"Йеттел" ще обжалва забраната да вдига цените на действащите договори

"Йеттел" ще обжалва забраната да вдига цените на действащите договори

"Йеттел" ще обжалва забраната да вдига цените на действащите договори
"Йеттел" ще обжалва в съда забраната на Комисията за защита на потребителите (КЗП) отпреди седмица, съобщиха за "Дневник" от телекома. Тогава регулаторът обяви, че забранява едностранните промени в договорите с потребителите от страна на мобилните оператори и ще им наложи санкции заради вече обявени такива действия.
До действията на КЗП се стигна, след като в началото на декември 2024 г. "Йеттел" започна да изпраща съобщения до клиентите си, че от 5 януари т.г. ще плащат с 2 или 3 лв. повече за тарифните си планове. Като компенсация от компанията посочват, че ще предоставят повече национални минути, повече мегабайти за мобилен интернет и по-добра скорост на мобилните данни.
Първоначално от КЗП обявиха, че намерението на "Йеттел" не нарушава нормативните актове, но 24 часа по-късно от същото ведомство обявиха, че проблем все пак има. Частта с бонусите за клиентите дала основание на КЗП да заключи, че е нарушен Законът за защита на потребителите, който забранява на доставчиците допълнителни стоки и услуги срещу заплащане, когато те не са били заявени от потребителите.
"Йеттел" спазва стриктно приложимото в страната законодателство и сме уверени, че сме извършили промени в договорите на потребителите, които са в пълно съответствие с приложимите национални и европейските норми. Промените в цените на абонаментните планове за мобилни услуги са извършени на основание специалния закон (Закон за електронните съобщения), който регламентира правото на операторите да въвеждат изменения в договорните условия при спазване на конкретни изисквания", пише в отговорите на въпросите, изпратени от "Дневник".
Вчера председателят на Комисията за регулиране на съобщенията Иван Димитров заяви пред БНР, че иска по-добра аргументация от мобилните оператори за поскъпването на месечните абонаменти. Той уточни, че сегашният скок на цените не може да бъде обвързан със Закона за електронните съобщения.
"В Закона за електронните съобщения е дадена възможност да променят цената на услугата в зависимост от инфлационния индекс, който се определя от НСИ. По този начин вдигнаха цените предния път (през 2024 г. - бел. ред.) Последното увеличение обаче е в различен аспект, тъй като все още не е излязъл инфлационният индекс за миналата година", казва Димитров.
От "Йеттел" уточняват, че са можели да не предприемат мерки за компенсация, тъй като компанията "има право свободно да определя ценовата си политика, без да е необходимо да компенсира потребителите си за това".
Освен "Йеттел" и "Виваком" съобщи, че ще вдига цените на месечните абонаменти. При фиксираните гласови и тв услуги ще има поскъпване с 1 лв., а за мобилните гласови услуги, мобилен и фиксиран интернет, както и за интернет услугите Mobix и 5G Home Net увеличението е с 2 лв. Анонсираното поскъпване се предвижда да влезе в сила от 8 февруари.
По-късно днес от А1 съобщиха, че основните месечни такси за мобилни и фиксирани услуги на частните клиенти на телекома ще останат непроменени през 2025 г. "На фона на динамичните икономически процеси и пазарни настроения А1 България взе решение да не увеличава основните месечни такси за мобилни и фиксирани услуги. Това се отнася за всички частни потребители, независимо от техния тарифен план", се казва в съобщението.