Българите все още мислят в лева, или наръчник за лесно преминаване на онлайн търговията към евро

На живо
Заседанието на Народното събрание

Българите все още мислят в лева, или наръчник за лесно преминаване на онлайн търговията към евро

Българите все още мислят в лева, или наръчник за лесно преминаване на онлайн търговията към евро
Pixabay
Подготовката на бизнеса за приемането на еврото в България изглежда става все по-трескава. След окончателното решение за влизането на България в еврозоната и приемането на промените в Закона за въвеждане на еврото сега бизнесът предстои да започне да отговаря на новите изисквания към него.
И докато общественият фокус е върху физическите търговци, особено тези на хранителни стоки, подготовка кипи и онлайн. Съвети за това как смяната на лева с евро да бъде лесна в онлайн търговията - все по-голям пазар в България, чийто най-съществен ръст бе около пандемията през 2020 г., дават експерти от една от големите маркетинг агенции в България Netpeak.

Къде трябва да са и двете валути

Почти навсякъде, където има цена на услуга, тя трябва да е изписана и в левове, и в евро. Това обясни адв. Димо Господинов, основател и управляващ съдружник в адвокатско дружество "Господинов и Генчев". Той е специализиран в областта на цифровия пазар и е проследил последните спорни промени в Закона за въвеждане на еврото.
За онлайн магазините например това включва както цената на всеки продукт в списъка с такива, така и цената му в страниците с любими продукти, както и цените в количката и тези при самото плащане.
"Така ще минимизирате объркване на потребителите", обяснява Антонина Кириякова, SEO Specialist в Netpeak.
Двете валути следва да бъдат изписани и във всички онлайн реклами, в които е включена цена, включително и изображения с цени и банери. Разбира се, една реклама може да бъде направена и без цена в нея.
Изключение за обозначаването на две валути има при аудио и видео реклами, но само устно. Например в реклама в радио или видео реклама онлайн няма задължение цените да бъдат устно обозначавани и в двете валути. Достатъчно е те да бъдат произнесени в левове до края на годината и в евро от началото на следващата. Идеята е, че когато цената се чува бързо, потребителите могат да се заблудят, че ще платят по-ниската сума, която обаче е в по-скъпата валута.
В случай, че търговецът е на хранителни стоки, понякога той има задължение да обозначи и цена на единица мярка - например когато става въпрос за месо в опаковка от 400 грама, то трябва да има цена за килограм и крайна цена. Задължение за двойно обозначаване има само крайната цена, тъй като потребителят заплаща именно крайната цена. Добра практика все пак би било да се посочват и двете цени и в двете валути.
При намаление на цените, или т. нар. промоция търговците могат да обозначават двойно само намалената цена, а редовната - в официалната валута при условие че има съобщение за намалението на цените.
Търговците са длъжни да започнат двойното обозначаване на цените от 8 август 2025 г., но с промените в основния закон за смяната на валутата те получиха гратисен период от два месеца, в който да изчистят проблемите и затрудненията си. Така санкции за неправилно или липсващо двойно обозначаване на цените ще започнат да се прилагат от 8 октомври 2025 г. до 8 август 2026 г. Санкциите са:
  • физически лица - глоба от 400 до 5 хил. лв., а при повторно нарушение - 800 до 10 хил. лв.
  • юридически лица - от 600 до 7 хил. лв., а при повторно нарушение - 1200 до 14 хил. лв.
Двойното обозначаване важи само за страниците на сайтове, които работят с левове. Ако например в някой сайт има възможност за смяна на валутите в например евро или паунд, там няма да се налага двойно обозначаване.

Българите все още мислят в левове, но това скоро ще се промени

Българите все още мислят в левове, казва Борислава Панчева-Събева, която оглавява Имейл и CRM Маркетинг в Netpeak Bulgaria. Затова за момента експертите препоръчват цените първо да се изписват в левове, а после в евро. Така потребителите няма да бъдат заблудени, че ще платят по-ниската цена в левове. Периодът, който ще обхване следващите месеци, в които двете валути ще се изписват заедно, ще образова потребителите и така след няколко месеца те ще се интересуват само от цените в евро. Затова експертите препоръчват от 1 януари 2026 г., когато България влиза в еврозоната да започне изписване първо на цените в евро и след това на тези в лева.
Експертите съветват още онлайн търговците да добавят и допълнителна информация на своите сайтове, включително официалния валутен курс, по който се превалутират цените, като това ще направи процеса още по-прозрачен и ще повиши доверието на потребителите.
"Така уверявате потребителите, че не ги ощетявате и им давате известна сигурност", допълва Кириякова.
Тя добавя, че е удачно търговците да добавят и повече информация, свързана с превалутирането в своите информационни или сервизни страници с детайли за условия на доставката, връщане на продукти, общи условия и вътрешни политики. Вариант е и да бъде добавено съобщение на начална страница, където да бъде обявено въвеждането на двойно обозначаване, срока докога ще продължи то, курсът по превалутиране и допълнителни контакти в случай, че потребителите имат въпроси.
"Има потребители, на които ще им се стори по-скъпо в евро и ще дадат крачка назад", прогнозира Борислава Панчева-Събева.
Тя съветва онлайн търговците да проследят поведението на потребителите и дали средната стойност на поръчките им се понижава и да се проследи как потребителите реално възприемат промяната. Тя съветва още отстъпките на търговците да се комуникират в спестено евро, а не в проценти.
Още съветите на експертите:
  • първо да бъде изписана цената в лева, а след това тази в евро;
  • цените да са с еднакъв шрифт, размер и цвят, както и означенията на валутата;
  • в имейл бюлетините и рекламите си онлайн търговците да изписват цените на своите стоки и услуги така както го правят и в онлайн магазините си;
  • на десктоп двете цени да бъдат изписвани една до друга, а на мобилна версия една под друга;
  • да поставят интервал между числото и знака за валутата;
  • да поставят валутния знак след числото;
  • при филтрите на цена, когато определяме ценови диапазон да остане в левове до края на годината и да стане в евро от началото на следващата година - вариант е и да се премахне валутата.

И други подробности

В срок до 31 декември 2025 г. онлайн търговците трябва да направят свои нови акаунти в платформата за реклами на Гугъл - Google Ads с валута евро. Според Добромир Генов от Netpeak има два варианта, при които да стане това - първият е да се извърши в по-слабия сезон, който за повечето бизнеси е именно лятото, освен ако продуктите им не са сезонни като например слънчеви очила. Идеята по този начин е да се избегнат сътресения. Втората опция е смяната да стане в по-натоварения сезон, когато търговците ще съберат по-бързо данни.
До края на януари 2026 г. търговците ще трябва да сменят и валутата си в системи като Google Analytics, които проследяват продажбите и оборотите им. При желание търговците могат да изберат и филтри, при които все пак да виждат сумите в системата и в двете валути за какъвто е нужен период.

Ценовият свръхконтрол

Ценовият свръхконтрол, който депутатите приеха за период от година по време на двойното обозначаване, адв. Димо Господинов описа като "суспендиране на пазарната икономика".
Цената в пазарната икономика се определя от това колко пазарът може да плати и това е основното икономическо обективно обстоятелство, а не колко е себестойността на стоката или услугата. Имаме индикации, че регулаторите ще разбират под обективни икономически фактори именно фактори, свързани със себестойността на стоката или услугата. Това нещо ще може да бъде използвано и като бухалка.
Санкциите при повишаване на цените без обективна икономическа причина са:
  • за физически лица - от 1000 до 10 хил. лв., а при повторно нарушение - от 2 до 20 хил. лв.
  • за юридически лица - в размер на 0.5% от реализирания оборот за предходната финансова година, а при повторно нарушение - в размер на 1% от реализирания оборот за предходната финансова година.