Милион българи вече правят и получават незабавни преводи по мобилен номер

Милион българи вече правят и получават незабавни преводи по мобилен номер

Милион българи вече правят и получават незабавни преводи по мобилен номер
unsplash
Незабавните банкови преводи по мобилен номер (blink p2p) стават все по-предпочитани за българските потребители. Само в рамките на първото тримесечие на 2025 г. направените преводи по мобилен номер са 527 хил. за сумата 147 млн. лв., показват данни на "Национална картова и платежна схема", част от БОРИКА, които разработват услугата. Според тях на годишна база това представлява ръст от над 2 пъти в броя преводи и 3 пъти като обем.
Услугата на практика свързва IBAN-a на лице с неговия телефонен номер и влезе в сила от началото на миналата година. Банките, които предоставят услугата, вече са седем, включително и трите най-големи, а регистрираните потребители в схемата надхвърлят 1 милион при 925 хиляди в края на 2024 г.
Това представлява около една трета от българите, които използват мобилно банкиране (според проучване на "Алфа рисърч", поръчано от БОРИКА, близо 55% от пълнолетните българи използват мобилно банкиране, или малко под 3 милиона - бел. авт.).
Разширява се активността на потреблението на услугата. Целта е да достигнем 70% от банкиращото население.
Преводите до 300 лв. са без такса, като някои банки поставят и по-висок лимит като промоционални условия.
От БОРИКА планират развитието на услугата да продължи извън пределите на страната, като по мобилен номер да се пращат и пари например до гръцки и португалски номера до края на годината. Усилията са свързани с европейската инициатива EuroPA, в която преводи по мобилни номера са възможни между Италия, Португалия и Испания, като се планира в нея да влязат и Полша и Гърция. Хоризонтът е България да стане част от нея до края на годината без значение решението за еврозоната.
"Аз да мога да преведа на мой контакт от Испания, Португалия, Гърция, отново без такса и преводът да мине незабавно", обяснява Арсова.
Плановете включват и възможност догодина само с мобилен номер да се пазарува в онлайн магазини, като идеята е чрез схемата да се понижат разходите за обмен на търговците, които заплащат към международните схеми като "Виза" и "Мастъркард", а за клиентите процесът да се улесни без подаване на банкови данни. Идеята е това да започне с договор с 1-2 големи онлайн магазина в началото на следващата година.
"Ще вляза в сайта на търговеца, ще въведа мобилния си номер и ще получа покана за потвърждение през мобилното си банкиране с код или биометрични данни", обяснява процеса Арсова.

Паркиране

Новата услуга по програмата blink, която влиза в сила, е blink parking. На практика чрез нея услуги като "синя" и "зелена" зона в София и други градове може да се заплаща през мобилното банкиране. Част от схемата засега са две банки, други шест, сред които и Обединена българска банка, са в тестов период и се очаква да се присъединят през юни, а в края на годината и Уникредит Булбанк и Банка ДСК.
В 22 общини вече може да се плаща общественият паркинг, включително и в София. На практика това се явява алтернатива на SMS плащането, което понякога е съпроводено с такса за самия SMS в зависимост от плана. От "Национална картова и платежна схема" планират и промоционална кампания през втората половина на 2025 г., в рамките на която ще покриват 20% от всяка платена зона.
Планира се и сключването на договори за частни паркинги.
Чрез геолокация мобилното банкиране ще "познава" в каква зона се намира и ще избира автоматично нея. Арсова описа услугата като "уникална за Европа".