Силно критикуваният проект за веригите на храните се появи във влошен вариант

Силно критикуваният проект за веригите на храните се появи във влошен вариант

Силно критикуваният проект за веригите на храните се появи във влошен вариант
Дългосрочно никой няма да спечели от проектозакона за веригата за доставки на земеделски продукти и храни, макар предлаганите текстове на пръв поглед да защитават фермерите. Такъв е изводът на икономистите след прегледа на предложения за обществено обсъждане нов вариант на проекта.
Мнения и коментари по него може да бъдат давани до 12 август, като се очаква да влезе за обсъждане в пленарната след като депутатите се върнат от лятната си ваканция. Вносителите очакват подобряване на веригата на доставки, а икономистите - по-високи цени, дефицити и санкции за търговците.

Ремонтът, който влошава нещата

След дъжд от критики от множество страни в средата на юли приключи общественото обсъждане на проекта, с който държавата обяви, че иска "умно да регулира" цените. Сега на публиката е предложен ремонтиран вариант, в който обаче няма нищо от критиките, а тъкмо напротив - залагат се още по-странни за всеки икономист изисквания. Очевидното в тях е, че се прави опит да се защитят интересите на производителите и в частност особено на тези на мляко. Това, което може да се постигне обаче, е негативен ефект за пазара, за потребителите и в дългосрочен план не се очаква никой да спечели от това, е заключението на икономиста Петър Ганев от Института за пазарна икономика.
В мотивите на обновения проект е посочено, че търговците не могат да предлагат на промоция повече от 25% от прогнозния обем по договора между доставчика и търговеца на дребно на годишна база и следва да бъдат предварително определени от страните за съответния продукт. Това положение го имаше и в първоначалния вариант на проекта, но сега към него се добавя, че определената промоционална отстъпка следва да е до 10% от предишната цена, от които не повече от половината са за сметка на доставчика.
Освен това услугите, свързани с маркетинг, реклама, логистика и др. услуги за промотиране, не могат да надвишават 10% от общата покупна цена на годишна база за съответния продукт.
Пред "Нова телевизия" Ганев коментира, че на практика това ще доведе до край на промоциите в магазините.
По време на голямата инфлация, която се прояви през 2022 г., значителна част от потребителската кошница бе тъкмо от стоки в промоция, обявиха тогава търговците. Сега, когато инфлацията се е успокоила, но цените са вече на установените по-високи нива, немалка част от тази кошница отново е с продукти, които са намалени.
Според икономиста министерството на земеделието е безкрайно повлияно от земеделските производители, които искат гаранции да им се продава стоката, но трябва да се търси баланс на интересите по цялата хранителна верига.
Според новия проект се въвеждат и специфични изисквания за асортимент във веригите от магазини, които разполагат с 10 и повече търговски обекта на територията на страната. Най-малко 50 на сто от целия асортимент от предлаганите в обекта хранителни продукти от няколко групи трябва да са от български производители:
  • прясно месо от едри и дребни преживни животни, свине и птици,
  • яйца,
  • пчелен мед,
  • пресни сезонни плодове,
а за продуктите кисело мляко, прясно мляко, краве сирене, овче сирене, биволско сирене, козе сирене и извара количествата храни, произведени изцяло от българско сурово мляко, следва да бъдат не по-малко от 80% от целия им асортимент.
Оценката на наблюдателите е, че последното показва особено силно влияние на млечния сектор върху министерството. Петър Ганев добавя, че това е сектор, в който има налице силна концентрация на производството в ръцете на 1-2 производители.
Завишеното изискване за млечните продукти вероятно отразява тяхната традиционна роля в българската хранителна култура, както и икономическата значимост на сектора. За съжаление обаче, подобна мярка създава изкуствени предимства за определени производители, нарушава принципите на свободния пазар и ограничава избора на потребителите. Ако целта е подкрепа за българското производство, тя трябва да се реализира чрез прозрачни и ефективни механизми, а не чрез административен натиск, коментират пред "Дневник" от Сдружението за модерна търговия.
Тълкуването на вносителите обаче е различно и в мотивите си те посочват, че става дума за изравнителни мерки, целящи постигане на равнопоставеност и пропорционалност при разпределянето на добавената стойност по цялата верига на доставки.

Очакваните ефекти

С приемането на новия закон ще се постигне цялостно подобряване на функционирането на веригата на доставки по начин, който повишава ефективността и конкурентоспособността на секторите на производство на земеделски продукти и храни и намалява дисбаланса в търговските отношения между различните оператори по веригата за създаване на стойност, в рамките на лоялната конкуренция, която е от полза не само за този сектор и за крайните потребители, но и за държавата и цялото общество.
Такова уверение прави вносителят на проекта. Според ведомството с предлаганите текстове ще се гарантира продоволствената сигурност чрез най-пълноценно функциониране на веригата на доставки на земеделски продукти и храни и общественото здраве чрез гарантиране на доставката на достатъчно висококачествени и безопасни храни. Освен това ще се подобри благосъстоянието на възрастните хора и другите социално уязвими групи от обществото.
Освен това се очаква с предлаганите промени всички да са по-добре подготвени за посрещане на евентуални негативни ефекти от настъпването на климатични промени и намаляване на отпадъците, тъй като ще се вдигнат обемите продукция, които се продават, а не изхвърлят, и освен това ще се установят по-устойчиви модели на потребление.
Мнението на икономистите обаче е съвсем различно.
"Макар на пръв поглед това да изглежда като мярка в полза на родното производство, всъщност ще се създадат предпоставки за по-високи цени и дефицит", коментира Ганев. Посочи, че в някои продуктови групи българското производство не може да покрие напълно потреблението, а принудителното налагане на квоти ще намали конкуренцията и ще премахне възможността вносът да оказва ценови натиск.
Във всички големи търговски вериги в България всяка седмица се предлагат стотици продукти в промоция, обхващащи както основни хранителни стоки, така и нехранителни категории. Седмичните промоционални кампании са утвърдена практика, която цели да отговори на търсенето на потребителите за достъпни цени и разнообразие. Законът ще се намеси именно в този бизнес подход, коментират от сдружението.