Дивидентът за държавата пречи на АЕЦ "Козлодуй" да заделя пари за 7 и 8 блок

Изземването на цялата печалба под формата на 100% дивидент от страна на държавата не позволява на АЕЦ "Козлодуй" да заделя средства за държавното участите в новите блокове на площадката на централата.
В бюджета за тази година са заложени 2.5 млрд. лв. за Българския енергиен холдинг (БЕХ) под чиято шапка е централата, които са за всички капиталови инвестиции. Предстои да се реши каква част от общата сума ще бъде заделена за капитал в "АЕЦ Козлодуй-Нови мощности" - дружеството, което изпълнява функциите на проектна компания за проекта за 7 и 8 блок и е дъщерно на АЕЦ "Козлодуй".
Въпросът за изземването на цялата печалба от държавата бе коментиран от изп. директор на "АЕЦ Козлодуй-Нови мощности" Петьо Иванов по време на международната енергийна конференция, посветена на инвестициите в ядрени мощности, която се провежда край Варна, организирана от "Булатом".
Иванов обясни, че заради възприетият през последните години модел, при който цялата печалба на държавните компании се взема от бюджета, държавата ще трябва специално да предвижда средства в държавния бюджет, за да се финансират инвестициите в двата нови блока.
Финансирането освен със собствени средства, които се предвижда да не надвишават 30% дял, се предвижда да се осигури чрез държавно гарантирани кредити от експортни банки, а също и от заем, който държавата да отпусне при преференциални условия на "АЕЦ Козлодуй-Нови мощности". Това се разбира от изяви на участници в процесите.

Жечо Станков обвърза съдбата на блоковете за АЕЦ "Белене" с фабрика за изкуствен интелект
Американската "Ексимбанк" вече се ангажирала с отпускането на заем от 8.6 млрд. долара, а южнокорейска предпочита да не се оповестява сумата, която би дала. Заемът от държавата с преференциални условия осигурява по-ниска цена на целия проект, защото при изграждането няма да се плащат лихви и проектът остава на стойността на капиталовите разходи, обясни Петьо Иванов. Посочи, че този модел на финансиране на двата блока се коментира с държавата и Европейската комисия. Вчера министърът на енергетиката Жечо Станков обясни, че Европейската комисия ще трябва да разреши на България отпускането на държавна помощ по проект, а самата процедура трае между 12 и 18 месеца.
Жилища за персонала
Представители на "Главболгарстрой инфраструктурно строителство" и на "Хюндай" представиха докъде е стигнало и какво предстои на площадката. На площадката, на която ще се изграждат двата блока, се предвижда да работят около 10 хил. души.
Първите 3-4 г. след реалното започване на проекта се предвижда да се осигурят условия за живот за служителите. Предвидено е изграждането на 28 триетажни блока, а също и 9 шестетажни блока, където пък ще бъдат настанени служителите, които ще работят с новите мощности.
Проблемът с отчуждаването
Участници в проекта посочват, че и в този случай се натъкват на бавните процедури по отчуждаването на терени и промяна на предназначението им, което бави целия процес. Според Георги Кичуков, изп. директор на "ГБС-Инфраструктурно строителство" държавата трябва да обърне внимание на това затруднение, което се среща при всички проекти.
Други проблеми пред този конкретно, които той отбеляза, са свързани с отдалечеността на най-близките кариери за инертни материали с голям капацитет - над 50 км, което създава проблеми с логистиката и в крайна сметка оскъпява проекта. Проблем има и с пристанищната инфраструктура, която е важна, защото се очаква голяма част от оборудването да дойде по вода. Има за изчистване и законодателни въпроси, свързани с такси по логистиката, свързана с обекта, които участниците в строителството очакват да се разрешат достатъчно навреме, за да може той да се остойности коректно, а не да изникват разходи и пречки впоследствие.
Търсят се възможности и договорът за проектиране и строителството на 7 и 8 блок да не се провежда по правилата на Закона за обществените поръчки. "Ако ние тепърва решим да започнем процеса отначало, означава да зачеркнем постигнатото през последните 12 години и да започнем отначало", обяви Петя Рашева, ръководител отдел "Договори и доставки" в "АЕЦ Козлодуй - Нови мощности" ЕАД.
Какво предстои
По информация на проектната компания в най-скоро време предстоят важни етапи.
До седмици се очаква да бъде избран т. нар. инженер на собственика. Става дума за консултант, компетентен по ядрени проекти, каквито България скоро не е изграждала, който да помага в координацията на всички дейности, свързани с инженеринг и после с купуването и производството на оборудването и строителството.
В същия срок се предвижда да се избере водещата банка, която ще координира финансирането на проекта. Предстои избор и на финансов консултант по бизнес модела и придвижването на документацията за Европейската комисия, която трябва да одобри държавната помощ. Такова одобрение се очаква да е дадено през следващата година. Според цитирани данни от министъра на енергетиката Жечо Станков процедурата отнема 12-18 месеца.
През тази година се очаква и потвърждение от страна на Министерството на финансите за издаването на държавна гаранция за финансиращите институции.
Планът на мениджмънта на проектната компания е разрешенията за строеж да бъдат издадени през 2029-2030 г., а да бъдат пуснати в експлоатация през 2035 и 2036 г.