоява в съда правата на клиентите на мобилния оператор "Йеттел", чиито месечни абонаментни такси се увеличават с 2 или 3 лв. от 5 януари. Първо обаче потърпевшите следва да сезират комисията за нарушените им права.

Изключенията

До 7 февруари всички клиенти на "Виваком", които ще бъдат засегнати, имат право да прекратят договора си, без това да носи допълнителни санкции за тях.
Увеличение на месечни абонаменти няма да бъде приложено за:
  • Социални абонаментни планове и планове за хора с увреждания за мобилни и фиксирани гласови услуги (Smart S+, Optima 250, "Инвалиди 160", "Инвалиди 300", "Ограничен");
  • Предплатени мобилни услуги;
  • Фиксирани услуги по договори с придобитите от Vivаcom оператори - N3, Net1, Telnet, NetworX и "Булсатком";
  • Сателитни тв услуги;
  • Всички текущи допълнителни пакети и услуги;
  • Лизинговите вноски на устройства на изплащане;
  • Услуги, предоставени по сключени договори за обществени поръчки;
  • Договори за нови услуги или преподписани услуги с нов срок на договор, подписани след 1 декември 2024 г. (включително), на който и да е план;

Незачитане на права

По повод вдигането на цените на "Йеттел" Комисията за защита на потребителите посочва, че когато операторът не зачита потребителските права, няма друг вариант да бъде принуден да се съобразява с тях освен по съдебен ред. И не пропуска да отбележи, че ще предприемат мерки в защита на клиентите на мобилния оператор, но финалните решения ще се взимат в съда.
Оттам предупреждават в съобщението си: "Потребителите следва да са наясно, че съществува риск докато траят съдебните производства, операторът да им прекъсне услугите или да пристъпи към прекратяване на договорите, което според КЗП ще представлява нелоялна търговска практика."
Затова потребителите се призовават да сезират за нарушения на техните права. За целта ще бъде необходимо да предоставят доказателствата, на които се основават претенциите им - в случая с "Йеттел" това са копия от месечните им сметки преди и след увеличението на месечната им такса, както и копие от сключения с оператора договор.
Малко, след като и "Виваком" обяви вдигането на цените, председателят на КЗП Мария Филипова посочи в съобщение до медиите, че ситуацията с ежегодното и почти едновременно увеличение на цените от страна на мобилните оператори е крайно обезпокоителна.
"С цел единствено по-голяма печалба, вдигането на цените поставят хората в безиходица и пълна невъзможност да имат достъп до услугите, предоставяни от мобилните оператори", се казва още в съобщението.
На фона на тежката икономическа ситуация, считам това поведение за абсолютна незаинтересованост относно финансовото и физическото оцеляване на хората, коментира още Филипова. От КЗП пръхвърлят отговорността в ръцете на Комисия за регулиране на съобщенията (КРС). При съвместна преценка, че операторите оказват значително въздействие върху цените на дребно на пазара на електронни съобщителни услуги, КРС могла да осъществява контрол върху цените на дребно, докато е необходимо, пише още Филипова.
В изявлението си тя говори още и за законодателни промени: "Много бих искала да прикова вниманието на хората, които създават и променят законите в България към този проблем и се надявам на разбиране по спешност от тяхна страна. Възможно е да се предвиди за срока на договора цената да не се променя едностранно от оператора, освен при наличие на сериозни икономически причини".