14 браншови организации остро критикуваха проекта за регулиране на цените

14 браншови организации остро критикуваха проекта за регулиране на цените

14 браншови организации остро критикуваха проекта за регулиране на цените
Общо 14 браншови организации възразиха с аргументи на близо 30 страници срещу въвежданите ограничения чрез проектозакона за хранителната верига, който Министерството на земеделието и храните пусна за обществено обсъждане.
В открито писмо представителите им посочват, че нито един техен аргумент не е бил приет и нито едно предложение не е намерило място в проекта, който, ако бъде приет, ще доведе до ограничаване на конкуренцията, изкривяване на пазара и повишаване на цените. Проектът е публикуван за обществено обсъждане, което изтича на 14 юли.
Сред подписалите се под становището са Асоциацията на месопреработвателите, Съюзът на пивоварите, Съюзът на птицевъдите, Съюзът на преработвателите на плодове и зеленчуци. В проекта, целящ да изгради по-добра структура на взаимодействие на участниците на пазара и по-ясни правила, е вплетен кризисен режим на директно преразпределение на печалбата, каквото е недопустимо при свободна пазарна икономика и при "свободна стопанска инициатива", на която е базирана икономиката ни съгласно член 19 от Конституцията на Република България и какъвто режим не съществува в нито една друга демократична държава, се посочва в становището.
Според подписалите го липсва логика и аргументация защо на земеделските производители се предоставя гарантирана печалба от минимум 10%, какъвто пример няма другаде по света, на преработвателите - максимална от 20%, на търговците на едро - от 10%, и на търговците на дребно с над 20 млн. оборот - от 20%, а за продуктите от внос от трети страни - от 10%.
Цитирайки министъра на икономиката Петър Дилов, организациите посочват, че към настоящия момент в България не съществува криза и прекомерна инфлация, която да налага подобни крайни мерки.
В предварителната оценка на въздействие, без абсолютно никакви данни и анализ се излага твърдение, че законопроектът "би имал еднакъв положителен ефект за всички", възмущават се организациите. Според тях това твърдение е не само недоказано и невярно, но се опровергава от анализа на риска в самия документ.
Факт е, че подобен краен вариант на регулиране на цени не е прилаган никъде в Европа - анализът включен в Оценката на въздействие на законопроекта потвърждава това. Към настоящия момент единствените примери са за регулиране на надценки само на търговци на дребно. Опитите за подобни мерки в Унгария доведоха до това тя да има най-високата инфлация на хранителни продукти за периода след въвеждане на мерките и срещу нея бе предприета наказателна процедура от ЕК, напомнят авторите на писмото.
Допълват, че нито една държава не е пристъпила към директна регулация на всички участници по веригата, каквото е предложението, а малкото съществуващи ограничителни мерки са временни и с кризисен характер, докато в България предлаганият закон цели държавното регулиране на цените да е постоянно действащо.
А също и че никой до момента не е наложил ограничение на преработвателите на храни и никъде в Европа няма гарантирана печалба на производители на земеделски продукти или на който и да било ключов икономически сектор.
Законопроектът предвижда регулация на надценките на "земеделски продукти и храни, определени в списък", без ясни критерии как се определят продуктите в този списък и няма дори елемент на ограничаване на продуктите в стр.8 от 28 рамките на основни продукти и на практика обхватът на мерките може да касае стотици произволно избрани артикули.
От друга страна, въведените термини "надценка" и "производствена себестойност" не са дефинирани и нямат еднозначно значение. Терминът "надценка" се употребява предимно в разговорната реч и обхвата на термина може да варира значително в зависимост от характера на дейността. Аналогично е положението и с "производствената себестойност", в която за различни индустрии е възможно разпределение на разходите на ниво продукт в много различна степен.
Организациите посочват, че при почти всички преработвателни индустрии има обективна невъзможност за определяне на себестойност на отделни производни на технологичния процес и че този въпрос изобщо не е анализиран в предварителната оценка на въздействие на законопроекта.
Освен това липсва обективен механизъм за разпределение на общите разходи между отделните продукти, а тяхното механично разпределяне би довело до сериозни изкривявания в ценообразуването и до намаляване на конкурентоспособността на българската продукция.
Това изкуствено регулиране на цените не само би застрашило българските земеделски производители, като направи продукцията им неконкурентноспособна, но ще ги направи рискови, тъй като с неспазването на изискванията за минимална цена за изкупвача - често преработвателното предприятие, е свързано със санкция, посочват браншовиците.