От ваканция на ваканция - на имот

От ваканция на ваканция - на имот

От ваканция на ваканция - на имот
Reuters
Портфейлът на влагащите парите си в имоти вече далеч не е изпълнен само с български активи. И притежанията далеч надхвърлят границите на Гърция и Дубай. Макар преди доста години този процес да започна тъкмо така - посещение за ваканция и още едно, и още едно.
Така за някои хора любимото място за ваканция се превръща във втори дом с покупката на имот. Географията на това явление вече достига до доста по-далечни, сред тях и наричани екзотични дестинации, които повечето хора дори не са посещавали.

От Гърция през Дубай и нататък

"Това е по същия начин както с Гърция, където българите започнаха да ходят преди 15-20 години, и на тези, на които им хареса страшно много, вече имат къщи или апартаменти там", коментира пред "Дневник" Петър Стоянов, основател на туроператора "Луксутур". Оценката му е, че нещо подобно се случва, макар и в далеч по-малки мащаби, на наричани по традиция екзотични дестинации, като първата такава е Дубай.
Сега интересът към покупка на имот зад граница отива до по-далечни разстояния като Мавриций, за който неотдавна една от агенциите в България обяви, че предлага посредническите си услуги.
От агенциите за имоти, които посредничат на българи при сделките, също казват, че клиентите им се чувстват по-сигурни и предпочитат да инвестират в познати и харесвани от тях дестинации, които посещават често.

Въпрос на емоция

Покупката на втори имот, извън основния, и особено ако той е ваканционен, е по-скоро емоционална, казва Стоянов. И въпреки това към такава стъпка хората обичайно не пристъпват, след като са отишли веднъж до мястото, особено ако е по-далечно и е доста по-различно като обществени отношения от тези в Европа. В същото време често такива емоционални сделки се случват според наблюденията му не по-късно от година след първото посещение, което е задвижило желанието за имот на съответното място. "Обикновено човекът пътува още веднъж до мястото, за да затвърди първоначалното впечатление, че не става дума за някаква спонтанна идея, и взима това решение", описва случващото се той. А и емоционална покупка след дълъг период от първоначалната идея е по-скоро неочаквана, освен ако не става дума за появила се суперизгодна сделка.
Ако човек има свободни пари в момента и не му харесва покупка в София, защото наоколо ще е разкаляно, пазарът има какво да му предложи.
Според Невена Стоянова, управляващ директор на "Луксиммо", пътуванията провокират хората да проучат местния пазар. Емоцията според нея е валиден стимул за покупка в Гърция, Дубай, Френската и Италианската ривиера. На другите места по-скоро мотивите са повече инвестиционни и по-малко емоционални.
От "Юник истейтс" посочват, че през последните 10 години все повече от заможните български купувачи търсят имоти в чужбина с цел разширяване на своето портфолио. Този интерес е породен главно от настъпили житейски промени - бизнес, образование, промяна на семеен статут. Имотите в чужбина се приемат и за инвестиция, която запазва и увеличава стойността си във времето.

Къде се купува

Колко имоти, къде точно и на каква стойност имат българите зад граница е загадка. Причината е, че няма регистър, който да съдържа подобна информация. "Със сигурност мога да кажа, че интересът на българите към имоти в последните години е нараснал десетократно. Ако преди 17 години един на 500 наши клиенти имаше интерес към покупка в чужбина, сега всеки 90-и е в проучвателна фаза за сделка", казва Стоянова.
Апетитът за инвестиция във втори дом се разпалва в Гърция. Данните на "Луксиимо" сочат, че българите са голяма група купувачи в съседната страна, а конкретно в района на Кавала и Халкидики са сред най-многобройните. Най-често там интересът е към имоти за лично ползване, но вече не са малко и тези, които пазаруват с инвестиционна цел.
В Гърция българите са сред големите групи чуждестранни купувачи на имоти
Reuters
В Гърция българите са сред големите групи чуждестранни купувачи на имоти
Много гореща точка на интерес за българите, инвестиращи в имоти, без конкуренция в момента е Дубай. Тук брокерите посочват куп причини, които обясняват интереса. Мястото се явява най-близкото море през зимата до България, но освен това:
  • динамично развиващ се пазар на имоти
  • възможност за препродажба с добра печалба
  • популярни имена сред архитектите на емблематични сгради
  • брандирани сгради в колаборация с марки от ранга на "Мерцедес", "Булгари", "Версаче"
  • данъчни облекчения, които стимулират сделките със спекулативна цел.
Петър Стоянов добавя към тази картина и това, че познатите красиви сгради и добра инфраструктура се репликират вече в съседното емирство - Рас ал Хайма, с което се създава още един голям пазар на имоти.
Сред другите интересни места за българите за покупка Невена Стоянова посочва европейските столици, ривиерите на Италия и Франция, а също и няколко града в САЩ, сред които Ню Йорк и Маями. При тях покупката далеч не е емоционална, а обоснована от нуждите на учещите там деца на купувачите или пък за техни лични нужди или колекционерски имоти.
Една от генералните причини за инвестиция в чужбина е диверсифициране на финансовия риск чрез притежаване на имоти в различни точки на света.
Наблюденията на екипа на "Юник истейтс" са, че Дубай е интересен за българите, за спекулативни инвестиции, Франция, Швейцария и Австрия - за ски имоти, а съседна Гърция - за уикенд дом. В Италия, Испания и Южна Франция се търсят луксозни летни ваканционни имоти, а мегаполисите Париж, Лондон и Виена са търсени за втори дом и за инвестиция.
В европейските провинции се търсят по-бюджетни имоти
audiovisual.ec.europa
В европейските провинции се търсят по-бюджетни имоти
В общия случай и от двете агенции казват, че когато не се ползват имотите зад граница, излизат на пазара на наеми, като често се дават за управление на специализирани в това агенции. Тези, които са купени с цел инвестиция, пък целогодишно са под наем.
Дали в чужбина се търсят основно луксозни имоти? От агенциите казват, че това е въпрос на дефиниция, но и също, че далеч не може да се твърди това. По техни данни определено бюджетни решения се търсят на места като Кавала и Халкидики, както и в провинциалните части на Италия и Франция. Също така нестроен е и профилът на купувачите. Преди няколко години в общия случай това са били хора на 45 - 55 години, докато сега възрастта е разширена и в двете посоки и българският купувач зад граница не се побира в определен профил.

Случаят Мавриций

В островната държава Мавриций в миналото е имало много захарни плантации, на които дълго не е променяно предназначението. Това вече не е така и така се отваря пазарът за застрояване на много територии. Очаквано немалка част от тях привличат интереса на инвеститори в хотели и други ваканционни сгради. За развитието на пазара допринася и сигурността на страната, това, че е мултиетническа, държавното й управление, което ползва европейски модели.
Стоянов, който предлага ваканции на това място, казва, че не очаква кой знае какъв бум на покупките на имоти от българи там, макар цените да са добри, защото дистанцията от България прави трудно управлението на такъв имот. А потенциалните инвеститори там не са хора, които ще срещнеш в чартърен полет с фиксирани дати.

Къде са перспективите

Според брокерите Гърция е имотната дестинация, която ще продължи да се развива сред българите, влагащи пари в имоти. Според Стоянова развитието ще продължи с това, че ще се купуват още имоти, като предходните ще се дават под наем.
"Вече официално сме в сухопътния Шенген и е съвсем логичен нарастващият интерес към Гърция", посочва тя.
Интересът към Дубай също не се очаква да стихне. Това, че все повече българи имат имот там, действа стимулиращо за покупки и от други, защото затвърждава доверието в тази дестинация. Немаловажно е и това, че там има предложения на конкурентни цени на тези в София и Варна, сочат данните на агенцията. Клиентите стават все по-информирани и вече знаят, че пазарът там не е съставен само от многомилионни оферти, а има и такива, които конкурират българските цени, посочва Стоянова.
Макар и интересът за пътувания към Тайланд и Бали да не стихва, Петър Стоянов не очаква това да доведе до инвестиции в имоти. Причината е, че и двете дестинации през последните 15-20 години са много посещавани от туристи от цял свят, част от които са купували и имоти, а това е повишило драстично цените за това време. Затова и двете места вече остават извън емоционалния тренд за покупка на ваканционен дом.