Да гледаме звезди, да похарчим спестените пари - всички искат да пътуват през 2025 г.

На живо
Заседанието на Народното събрание

Да гледаме звезди, да похарчим спестените пари - всички искат да пътуват през 2025 г.

Да гледаме звезди, да похарчим спестените пари - всички искат да пътуват през 2025 г.
Reuters
Още преди напълно да отпаднат всички ограничения, свързани с пандемията, с просто око се видя, е масово хората тръгнаха да пътуват. Това се случи дори в условията на голям ръст на цените на практика на всичко след като инфлацията измести пандемията от проблем номер едно за хората.
Пандемията зададе и друг тренд - повечето хора предпочитат да отсядат в частни домове, а не толкова в големи хотели, а също и това, че все повече търсят неизследвани и нетолкова претъпкани от посетители дестинации. И също, че хората от бейби бума са склонни да пътуват и да харчат, а не толкова да съхранят спестяванията си в полза на децата, които един ден ще ги наследят.
Тези данни потвърждава и анкета, организирана от платформата за краткосрочно наемане "Букинг" (Booking), сред 27 хил. свои потребители от 33 държави. Резултатите от нея представи в София регионалният мениджър за България и Турция Бирджан Каан. Той участва в първото издание на конференцията за краткосрочни наеми в Източна Европа, на което домакин бе Българската асоциация за туристически имоти и иновации (АТИИ) в партньорство с глобалната платформа SCALE.

Най-много растат частните домове за настаняване

Цитира данни на Съвета за туризъм и пътувания, според който през 2034 г. туризмът в световен мащаб ще достигне до оборот от 3 трлн. евро като съществен дял в него като процент от БВП ще се формира от малките и средните предприятия, а именно индивидуалните собственици на имоти, които ги отдават за краткосрочен наем. И платформата отчита по-голям ръст в наемането на такива места отколкото при хотелите, предлагани през нея. "Мисля, че тази тенденцията ще се запази, защото този бизнес има предимства. Той е по-гъвкав, по- адаптивен, има близък контакт с клиента и създава уникално преживяване на клиентите", коментира Каан. По данни на платформата собствениците на 95% от индивидуалните домове, отдавани за временно настаняване в страната, работят с "Букинг".
По данни на Министерството на туризма от 9 млн. места за настаняване, регистрирани в България по данни от 2024 г., 1 млн. се падат на частните домове.

Възрастта не ни пречи
Според проучването на платформата държавите, към които е насочен най-голям интерес за пътуванията през тази година, са Бразилия, Япония, Китай, Франция, Италия, Чили, Норвегия, Испания и Русия.
Данните показват още, че поколението от бейби бума - родените през 50- и 60-те години на 20 век са готови по-скоро да похарчат парите, които иначе биха получили в наследство децата им, за пътуване. Повечето сочат и че изборът им е да тръгнат нанякъде с внуците. Анкетираните от това поколение посочват, че не приемат възрастта за ограничаващ фактор и търсят повече приключения по света. Почти една четвърт от хях - 23%, са готови дори да опитат екстремен спорт, а 15% се готови да обиколят света.

Какво има да се прави вечер и нощем

Сред анкетираните се откроява и група, която се интересува от приключения по света в тъмната част на денонощието. И тук не става дума за ходене по заведения, а за занимания като гледане на звезди - това посочват 59% от анкетираните. Тези занимания се наричат ноктуризъм. Все повече те включват посещение на музеи вечер доколкото и самите музеи имат подобни инициативи. През последните години това е разпространено в Турция, посочва Каан, като възможност хората да отидат в тях след работа. В допълнение, когато музеите са отворени късно вечер край тях изникват малки бизнеси.

На хлад и на спокойствие

Тези нагласи са в отговор не само на заетостта през деня, но и заради все по-горещото време. Това обяснява и търсенето на пътешествия към по-хладни дестинации.
Освен това повече хора търсят неизследвани и по-малко посещавани места, в частност и такива, които са далеч от светлинното замърсяване. Това дава стимул и на нощните посещения в планините, за да може да се наблюдава небето без светлините на града. През последните години и в България има компании за трекинги, които организират нощно изкачване на върхове, включително в един период зачестиха нощните посещения на Черни връх.
Желанието да се посетят спокойни от туристи кътчета специалистите в туризма определят като паспорт за безсмъртие - 60% от участвалите в проучването търсят това. Тук са включени и всякакви дейности, които имат отношение към здравословния начин на живот - пътешествия, при които се практикува йога, консумират се здравословни храни, пречиства се тялото, ползват се терапии, които възстановяват тялото и се смята, че удължават живота.

Тръгвам без багаж

Отдалечените места, където няма връзка със света и не може да се публикува в "Инстаграм" обаче категорично не са желани от поколението Z, показва проучването. То пък подчертано се интересува от повече услуги, предлагани на летищата, сред които и възможност да се поспи няколко часа.
Това плюс предходното поколение - това на милениалите, се вълнуват и от възможността да тръгнат на пътуват без да опаковат какъвто и да било багаж. Те просто разчитат да купят всичко необходимо на място като се впускат в пазарене и изгодни сделки на пазара на стоки втора употреба. Освен да не носят багаж от родината си с този подход те смятат, че подпомагат местните общности.

Само в мъжка компания

Интересна тенденция, която според Каан ще се засилва, е пътуването само в мъжка компания. Такова желание и намерение посочват над 50% от анкетираните. Те имат различни мотиви да избират пътувания без партньорките си. Сред тях изреждат - на намерят нови приятели, просто да не бъдат известно време непосредствено заедно, да се заредят и др.
Тази тенденция е по-силно изразена при мъжете и при по-младите.