Готов е проектът на кабинета за "умно регулиране" на цените

Министерството на земеделието публикува законопроекта за агрохранителната верига, който е поредният опит на управляващи да контролират търговците. В него се залагат тавани на надценките по веригата между производителя и клиента.
През последните 15 г. управляващите с различни мотиви са опитвали да въведат контрол по веригата, но никой проект досега не е бил приет и е срещал отпора на големите търговци както и на икономистите заради опита за непазарен контрол върху цените. В средата на февруари след среща в Министерския съвет с участието на ключови министри и структури бе обявено, че държавата си е поставила за цел умно да регулира цените на хранителните стоки.
Колко може да се сложи върху цената
Проекти, с които се налагат различни непазарни ограничения на търговците, последно бяха предлагани през 2018 г. и 2023 г. През 2011 г. пък имаше опит със закон да се контролират отношенията между веригите и техните доставчици заради оплакванията на последните, че веригите ги притискат да продават евтино тяхната продукция.
Най-новият дебат за това с колко търговците товарят цените на производителите започна заради голямата инфлация от 2022 г. , която макар и успокоена в голяма степен към днешна дата вдигна значително цените на основни храни и стоки за дома. В началото на тази година заявки за проекти, с които се цели ограничение в цените заявиха представители на БСП и лидерът на "ДПС-Ново начало" Делян Пеевски, по чието предложение и в Закона за държавния бюджет за 2025 г. бе записано, че ще бъде създадена държавна верига магазини с храни, които ще бъдат с надценка до 10%.

Търговските вериги отново са на прицел - политически и потребителски
Проектът, оповестен сега от Министерството на земеделието, предвижда Министерският съвет да определи с решение списък с основни хранителни продукти, върху които ще има ограничение на надценките.
- за преработвател - не повече от 20% над производствената себестойност на продукта, изчислена съгласно действащите счетоводни разпоредби;
- за търговец на едро по цялата верига на доставки - не повече от 10% от покупната цена след добавяне на преките и косвени разходи за съответните продукти;
- за търговец на дребно с оборот над 20 млн. лева. - не повече от 20% от покупната цена след добавяне на разходите по реализация на съответните продукти.
Търговските надценки се предвижда да се прилагат върху стойността без ДДС. При вносните храни, които се продават в готов вид, а не се преработват, се предвижда търговската надценка за вносителя да е не повече от 10% от данъчната основа, определена по текст от закона за ДДС.
При покупко-продажба на земеделски продукти и храни към краен потребител промоционалните отстъпки не трябва да надвишават 25% от прогнозния обем по договора на годишна база и следва да бъдат предварително определени от страните. При сделка, но между доставчик и търговец на дребно, услугите, свързани с маркетинг, реклама, логистика и др. услуги за промотиране, не могат да надвишават 10% от общата покупна цена на годишна база за съответния продукт, е записано в проекта.
Още през зимата от Сдружението за модерна търговия предупредиха, че таван на надценките ще съсипе малките търговци.
50% българско
За търговските вериги, които имат 10 и повече обекти, се въвежда задължение да предлагат български продукти на обособените места, на които се предлагат мляко и млечни продукти, прясно месо от едри и дребни преживни животни, свине и птици, яйца, пчелен мед, пресни сезонни плодове и зеленчуци. Стоките трябва да са от регистрирани производители или преработватели и да са не по-малко от 50% от целия асортимент в съответната група.
Темата е също обект на дебати от години като обединението на търговските вериги - Сдружението за модерна търговия, в което членуват някои от големите търговци, направи проучване сред членовете си през 2019 г. Според него 65% от продуктите в основните групи храни ас от български производители. През януари отделните членове на сдружението посочиха свои данни за работата си с български доставчици.
Писмените договори са задължителни
Проектът предвижда Министерството на земеделието и храните да създава и поддържа на интернет страницата си публичен електронен регистър на първите изкупвачи на земеделски продукти. Те се задължават до двадесето число на месеца информация за предходния месец за изкупеното количество земеделски продукти по видове и където е приложимо съответнотото качество и също среднопретеглени изкупни цени по видове продукти и качество, където е приложимо.
Освен това се задължават да сключват писмени договори за изкупуване на продукти с минимален срок на действие 6 месеца. Когато са безсрочни, в тях се определя срок на предизвестие за прекратяване, който не може да бъде със срок по-малък от един месец.

Търговските вериги: Секторът на моменти е свръхконтролиран
В договорите трябва да се вписва различен вид информация - вида и количеството купена стока, цените, срокове и начин на плащане и др.
Електронно следене
В проекта е предвидено е създаването на електронна система за проследимост на веригата за доставки на земеделски продукти и храни (системата) към Министерство на икономиката и индустрията. Системата се състои от публична и специализирана част.
Публичната част съдържа информация за среднопретеглени цени на земеделските продукти и храни по цялата верига на доставки, които се публикуват до 20 -то всеки месец за предходния месец. Специализираната част на системата е за служебно ползване.
Предложения и забележки по проекта се приемат до 14 юли, когато приключва общественото обсъждане на проекта.