Силно критикуваният проект за веригите на храните се появи във влошен вариант

Дългосрочно никой няма да спечели от проектозакона за веригата за доставки на земеделски продукти и храни, макар предлаганите текстове на пръв поглед да защитават фермерите. Такъв е изводът на икономистите след прегледа на предложения за обществено обсъждане нов вариант на проекта.
Мнения и коментари по него може да бъдат давани до 12 август, като се очаква да влезе за обсъждане в пленарната след като депутатите се върнат от лятната си ваканция. Вносителите очакват подобряване на веригата на доставки, а икономистите - по-високи цени, дефицити и санкции за търговците.
Ремонтът, който влошава нещата
След дъжд от критики от множество страни в средата на юли приключи общественото обсъждане на проекта, с който държавата обяви, че иска "умно да регулира" цените. Сега на публиката е предложен ремонтиран вариант, в който обаче няма нищо от критиките, а тъкмо напротив - залагат се още по-странни за всеки икономист изисквания. Очевидното в тях е, че се прави опит да се защитят интересите на производителите и в частност особено на тези на мляко. Това, което може да се постигне обаче, е негативен ефект за пазара, за потребителите и в дългосрочен план не се очаква никой да спечели от това, е заключението на икономиста Петър Ганев от Института за пазарна икономика.
В мотивите на обновения проект е посочено, че търговците не могат да предлагат на промоция повече от 25% от прогнозния обем по договора между доставчика и търговеца на дребно на годишна база и следва да бъдат предварително определени от страните за съответния продукт. Това положение го имаше и в първоначалния вариант на проекта, но сега към него се добавя, че определената промоционална отстъпка следва да е до 10% от предишната цена, от които не повече от половината са за сметка на доставчика.
Освен това услугите, свързани с маркетинг, реклама, логистика и др. услуги за промотиране, не могат да надвишават 10% от общата покупна цена на годишна база за съответния продукт.
Пред "Нова телевизия" Ганев коментира, че на практика това ще доведе до край на промоциите в магазините.
По време на голямата инфлация, която се прояви през 2022 г., значителна част от потребителската кошница бе тъкмо от стоки в промоция, обявиха тогава търговците. Сега, когато инфлацията се е успокоила, но цените са вече на установените по-високи нива, немалка част от тази кошница отново е с продукти, които са намалени.
Според икономиста министерството на земеделието е безкрайно повлияно от земеделските производители, които искат гаранции да им се продава стоката, но трябва да се търси баланс на интересите по цялата хранителна верига.
Според новия проект се въвеждат и специфични изисквания за асортимент във веригите от магазини, които разполагат с 10 и повече търговски обекта на територията на страната. Най-малко 50 на сто от целия асортимент от предлаганите в обекта хранителни продукти от няколко групи трябва да са от български производители:
- прясно месо от едри и дребни преживни животни, свине и птици,
- яйца,
- пчелен мед,
- пресни сезонни плодове,
а за продуктите кисело мляко, прясно мляко, краве сирене, овче сирене, биволско сирене, козе сирене и извара количествата храни, произведени изцяло от българско сурово мляко, следва да бъдат не по-малко от 80% от целия им асортимент.
Оценката на наблюдателите е, че последното показва особено силно влияние на млечния сектор върху министерството. Петър Ганев добавя, че това е сектор, в който има налице силна концентрация на производството в ръцете на 1-2 производители.

Властта с нова офанзива за храните и веригата на доставки
Завишеното изискване за млечните продукти вероятно отразява тяхната традиционна роля в българската хранителна култура, както и икономическата значимост на сектора. За съжаление обаче, подобна мярка създава изкуствени предимства за определени производители, нарушава принципите на свободния пазар и ограничава избора на потребителите. Ако целта е подкрепа за българското производство, тя трябва да се реализира чрез прозрачни и ефективни механизми, а не чрез административен натиск, коментират пред "Дневник" от Сдружението за модерна търговия.
Тълкуването на вносителите обаче е различно и в мотивите си те посочват, че става дума за изравнителни мерки, целящи постигане на равнопоставеност и пропорционалност при разпределянето на добавената стойност по цялата верига на доставки.
Очакваните ефекти
С приемането на новия закон ще се постигне цялостно подобряване на функционирането на веригата на доставки по начин, който повишава ефективността и конкурентоспособността на секторите на производство на земеделски продукти и храни и намалява дисбаланса в търговските отношения между различните оператори по веригата за създаване на стойност, в рамките на лоялната конкуренция, която е от полза не само за този сектор и за крайните потребители, но и за държавата и цялото общество.
Такова уверение прави вносителят на проекта. Според ведомството с предлаганите текстове ще се гарантира продоволствената сигурност чрез най-пълноценно функциониране на веригата на доставки на земеделски продукти и храни и общественото здраве чрез гарантиране на доставката на достатъчно висококачествени и безопасни храни. Освен това ще се подобри благосъстоянието на възрастните хора и другите социално уязвими групи от обществото.

Въпреки пандемията и инфлацията потребителите пазаруват повече от всякога
Освен това се очаква с предлаганите промени всички да са по-добре подготвени за посрещане на евентуални негативни ефекти от настъпването на климатични промени и намаляване на отпадъците, тъй като ще се вдигнат обемите продукция, които се продават, а не изхвърлят, и освен това ще се установят по-устойчиви модели на потребление.
Мнението на икономистите обаче е съвсем различно.
"Макар на пръв поглед това да изглежда като мярка в полза на родното производство, всъщност ще се създадат предпоставки за по-високи цени и дефицит", коментира Ганев. Посочи, че в някои продуктови групи българското производство не може да покрие напълно потреблението, а принудителното налагане на квоти ще намали конкуренцията и ще премахне възможността вносът да оказва ценови натиск.
Във всички големи търговски вериги в България всяка седмица се предлагат стотици продукти в промоция, обхващащи както основни хранителни стоки, така и нехранителни категории. Седмичните промоционални кампании са утвърдена практика, която цели да отговори на търсенето на потребителите за достъпни цени и разнообразие. Законът ще се намеси именно в този бизнес подход, коментират от сдружението.