Пощите се готвят да конкурират частните куриери

Пощите се готвят да конкурират частните куриери

Скрийншот от БНТ
Скрийншот от БНТ
Държавното дружество "Български пощи" не успява и до днес да заеме дори малък дял от пазара на доставки на пратки, а в това време частните куриерски компании се развиват бурно.
Сега дружеството се кани да навлезе по-сериозно в този сегмент, ако се съди по заявките от изпълнителния директор на дружеството.

"Скоро" ще има мобилно приложение

"Български пощи" изостава технологично от години, а това, че заема нищожен дял на пазара на доставка на пратки я лишава от приходи.
"За да можем да се конкурираме с фирмите на пазара, трябва да развием някои дигитални приложения", обяви в интервю пред държавната телевизия изп. директор Цветилия Стоилкова. От разговора се разбра, че дружеството работи по създаването на клиентски портал, който ще позволи на гражданите да заявяват предварително онлайн подаването на пратка към куриер.
В допълнение, се разработва и мобилно приложение, което от думите й се разбра, че ще е предназначено конкретно за куриерите, рез което те да се информират откъде да вземат пратка, къде да я доставят, статуса на плащането и др.
Соколова обяви, че внедряването на тези технологични решения ще приключи "съвсем скоро". Паралелно с това се работи по реорганизация на дейността на пощите, така че куриерските услуги да се интегрира в пощенската услуга. "Нашият бранд "Булпост" не е достатъчно добре разпознаваем", констатира още Соколова. Не бе попитана дали се прави нещо и по този въпрос.
Данните от отчета на "Български пощи" за 2024 г. показват, че над половината от приходите й са от държавна субсидия. Приходите от продажби, т.е. от реална бизнес дейност, са 48.2%, или 151.3 млн. лв. Приходите от универсалната пощенска услуга, например писма и колети до 20 кг за страната и чужбина, са генерирали 39 млн. лв., като при тези в страната се отчита ръст от 18.4%, а при универсалната услуга за чужбина са с 31% намаление.
Броят на клоновете и административните услуги са увеличени през изтеклата година към малки селища, където жителите през това дружество могат да заявят услуги към НОИ, Агенцията за социално подпомагане и др. По тази линия държавната субсидия е осигурила 8.3 млн. лв. От януари мрежата на пощите ще бъде използвана за обмен на левове в евро на населението та, където няма банкови клонове.

12 месеца обмен на левове в евро

От началото на януари в общо 2230 (от общо 2700) поделения на "Български пощи" в населени места, където няма пощенски клонове, ще обменят левовете на населението в евро.
Обмяната ще се извършва в населени места без банки, като:
  • суми до 1000 лв. - обмен на момента;
  • суми над 1000 лв. - със заявка, изпълнение за 3-5 работни дни;
  • в 954 станции ще се приемат заявки за обмен до 10 хил. лв.
През първите 6 месеца обменът ще бъде безплатен.
Тече обучение на служителите, включително как да разпознават фалшиви банкноти и от двете валути, а в процеса на обмяна те ще бъдат снабдени с машини за броене на банкноти и монети.
За сигурността на гражданите ще има видеонаблюдение с висока резолюция, сигнално-охранителни системи, детектори за фалшиви банкноти. "Работим с частни охранителни фирми и МВР, за да гарантираме спокойствието на хората", посочи изп. директор Цветилия Соколова. Тя посъветва хората да не се поддават на предложения за обмен на левовете им при съмнителни обстоятелства.
Основният ни съвет е прост – обменяйте пари само в пощите. Това е сигурно място, парите идват от обслужващата банка, а не от съмнителни източници. Няма риск да получите фалшиви банкноти.
Предстои представители на пощите да проведат срещи с населението, за да обяснят как да се предпазят от измами. Кампанията включва листовки, брошури и плакати с важна информация, свързана с въвеждането на еврото.
Заради тази допълнителна функция няма да бъдат назначавани допълнително служители, но пък работещиет ще получат допълнително заплащане.