Расте консумацията на безалкохолна бира и в България

За 6 месеца биреният бранш е внесъл в бюджета акциз и ДДС за 64 млн. лв. Продадени са 175 млн. л пиво.
Според традиционното лятно проучване на Ипсос, проведено по поръчка на Съюза на пивоварите, 75% от българите пият бира поне веднъж месечно, а 57 % - поне веднъж седмично.
Това съобщава организацията в навечерието на професионалния си празник. Тя отчита, че и в България се проявява глобалната тенденция да расте консумацията на безалкохолно пиво.
Най-лоялните почитатели на бирата в България, които консумират поне 11 пъти месечно, са от възрастовите групи 30 - 39 и 40 - 49 г., сочи още проучването. Общо 42% от българите са убедени, че бирата е подходяща за тях напитка. На същото мнение са и 64% от активните консуматори на пиво, които поне веднъж седмично пият бира.
Безалкохолното пиво продължава да е все по-популярно както на европейско, така и на национално ниво. През 2024 г. всяка 15-а продадена бира в ЕС е безалкохолна. И въпреки че България е далече от тези количества, продажбите на бира с 0% алкохол бележат ръст. Изследването на Ипсос показва, че 22% от българите считат, че безалкохолната бира е модерна напитка, а за 33% от дамите тя е подходящо питие.
През първите шест месеца на тази година у нас са изпити над 3 млн. литра безалкохолно пиво. Тези тенденции се дължат най-вече на предпочитанията на активните хора, които търсят балансиран и здравословен начин на живот, посочва организацията.
Проучването обхваща и предстоящото въвеждане на депозитната система в България. Данните показват, че 61% от българите са чували/знаят за депозитната система, а 90% имат позитивна нагласа да връщат опаковките (въпросникът съдържа обяснение за депозитна система).
Общо 66% от всички анкетирани дори декларират изключително одобрение и са силно мотивирани да връщат амбалажа в депозитната система. При жените тази нагласа важи за 70% от респондентите, а при мъжете - за 63%. Най-силно депозитната система се подкрепя от хората на възраст 50-59 г. Най-много знаят за нея жителите на големите градове с население над 100 хил. души - 72%.
В София това важи за 63% от населението на столицата.
"Депозитните системи вече са задължителни за всички страни на ЕС, а в 15 от тях вече действат такива. България има уникалния шанс да изгради своята система, стъпвайки на най-успешните от тези практики. Водещи в този процес навсякъде са бирената и безалкохолната индустрия, които са задължени да изпълняват редица законово определени цели за разделно събиране и влагане на рециклиран материал в ПЕТ бутилките", коментира Ивана Радомирова, изп. директор на Съюза на пивоварите.
Тя коментира като негативна индикацията, че се очертава депозитната система да се управлява от държавно предприятие, какъвто модел има само и единствено в Хърватия, и то преди страната да стане член на ЕС.
През последните 3 г. работна група с участието на различни браншови организации обсъжда модела на депозитната система като през април групата е разпусната. По данни от участници в нея има постигнато общо съгласие за много малко елементи, поради което министърът на околната среда е обявил, че ведомството ще предложи как да е организирана тази система. Все още няма публикуван проект за обществено обсъждане.
По силата на членството си в ЕС България им задължение до началото на 2029 г. да рециклира 90% от опаковките от пластмаса и метал, които са от 100 мл до 3 л.