Търговците за еврото: Големият проблем не е технологичен, а организационен

Търговците за еврото: Големият проблем не е технологичен, а организационен

От дясно наляво: Светослав Гаврилов, Николай Вълканов, Димитър Димитров.
От дясно наляво: Светослав Гаврилов, Николай Вълканов, Димитър Димитров.
Преходът към еврото от гледна точка на въвеждането на двойни цени и всичко свързано с това не е проблемен от технологична гледна точка, а от организационна - държавните институции не са си свършили работата навреме.
Освен това политиците се опитват да използват притесненията на хората от прехода към общата валута като ги тласкат към дребнотемия, отблъсквайки вниманието от истински важните теми. Това коментираха участници в конференцията Ecommerce and Retail Summit: Future Trends and Hands-On Strategies, организирана от "Капитал".
Търговските вериги се готвят активно, в голяма степен са готови, не изпитват проблеми, а освен това имат и международен опит с преминаването към евро. Така изглежда ситуацията на членуващите в Сдружението за модерна търговия, обясни изп. директор Николай Вълканов. Две от веригите вече са въвели двойните цени - в левове и евро. Все пак отбеляза, че от страна на Министерството на финансите е имало забавяне.
Малко по-различен коментар направи Светослав Гаврилов, изп. директор на местната верига "Фантастико", която не членува в сдружението. Посочи, че за да е готов бизнесът, преди това много хора трябва да са си свършили работата. Даде пример с последните корекции, направени чак в края на май, в наредбата, която указва как трябва да бъдат изписвани цените и също това, че едва преди дни Комисията за защита на потребителите е започнала да показва варианти за това как да изглеждат етикетите.
"А бизнесът се подготвя от доста време и ще направи сериозни инвестиции, за да бъде този процес безпроблемен. Бизнесът прави всичко, което зависи от него, но всички трябва да с свършат работата", подчерта той.
Големият проблем е неяснотата и за да не се прави всичко по два пъти, ще чакаме до последния момент, обясни Димитър Димитров, основател на онлайн търговеца Ardes.bg. Смята, че като цяло в рамките на месец повечето търговци ще се справят. Допуска, че около 30% няма да успеят, като причината е ограниченият брой фирми, които се занимават със софтуера на касовите апарати на всички. Усложнение е и това, че идва лято, когато хората си ползват отпуски.
Според Вълканов по-скоро проблеми се очакват по пазарите и в малките квартални магазини, където цените се означават по демодиран начин.
Големият проблем не е технологичен, а организационен. Има няколкостотин хиляди касови апарата, които се обслужват от ограничен брой фирми. Те трябва да работят денонощно и то през лятото, за да смогнат.
Според него "ще бъде интересно", но не смята, че кой-знае какви проблеми ще има в процеса на двойно означение и че по-скоро всичко ще бъде "всяко чудо за 3 дни" като даде за пример това, че все пак България е минала през деноминацията, макар в този случай да става дуа за малко по-сложен процес.

Някои цени може и да паднат
В отговор на притесненията на много хора, че с двойното означение ще настане объркване, а пък търговците ще използват случая, за да завишат цените,участниците в дискусията смятат, че по-скоро може да се наблюдават обратните процеси. Объркването води до колебания от страна на потребителите, които трябва да бъдат привлечени обратно с промоции,което означава и по-ниски цени, обясни Димитър Димитров. Той изрази надежда, че ако чисто икономически процеси повлияят на цените в посока нагоре, то държавата ще бъде на мястото си да обясни това. Даде пример с фактори като ръст на разходите на бизнеса за заплати, повишението на цените по света заради несигурност и др.
Изчисли, че увеличение на заплатите с 10% в отделните сектори води до поскъпване на крайната цена с 1-5%, в услугите, където трудът е водещ, отражението е 5-6%.
Николай Вълканов също смята, че може да се видят намаления на цените с напомнянето, че живеем във време на изобилна информация и технологии, а освен това пазарът ще накаже много лошо този, който си позволи да играе с цената в този период. "Възможно е да видим намаления, защото хората са много стресирани и търговците може по този начин да искат да ги привлекат", обясни той.
Все пак посочи, че проверките, които се заканиха, че ще правят Комисията за защита на потребителите и Комисията за защита на конкуренцията не трябва да се превръщат в лов на вещици или възможност за държавните институции да си правят пиар на гърба на бизнеса.
Светослав Гаврилов на свой ред посочи, че бизнесът не е против регулациите, но даде като лош пример проверки от началото на годината, когато няколко институции са искали от търговците различен тип цени за различен обем стоки - с ДДС или без, с бонуси или без и т. н., което е натоварило административно търговците. "Безумие е всяка институция да иска различни стоки в различните ценови формати", обяви той.
Вълканов също се съгласи, че в такъв напрегнат за бизнеса период е недопустимо търговците да бъдат товарени с още тежести.
За примера с Хърватия, която е последната влязла в еврозоната, представителите на бизнеса посочиха, че и там, и другаде напрежението е подклаждано политически, а в допълнение в онзи момент глобално беше време на голяма инфлация по цял свят.
Сега проблемът е глобалната несигурност, която по думите им идва от това, че "неуправляем човек управлява най-голямата икономика в света", а това крие риск от развитието на глобални причини за поскъпване. "А не че има спекуланти, които дерат кожата на потребителите", коментира Вълканов.
Според Димитров заради това, че въпросният човек е неуправляем, не се знае какво ще стане и правилно Европа изчаква с действията си.