Министерството на финансите обяви нова поръчка за видеоклипове за еврото

Министерството на финансите обеща още този месец да започне активна информационна кампания, която да популяризира приемането на еврото, което България планира да въведе от 2026 г. Вече е обявена и обществена поръчка за изработването на видеоклипове.
През февруари България поиска извънреден доклад от Европейската комисия и от Европейската централна банка, който да оцени готовността на страната да влезе в еврозоната. Това стана, след като в Брюксел финансовият министър Теменужка Петкова получи зелена светлина.
Още 800 хил. лв. по-късно
Въпросът с кампанията за еврото се актуализира покрай поредния напън на управляващите да покажат, че могат да вкарат всички критерии за еврозоната в норма, включително и неприетия още бюджет за текущата година.
През миналата година, с голямо закъснение, имаше някаква форма на кампания, подпомогната от Европейската комисия. Наскоро по време на парламентарния контрол финансовият министър Теменужка Петкова обеща активна кампания, която да започне още този месец. За целта се предвижда и изготвянето на нови клипове. От регистъра на обществените поръчки дори се вижда, че такава вече има обявена, а предстоят и други, се казва в отговори на въпроси по темата до "Дневник" от Министерството на финансите.

Икономистът Георги Стоев: Някой трябва да подхване комуникацията с хората за еврото
Поръчката е обявена на 6 март и е за създаване на аудио-визуално съдържание за комуникационната кампания преди, по време и след присъединяването на България към еврозоната. Стойността й е 800 хил. лв.
Общо по поръчката се очаква изработването на 20 клипа до 3 мин. и до 10 клипа на английски език. На базата на всеки един от изработените 20 видеоклипа трябва да се разработят до 5 видеоклипа с продължителност до 30 секунди на български език и до 5 видеоклипа с продължителност до 15 секунди на български език, които да комуникират поотделно и в дълбочина всяка една от подтемите от основните видеоклипове. Общо трябва да бъдат изработени до 100 клипа с продължителност до 30 секунди и още толкова, но двойно по-къси.
На базата на всяка от версиите на видeоклиповете с продължителност до 30 секунди, трябва да бъдат изработени до 100 аудиоклипа на български език с продължителност до 45 секунди, които ще бъдат излъчвани по радиостанции.
Сред посочените теми са:
къде да се открие информация за еврото, обозначението на цените, превалутиране на заплати, сметки и др., обмяна на пари, бизнесът откъде да се сдобие с евробанкноти и центове, как се променя плащането на данъци. |
Оферти се приемат до 9 април.
Същата сума вече е похарчена
Комуникационната стратегия за приемането на еврото е приета през 2022 г. Две години по-късно тя е актуализирана - през февруари миналата година, а горе-долу по същото време, със закъснение спрямо обявения график, започна и самата кампания. За нея са похарчени близо 750 хил. лв., посочват от министерството до "Дневник". Парите включват:
- организиране на конференции на високо ниво с участието на еврокомисари и други представители на европейските институции, финансови министри от държави-членки от еврозоната;
- изработване на официален информационен сайт за въвеждане на еврото - evroto.bg;
- изработване на видеосъдържание и анимация;
- създаване на лого, слоган и брандбук на кампанията;
- купуване на програмно време за излъчване на видеоклипове;
- изработване на Наръчник за използване на базова творческа концепция (единен криейтив), ключови визии и послания.
От отговорите на министерството се разбира още, че към момента кампанията се развива още в първата си фаза, която ще завърши 6 месеца преди въвеждането на еврото. След това ще започне интензивната фаза, която ще обхваща освен оставащите 6 месеца и първия след въвеждането на еврото. Последната фаза обхваща на практика първата година от влизането в еврозоната и нейният фокус ще е върху процеса по въвеждането, защитата на интересите на потребителите и заключителни прочувания за отношението към еврото.
Наредби се пекат по места
Законът за въвеждане на еврото бе обнародван през август 2024 г. В него е предвидено до 6 месеца след влизането му в сила държавните органи и местните власти да приемат всички наредби и други подзаконови актове по прилагането му.
По данни на министерството в момента тече процес по привеждане на нормативната уредба в готовност за въвеждане на еврото, което ще даде необходимата предвидимост и яснота на гражданите, бизнеса и администрацията за замяната на лева с евро.
На въпрос кога ще са готови указанията на търговците по двойното етикетиране на стоките, за което те още миналата година обявиха, че ще са нужни месеци заради очакваните изисквания към софтуер и др. от ведомството посочват, че всичко е описано в Закона и че за тяхно улеснение може да означават в лева и в евро само крайните продажни цени, когато обозначаването на цената за единица мярка на стоката е задължително.
"Законът за въвеждане на еврото урежда изчерпателно изискванията по отношение на двойното обозначаване на цените на стоките и услугите", посочват от ведомството. Напомнят, че двойното означение ще стане задължително един месец след като влезе в сила решението за приемането на еврото, и ще приключи 12 месеца след датата на въвеждането му.
В отговорите се посочва и че има работни групи от експерти в съответните ведомства, които отговарят за техническата подготовка и ако се налагат допълнителни разяснения, тези групи ще имат грижата да подготвят материали за целта. Дават за пример Министерството на електронното управление, което поддържа специална онлайн Платформа за автоматизиране на процесите по планиране, отчитане на напредъка, комуникация, наблюдение и контрол на административните органи във връзка с адаптирането на информационните им системи за работа с евро. На неговия сайт и ма и рубрика "Често задавани въпроси за разработчици на информационни системи, обработващи финансова информация".
Чрез сайта evroto.bg Министерството на финансите също отговаря на различни практически въпроси, възникнали в процеса на подготовка за въвеждане на еврото.