Търговията с Източна Европа е все по-важна за Германия, но България пропуска този момент

На живо
"Черна писта" накара МВР да си свърши работата: Мартин Атанасов в подкаста "Дума на седмицата"

Търговията с Източна Европа е все по-важна за Германия, но България пропуска този момент

Търговията с Източна Европа е все по-важна за Германия, но България пропуска този момент
Unsplash
Търговията на Германия с Източна Европа продължава да набира скорост - феномен, който се наблюдава в последните няколко години. Като отличен партньор се очертава Полша - за първите шест месеца на миналата година за първи път Германия ѝ продаде повече стоки, отколкото на Китай. А тази година износът за Полша вече значително надвишава този за Китай - с 8 млрд. евро.
Така малко по малко Източна Европа става все по-важна за германската икономика, а германските износители виждат потенциал в търговията с региона на фона на глобалната несигурност.
Данните са от официалната статистика на федералната република и според нея търговията с България засега не изглежда да се възползва от тази вълна. Стойността на продадените на Германия български стоки за първата половина на годината спада съществено - с над 10%, докато вносът в България на германски стоки расте.
Анализ на германския комитет за източноевропейски икономически отношения на база данните на федералната статистическа служба показва, че германският износ за 29 страни от Източна Европа и Централна и Източна Азия се е увеличил с 2.2% до 144 млрд. евро, докато общият германския износ се свива - с 0.1% до 786 млрд. евро за първото полугодие на 2025 година спрямо съпоставимия период на миналата година.
Като цяло външната търговия (внос и износ) на Германия с въпросните 29 страни е нараснала с 2%, или 5.4 млрд. евро, до 275 млрд. евро за първото полугодие.
Председателят на Германския комитет за източноевропейски икономически отношения Катрина Клаас Мюлхойзер описва ръста към региона като "силен, противно на водещите тенденции".
Тя обръща внимание, че във време на нарастващо глобално напрежение става все по-видно колко важно е развитието на вътрешния пазар на Европейския съюз.
Според нея разширяването му чрез интеграция и на страните - кандидати за членство в блока, от Източна и Югоизточна Европа (в момента със статут на кандидати за членство в ЕС са Албания, Босна и Херцеговина, Грузия, Молдова, Черна гора, Северна Македония, Сърбия, Турция и Украйна), трябва да се превърне в още по-голям фокус на германската, а и на европейската икономика.
Износът за Полша и Украйна, по-специално, се представи изключително добре през първата половина на годината.

История на успеха за Германия и Полша

Статистиката показва, че търговията между Германия и Полша е достигнала рекордни стойности за първата половина на 2025 г. Тя се е увеличила с 5.4%, (€4.6 млрд.) до приблизително 90 млрд. евро. Докато германският износ за Полша се увеличи с 5.7% (€2.6 млрд.), вносът от източната съседка на Германия нарасна с 5.2% (€2 млрд.).
Така вече Полша е петият най-важен търговски партньор на Германия - веднага след Франция.
Преди тях най-големи търговски партньори на Германия през първата половина от годината остават САЩ, Китай и Нидерландия, но това е преди влизането в сила на новите мита в САЩ, които продължават да са обект на преговори.
Германският износ за Полша обаче вече е €49.4 млрд. и значително надвишава износа за Китай от €41.4 млрд.
"Германия и Полша написаха прекрасна история на успеха заедно след разширяването на Европейския съюз през 2004 г.", казва Катрина Клаас Мюлхойзер и вижда потенциал за икономическо сътрудничество между двете държави и в зелената трансформация на икономиката и в дигитализацията.

Износът към Украйна нараства силно

Германският износ за Украйна се е увеличил с над един милиард евро, или около 30% (€4.6 млрд.), през първата половина на годината. За разлика от това, украинският износ е намалял леко със €70 млн. (до €1.52 млрд.).
Катрина Клаас Мюлхойзер обяснява това с усилията за подкрепа и възстановяване на Украйна, които посочва като централни задачи за европейската политика и бизнес. По нейни думи германската бизнес общност се е ангажирала с Украйна с материална помощ, ноу-хау и инвестиции.
Ние виждаме това като дългосрочен ангажимент към бъдеща държава членка на ЕС, от който и двете страни ще се възползват.
Тя обаче обръща внимание и на последните инициативи в Украйна, за които загриженост изразиха и посланиците в Киев на страните от Г-7, а именно прекратяването (и бързото възстановяване след протести) на независимостта на антикорупционното бюро и арести на антикорупционни представители. Тя посочва, че евентуалното отслабване на борбата с корупцията в Украйна е причина за безпокойство.
"Участието на частния сектор и капиталът за възстановяване зависят от правно сигурна среда. Задача на украинските политици е да изградят доверие тук, а не да го подкопават", допълва тя.
  • Търговията на Германия с Чехия също расте тази година - с 3.4% до €57.8 млрд. Германският износ се е увеличил с 1.6% до €26.6 млрд. докато вносът на чешки стоки се е увеличил с 5% до €31.2 млрд..
  • Германският износ за най-новата засега членка на еврозоната - Хърватия, се увеличава с 6.3%.
  • Лек ръст от 1% има и в търговията със Словакия.
  • Незначителен ръст на износа Германия отчита с Румъния - от под 1%.
  • За сметка на това германската търговия с Унгария вече страда от икономическите мерки на правителството в Будапеща, които дискриминират чуждестранните компании. Търговията с Унгария се свива с 3.7% до €33.4 млрд., а германският износ за Унгария е намалял с около 1 млрд. евро, или 6.2%.

Сянката на войната

Анализът на институцията посочва, че въздействието на руската атака срещу Украйна върху икономическите отношения между Германия и Русия продължава да бъде драматично. През 2025 г. търговията между двете икономики е намаляла с още 13% и сред 29-те източноевропейски държави в анализа Русия вече е паднала на 12-о място.
За добиване на по-добра представа - търговията на Германия със Сърбия, Хърватия и Литва вече е по-голяма от тази с Русия. Германският бизнес е паднал до 48-о място сред най-големите търговски партньори на Русия, докато Украйна се е изкачила до 38-о.
  • През първите шест месеца от годината Германия е внесла стоки от Русия за €667 млн., което е спад във вноса от 37%. Закупените стоки са предимно торове и метали.
  • Продадените стоки пък са за 3.5 млрд. евро, което е спад с 6% и са предимно лекарства, медицински технологии и други хуманитарни стоки, освободени от санкции.
Търговията на Германия с Беларус, срещу която Европейският съюз отново значително разшири икономическите си санкции през последните месеци, спада изключително рязко за първото полугодие на 2025 г. - с над 70% до общ обем €320 млн.

Картината с България

За България Германия е най-важният търговски партньор поне от влизането на страната в Европейския съюз. От германските статистически данни е видно, че търговията между двете страни надхвърля €6 млрд. за първите шест месеца на 2025 г. и се свива с 4.5%, като вносът и износът са почти поравно по около €3 млрд.
Данните от съпоставимия период на миналата година показват, че вносът на германски стоки в България расте с 2.3%, но износът на български стоки към Германия съществено намалява - с 10.5%, което е и един от най-големите спадове за първото полугодие в Германия.
Данните на Германския комитет за източноевропейски икономически отношения показват, че от разглежданите 29 страни търговията на Германия с България е осмата по големина.
След спада на търговията между двете държави Украйна вече е по-голям търговски партньор от България за Германия.

Слабости

Спадове в германската търговия са регистрирани със Сърбия и Северна Македония - съответно 1.1% и 13%.
Слабости се виждат и в търговията на Германия с Казахстан - най-големият търговски партньор в Централна Азия. Търговията с него се свива с 18.5% до €4 млрд. Германският внос от Казахстан спада с 24% до €2.6 млрд., което се обяснява с по-ниската цена на суровия петрол. Износът за Казахстан също се свива с 5.4%.
За сметка на това расте търговията с Узбекистан и Азербайджан, макар и от по-ниска база.