Роудшоуто за еврото започва наесен, ще има и сувенири

Дългото пътуване на България към еврозоната, увенчано с успех на 8 юли, далеч не слага край на перипетиите при прехода до 1 януари, че и след това. Вялата рекламна кампания на държавата сред гражданите се очаква да се активира след 8 август. От тази дата търговците ще могат да бъдат проверявани как формират цените.
Още в началото на юни пък Министерството на финансите заяви готовност да направи роудшоу в цялата страна, по време на което да отговори на въпроси на гражданите, свързани с приемането на еврото. Информационни материали и сувенири се подготвят за гражданите.
Кампания със сувенири
Който следи отблизо действията на държавата по информиране на гражданите за еврото, знае, че нещата буксуват от самото начало. Заканите да започне масово информиране не се получават още от времето, когато Асен Василев бе финансов министър. За ситуацията не помогна и честата смяна на правителства. През тази година също не може да се каже, че имаше масова и убедителна кампания.
През април, когато вече се знаеше, че явно нещата вървят към приемането на България в еврозоната, Министерството на финансите обяви поредна обществена поръчка, свързана тъкмо с изпълнението на комуникационната стратегия за информация и публичност по приемането на единната валута. Тя е за 1.1 млн. лв. и е за изработване на печатни информационни материали и сувенирни продукти. Поръчката е с две позиции - първата - с максимална стойност до 800 хил. лв. без ДДС, е за изработването на информационни материали, а втората е за изработването на сувенири по повод приемането на еврото. Тя е с максимална прогнозна стойност от 300 хил. лв. без ДДС.
Предвидените за изработка брандирани с логото на кампанията материали са: значки, памучни чанти, шапки, химикали, моливи, ключодържатели, зарядни устройства, подложки за мишки, флашпамет. На рекламната площ на материалите, където позволява, ще бъде изписан адресът на официалната интернет страница на кампанията - еврото.бг. |
Вече са избрани изпълнители и на двете позиции като предстои подписването на договори с тях. От документите се вижда, че по първата позиция за победител е обявена "Ди Ем Ай Дивелопмънт"ЕООД с оферта от 124.5 хил. лв. без ДДС. Това е най-ниската предложена цена, това е и основният критерий за избор на изпълнител.
Компанията, избрана да изработва сувенирите, е издателската къща "Свети Георги Победоносец" ЕООД, която е предложила цена от 42.6 хил. лв.
Хайде на сувенирите
От отговори на Министерството на финансите до "Дневник" се разбира, че в новата фаза от комуникационната кампания ще бъдат използвани тези сувенири и материали, които са обект на поръчката. Изработените брандирани материали ще се използват за подпомагане на дейностите в предстоящата серия от над 100 събития из цяла България, сред които:
4 конференции, 6 големи информационни събития, 28 работни срещи с представителите на бизнеса и гражданите във всяка от административните области в страната; 64 информационни дни в общини, посочват от министерството. |
Целта на всяко от планираните събития е в пряк контакт с различни целеви групи да се предостави достъпна, качествена и достоверна информация.
Паралелно със сувенирите ще се ползват и различни печатни информационни материали, от които хората ще могат да се запознаят с изображенията на българската страна на евромонетите и евробанкнотите и друга актуална информация за гражданите и бизнеса.
Роудшоуто, което обяви Министерството на финансите, няма да се прави в разгара на лятото, когато масово хората са в отпуски, а ще започне от септември, посочват пред "Дневник" от Министерството на финансите. |
Материалите, които двете фирми ще изработят, не се предвижда да бъдат използвани при други поводи.
Реклама няма да има
Въпреки че България е туристическа страна и посреща особено сега през лятото много чуждестранни гости, комуникационната стратегия за еврото не включва туристическа реклама.
От отговорите на Министерството на финансите се разбира, че представители на Министерството на туризма са включени в състава на Работна група "Комуникации", отговорна за координиранията на Комуникационната кампания за въвеждане на еврото.

Посочва се още, че Министерството на туризма, в координация с Министерството на финансите и БНБ, ще информира чуждестранните и българските туристи за всички интересуващи ги потребителски теми, отнасящи се до въвеждането на еврото в България. "На този етап не са планирани отделни рекламни кампании свързани с българския туризъм и еврото", се посочва в отговорите до "Дневник".
По адрес на чуждестранните посетители се предвижда само потребителска информация, отнасяща се до официалния валутен курс, превалутирането, периода на двойно обозначаване, как ще се преизчисляват цените, ресто, за какво и къде да се подават сигнали за съмнение за злоупотреба и др. |
Не се посочва как и кога ще бъде направено това.
"Дневник" изпрати въпроси по темата и до Министерството на туризма, но за повече от месец ведомството не успя да отговори.
Няма кандидати да правят сувенири
В редица държави след приемането на еврото сред сувенирите за туристи можеха да се видят шоколадови евромонети, рекламни банкноти, значки, магнити и др., вероятно плод на частната инициатива, заета в бизнеса със сувенири.
Възпроизвеждането на евромонети и банкноти върху сувенири може да стане по правилата на Европейската централна банка от 2013 г., отнасящи се до купюрите, спецификациите и др., посочват от БНБ в отговори до "Дневник". Друг регламент - на Съвета на ЕС, пък определя изискванията към производителите на медали и др. предмети, които възпроизвеждат евромонетите. В тези актове няма срокове за заявяване и получаване на разрешения, а към началото на юли в БНБ няма постъпили заявки за възпроизводство на евробанкноти и монети.
Междувременно в четвъртък БНБ обяви, че институцията е приела наредбата, която въвежда европейските регламенти, отнасящи се и до възпроизводството на монети.
Правилата за възпроизвеждане са публикувани на сайта на Европейската централна банка. От тях се вижда, че например възпроизведените монети или банкноти трябва да са или по-големи или по-малки от истинските. А също материалът трябва да е видимо различен, да има надпис specimen, разположен по определен начин и т. н.