Ефектите от какаовата инфлация 400% по-късно

Поскъпването на храните е тема, която не слиза от дневния ред, не само в България, през последните няколко години. След големия скок през 2022 г. ситуацията само донякъде се е успокоила и то на доста по-високи от познатите преди това нива.
Редица храни продължават да поскъпват в различна степен. Сред суровините за тях има една, която вероятно добавя най-много проценти през последните години и повлича след себе си продукти, в които се влага. Това е какаото, чието поскъпване само за 3 г. достигна 400%. Въпреки, че яденето на шоколад постепенно започва да се превръща в лукс, любителите му по-скоро не се отказват да си доставят това удоволствие, а компаниите - производители търсят резерви, за да не натоварят прекалено клиентите си.
Шоколадът е луксозна стока
Един поглед към рафтовете с шоколад в българските магазини: утвърдена международна марка напоследък е с цени три пъти по-високи от това, което бяха доскоро. На други места поскъпването още не е толкова отличително, но най-вероятно скоро да се окаже, че простото удоволствие за ядеш шоколад вече е твърде луксозно.
Цената на какаото е една от най-обсъжданите теми на световните борсови пазари през последните 3 години.
Лондонската стокова борса отчита над 400% ръст от края на 2022 г., когато започна какао инфлацията. |
Това не е прецедент и не е спекулация. Причините са структурни и ще са нужни години, за да бъдат овладени, коментират пред "Дневник" от един от най-големите производители на шоколадови изделия "Нестле".

Горчив ли е шоколадът за ценители на Свети Валентин
Само през последната година - 2024 г., цената на какаото скочи със 129%, но това далеч не е единственият повишен разход, допълват от "Монделийз", собственик на "Своге". На първо място тук е захарта, която се търгува на 13-годишен връх, до който достига през последните месеци. В групата на поскъпналите са също енергията, опаковането и транспортът. "Тази комбинация от пазарни фактори означава, че производството на нашите продукти става много по-скъпо отпреди", посочват от компанията.
Какво става с крайните цени
Както и да изглежда този факт на потребителите, прехвърлянето на цялото поскъпване по веригата към крайния клиент, особено при продукти, които не са от първа необходимост, не е възможно. Затова повишението на крайните цени при пазар, пълен с продукти на конкурентни бизнеси, е крайно решение.
"Наясно сме с икономическия натиск, пред който потребителите продължават да са изправени. Повишаването на цените за потребителите е крайно средство за нашия бизнес и ние се опитваме да поемаме увеличенията на производствените разходи, когато това е възможно", казват от "Монделийз".
Затова всяко повишение е добре обмислено при това компромисът с качеството не е добро решение. При голямата инфлация през 2022 г. редица компании намалиха количеството в опаковките, не само при шоколадовите изделия, за да запазят цената. "Качеството е основополагащо за нашите марки и тяхното наследство и ние отказваме да правим компромиси с този принцип", казват днес собствениците на шоколадовата фабрика в Своге.
От "Нестле" също казват, че както и при голямото поскъпване на всички суровини в резултат на пандемията и сега не са прехвърлили цялото увеличение върху потребителите. "Ние сме отговорна компания, винаги насочена към нашите консуматори и искаме нашите продукти да останат достъпни", посочват те пред "Дневник".

Насрещните мерки са много оптимизационни процеси по цялата верига на доставки. В глобален план пък са засилени дейностите на компанията по програмите, които подпомагат фермерите, от които тя купува суровина.
Как реагират потребителите
Наблюденията на производителите на шоколадови продукти са, че потребителите променят поведението си в последните години, много преди какаовата инфлация. Пандемията е засилила тенденцията за пресметливо пазаруване. Освен това, съществуват множество продукти, в които какаовите продукти се заместват със значително по-евтини алтернативи и това позволява на ценово чувствителните потребители да продължат да пазаруват захарни изделия.
Категорията на шоколадовите продукти е една от най-големите хранителни категории с множество сегменти и предложения за купувачите. Затова и реалността опровергава теориите на ценовата еластичност - консуматорите остават лоялни на марките си, не се отказват от удоволствието да се наслаждават на шоколад и дори купуват повече през празничните периоди. Такава картина за пазара очертават от "Нестле".
Напомнят, че инфлацията расте и с ръста на доходите и на потребителите не отнема дълго да се адаптират. Там, където се отчита спад, са традиционни сегменти, в които липсват иновации, привличащи потребителите. В същото време наблюденията им са, че има увеличение на потреблението на шоколадови продукти за деца, сезонни продукти за Коледа и Великден.

Марина Хадрович, "Монделийз": Българският потребител има две слабости - вафлите и пралините
Без да влизат в детайли и от "Монделийз" посочват, че наблюдават отражение на цените върху потреблението, но залагат на лоялните на предлаганите от тях марки клиенти като предлагат различни по размер разфасовки, за да отговорят на различни бюджети.
Накъде ще вървят нещата
Наблюденията на потребителите по собствения им джоб показват, че цените, особено през последните години, по правило не се връщат на нива, познати отпреди пандемията. Производителите на шоколадови изделия също не са оптимисти, че е възможно цената на какаото да се върне до предишните си 3-4 пъти по-ниски нива. "Това е валидно за всички растителни култури в света, тъй като климатичните промени засягат вече не само какаото, но и кафето, портокалите и други", коментират от "Нестле".
Според Международната организация за какаото (ICCO) "високите цени, които преобладават от няколко години, насърчават производителите да отделят повече усилия и ресурси за отглеждането на какао, въпреки продължаващите предизвикателства". За 2025 г. ICCO прогнозира увеличение на производството със 7.8% в сравнение със сезон 2023/2024 г., като в същото време поради рязкото увеличение на цените през последните години се очаква търсенето на какао да намалее, коментират от "Монделийз". Това означава, че намаляването на търсенето поради повишаването на цените на какаото в крайна сметка ще доведе до спад на цените до по-устойчиви нива.
Както и в други сфери поскъпването на суровините не идва само, а върви паралелно с увеличаване на с разходите за труд заради липсата на работна ръка и административното повишение на минималното заплащане. От "Нестле" посочват, че плащат достойно труда на работниците си и това, съчетано с инфлацията при суровините и недостига на работници, силно усложнява управлението на разходите. Поскъпването и при другите разходи - логистиката, например, налага все по-големи оптимизации. "Ние не искаме нашите потребители да заплащат неефективност, а да плащат за добавената стойност и емоцията и насладата от вкусните ни шоколадови продукти", посочват от компанията.
