Български производител пуска на пазара смарт очила за незрящи

Български производител пуска на пазара смарт очила за незрящи

Български производител пуска на пазара смарт очила за незрящи
През септември или октомври пловдивската компания iViLENS планира пускането на първите си смарт очила за незрящи, съобщи БТА.
Компанията е българо-италианска, работи от 1993 г. и притежава единствената в страната лаборатория за производство на диоптрични (RX) оптични стъкла.
Моделът iSee е разработен от италианския партньор на iViLENS - iViSIOn Tech - в сътрудничество с Италианския съюз на слепите. Очилата разполагат със сензори и използват гласови сигнали, които предупреждават потребителя за препятствия на разстояние до 7 м напред и встрани, и на повече от 30 см от земята, информира агенцията.
"Тези очила ще заместят водача, бил той човек или куче, но не и бялото бастунче - засега", пояснява пред медиата съоснователят и изпълнителен директор Росен Топалов.
Той планира срещи със здравните власти с надежда част от стойността на iSee очилата да бъде покривана от държавата.
Според сайта на iViSION цената на модела е 679 евро.
iViLENS обслужва както вътрешния, така и регионалните пазари. Фирмата държи изключителните права за дистрибуция на офталмологичните лещи на LEICA в България и Северна Македония, а собственият ѝ бранд Hera Lens се изнася в Гърция, Италия, Кипър и Северна Македония. Заводът в Пловдив произвежда над 170 000 оптични стъкла годишно.
По данни на самата компания iViLENS държи между 12 и 15 процента от вътрешния пазар на офталмологични стъкла, който включва не само поръчковите по рецепта, но и готовите складови диоптрични лещи.
Диоптричните лещи представляват най-големия сегмент на българския пазар на очна оптика, според данни на платформата Statista, цитирана в публикацията. Очаква се приходите от този сегмент в България през 2025 г. да достигнат 74.06 млн. щатски долара при среден годишен ръст от 1.33 процента.
По данни на Statista, приходите на глава от населението през 2025 г. ще бъдат около 11,28 щатски долара, а до 2029 г. обемът на продажбите се очаква да достигне 759 500 броя лещи. Освен това се наблюдава тенденция към търсене на по-качествени и дълготрайни продукти, като потребителите отдават приоритет на дългосрочната стойност пред краткосрочно спестяване от по-ниската цена, според Statista.