"Заприличва на Осемте джуджета", или защо бизнесът поиска наръчник какво да прави при проверки

Държава в Европейския съюз от близо 20 години, а след четири месеца - и член на еврозоната. Държава, в която водещият икономически институт и предприемачи изготвят наръчник как бизнесът да се защитава, ако държавни органи "нахълтат в офиса". Това е България през лятото на 2025 г.
"Определено проблем има." Така пред "Дневник" изпълнителният директор на Българската предприемаческа асоциация (BESCO) Добромир Иванов описва последните събития в държавата - от арести до приемането на спорни промени в Закона за въвеждане на еврото.
На фона на новата политическа сага да се закрива ли антикорупционната комисия, кога и как или да продължи работата си с нови членове, Институтът за пазарна икономика и Българската предприемаческа асоциация (BESCO) подеха инициативата да обяснят широките правомощия на държавните органи при проверки и какви са правата на бизнеса тогава.
Защо го правят?
Мотивите за създаването на наръчника са няколко, а основната е, че подобни въпроси изключително много вълнуват бизнеса в последните месеци и на практика инициативата идва от самите работодатели. Според Иванов в последните 7-8 месеца бизнесът е притеснен от държавата и нейните бухалки и все по-често говори за възможностите да се премести в чужбина.
В чужбина съм и мисля да не се връщам изобщо в България. Сериозно обмисляме да прехвърлим заводите си в друга държава.
А с тези две изречения Иванов обобщава чутото от български предприемачи в последно време и даде подробности, че става въпрос включително за предприятия с по 3-4 хил. служители.
"Всъщност последните няколко седмици - месец имахме доста разговори, особено със собственици на големи производства в България, на заводи с много служители за това, че комбинация от действия от страна на държавата ни създават голям стрес", посочва Иванов и изброява:
- вдигането на заплатите в публичния сектор с бюджет 2025
- вдигането със стотици проценти на таксите от посредниците при рециклирането на бялата техника - "показателен случай за това как там, където има монополи, олигопол от лицензирани фирми, които всъщност държавата лесно може да контролира, могат да влошат условията за бизнес"
- арести и действията на Комисията за противодействие на корупцията
- гласуваните окончателно промени в Закона за въвеждане на еврото, с които се въвежда държавен ценови свръхконтрол за година и възможност за проверки от Комисията за защита на потребителите, Националната агенция за приходите и Комисията за защита на конкуренцията.
За Иванов най-притеснителните поправки в Закона за въвеждане на еврото са опитът за ценови контрол от страна на държавата и формулировката на възможностите да бъдеш подведен под отговорност.
"Вторите са изключително неясни и тълкувателни, което по скоро създава съмнения за това, че институциите могат да бъдат ползвани за бухалки. Начинът, по който е формулирано, буди много притеснения. Когато стане въпрос дали нарушаваш правилата или не, трябва да има ясни критерии, за да е ясно всъщност какво точно трябва да се спазва", посочва Иванов.

И просто ей така държавата си създава нова бухалка
"Тези неща доведоха до наслагване на напрежение в бизнеса и все повече недоверие към самите институции. И всъщност много работодатели се свързаха с нас с притеснение от това, което се случва. За всеки бизнес да има предвидимост е фундаментално важно. Не е много далеч във времето назад историята за "Осемте джуджета" и това, което се случва в момента, напомня на времената от тогава", посочва Иванов. Става дума за разследването на Антикорупционния фонд за отнемането на бизнеса на собственика на асансьорната компания "Изамет" с помощта на държавата.
Наръчникът
Наръчникът цели, от една страна, да подготви бизнеса при евентуална проверка - кои са полезните неща, които един собственик е добре да знае, но и от друга, да даде сигнал към институциите, че "проблем определено има и това, което прави държавата, не е приемливо и ще има щети и последствия".
Сутрин. Неочакван звънец. Двама на входа. Значка. Папка. „Само за малко.“ Разрешение за достъп. Няколко въпроса. Един подпис. Пауза. Среща от миналия месец. Име, попаднало в статия. Декларация с разминаване. Сигнал — “анонимен, но съдържателен”. Вече не си човек с проект. Вече си казус.
Така описва началото на една проверка асоциацията и публикува краткия наръчник, изготвен с ИПИ, който описва процеса при една потенциална проверка - от причините за нея до правилната защита. "Дневник" препубликува текста от него.
Защо могат да дойдат в офиса Ви?
Материалите по една преписка, от която да започне всяко действие, се споделят свободно между Комисията за противодействие на корупцията (КПК), Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество (КОНПИ) и прокуратурата.
Така е възможно да се развият три отделни производства срещу Вас:
- Наказателно в прокуратурата.
- Административно пред КПК.
- Гражданско пред КОНПИ.
Това изисква добра координация на защитата Ви.
Комисия за противодействие на корупцията
Имат правомощието да извършат разследване (оперативно-изследователска дейност) и по този повод да е необходимо да Ви поискат информация, както и да Ви посетят.
Формален повод за това би могло да бъде:
- По тяхна инициатива.
- По подаден вече сигнал от гражданин/организация, самият сигнал е достатъчно основание за проверка.
- Неподадена или неточна декларация за имущество и интереси или данъчната Ви декларация пред НАП, ако разминаването е над 25 хил. лв.
- Медийни публикации или данни от други органи, когато КПК прецени, че има данни за корупция.
От подаването на сигнала до пристъпване на действие може да се стигне в рамките на няколко дни, макар законовият срок да е 90 дни.
КПК може да дойде в офиса Ви и да изземе документи (на практика всички налични документи, компютри) и да поиска задържането Ви. Тогава се прилага режимът по Наказателно-процесуалния кодекс, който спазва и прокуратурата. При неотложност КПК, както и прокуратурата първо действат, после искат разрешение от съда, за да потвърди той действията им с нарочен акт. По-често в практиката действат при вече предварително дадено съдебно разрешение. Позволено е и задържането, както и принудително довеждане, ако не се отзовете, възможно е използване на специални разузнавателни средства.
Комисия за отнемане на незаконно придобито имущество
Всяко имущество, за придобиването на което не е установен законен източник, се счита за незаконно придобито имущество.
Производството по установяване на такова имущество и потенциалното му отнемане продължава дори и да не се стигне до обвинение от прокуратурата за извършено престъпление или дори да сте доказано невинен с окончателен съдебен акт.
Етапите тук са два:
- Проверка (трае до година и шест месеца).
- Образуване на производство по отнемане, съпроводено с обезпечителни мерки върху имуществото Ви.
В това съдебно производство доказвате равноправно с конфискационната комисия - доказвате, че сте имали доходи и законно сте придобили собствеността си, за разлика от наказателното производство, където прокуратурата има задължението да събере доказателства и да докаже, че сте виновен.
За целта дори преди да възникне проблем - пазете всички документи за произход на по-значителни суми за 10 години назад.
Комуникацията Ви с КОНПИ е основно писмена, нямат тези широки правомощия като КПК и прокуратурата. Преди да се стигне до съдебен процес, е добре да им съдействате в предварителния административен етап.
Важни стъпки - какво правим при...
Получен сигнал/писмо от КПК
- Ангажирайте адвокат, запознат с административно и наказателно производство.
- Изискайте копие от сигнала и материалите по проверката (имате право на достъп).
- Подгответе писмени обяснения и доказателства в определения срок (14 дни).
Имуществена проверка от КОНПИ
- Съберете банкови извлечения, договори, фактури - всичко, което доказва законен доход. КОНПИ събира информация от публични регистри, Вие можете да предоставяте още повече информация (например получени средства от договори от чужбина, застрахователни обезщетения).
- Използвайте възможността да давате обяснения (възражения по чл. 114, ал. 2 ЗОНПИ).
- Следете срока (година и шест месеца). Финалният доклад задължително следва да Ви бъде предоставен, преди да се пристъпи към искане за отнемане на имущество пред съда.
До какво може да се стигне:
- задържане
- последвано от обвинение
- последвано от наказателно преследване и осъждане
- последвано от забрана да се разпореждате със свое имущество
- и последваща конфискация на имуществото.