Между компютъра и магазина: българите имат ROPO навици за пазаруване

Между компютъра и магазина: българите имат ROPO навици за пазаруване

Между компютъра и магазина: българите имат ROPO навици за пазаруване
Pexels.com
Някои потребителски навици, утвърдени от години в по-развитите икономики, бързо са се развили и в България. Това показва проучване, проведено сред 9 европейски държави, включително и България.
Такъв е случаят с познатия сред специалистите ROPO ефект, при който потребителите първо правят онлайн прочуване, а след това отиват да купят от физически магазин (от англ. - Research Online, Purchase Offline). Това се отнася особено за някои категории продукти, показват данните, предоставени на "Дневник" от компанията Shopfully, по поръчка на която е изследването The State of Shopping 2025.
То е проведено през март тази година. Данните са събрани чрез онлайн анкети сред потребители от панела на компанията и отразяват нагласите и поведението на съвременните купувачи в динамична икономическа среда.

В България ROPO е водещата потребителска практика

Сравнено със Западна Европа, където делът на комбинираното поведение е по-висок и обратният ефект - оглед на живо и покупка онлайн набира скорост, тук потребителите остават силно ориентирани към офлайн покупките, като интернет е основно място за предварително проучване.
Това означава, че над 84% от българските потребители проявяват типично ROPO поведение, сочи анализът на данните.
В Западна Европа и особено в Германия, ROPO ефектът е още по-силен. Там делът на "хибридните" потребители - тези, които комбинират онлайн и офлайн поведение, достига 42% спрямо 33% в България. Това показва, че комбинираното поведение е значително по-разпространено и нормализирано на развитите пазари.
Обичайното сравнение - това с Румъния, показва идентична структура. В северната съседка на България едва 4.1% потребители пазаруват изцяло онлайн, 68.3% предпочитат офлайн канали, а 27.6% са хибридни. Това я прави пазар със сходна динамика, където ROPO също е силен, но все още доминира традиционното пазаруване.
При отделни категории стоки в повечето изследвани страни е налице първо онлайн проучване, а после покупка "на живо". Ето какво показват те за електрониката:
  • България - 23% онлайн / 77% офлайн
  • Румъния - 23% онлайн / 77% офлайн
  • Германия - 42% онлайн / 58% офлайн
При пазаруването в магазини от типа "Направи си сам" данните са:
  • България - 22% онлайн / 78% офлайн
  • Румъния - 13% онлайн / 87% офлайн
  • Германия - 29% онлайн / 71% офлайн
Тези категории ясно показват ROPO модела - потребителите масово използват интернет за проучване и сравнение на продукти, но покупката в България и Румъния в огромната си част остава офлайн.
Причините, които подтикват потребителите в България да използват интернет като първа стъпка в процеса, са мотивирани с:
  • Наличието на отстъпки и оферти - 47%
  • Удобство - 44%
  • Липса на опашки и тълпи - 41%
  • Широк продуктов асортимент - 29%
  • Възможност за сравнение на цени - 19%
  • Ревюта и мнения - 8%
При дигиталното си проучване потребителите използват различни източници.
За обратния ефект, при който потребителите правят офлайн преглед, а купуват дигитално данните за това поведение в България са ограничени, посочват в отговор до "Дневник" от компанията. Делът на онлайн покупките остава сравнително нисък (около 20-25% в най-силните категории), което подсказва, че "офлайн оглед - онлайн покупка" все още не е масово явление.
В развитите пазари обаче картината е различна: в Германия почти половината от покупките на електроника (42%) вече са онлайн, което показва по-честа практика да се разглежда продукт на място, но покупката да се прави дигитално.
"Въз основа на наличните данни в нашето проучване изглежда, че това поведение не е широко разпространено. Всъщност само 5% от българските респонденти заявяват, че предпочитат да пазаруват онлайн, докато над 61% отдават предпочитание на пазаруването в магазин. Това подсказва, че физическата търговия остава доминиращият канал не само за завършване на покупките, но вероятно и за цялостното пазаруване", коментира в отговори до "Дневник" Кристина Милкова, управител за България в Shopfully.
Допълва, че купувачите използват дигитални инструменти, за да се подготвят предварително за покупките си, да сравняват оферти и да търсят промоции, но все още ценят изживяването в магазина, когато става дума за финализиране на покупката.
"За търговците това подчертава значението да присъстват на всяка стъпка от клиентското пътешествие, особено онлайн, където често започва процесът на вземане на решения", казва още тя.

България остава кешова държава

Въпреки развитието на дигиталните услуги през последните години, когато те бяха стимулирани от ограниченията заради пандемията, плащането в България остава основно в брой. Това през последните години се видя и в прочуванията на пазара на онлайн покупки, при което въпреки дигиталното пазаруване, потребителите избират да платят при доставка в брой.
Тази тенденция продължава, показват и наблюденията на Милкова, която казва, че в България все още плащанията в брой са предпочитани, но българските купувачи стават все по-стратегически и дигитално ангажирани в поведението си преди покупка. Мнозина вече използват дигитални инструменти като мобилни приложения и онлайн каталози, за да сравняват цени, да търсят промоции и да планират пазаруването си. Това, според нея, показва промяна към по-информирано и ориентирано към стойността вземане на решения, дори когато финалната трансакция все още се случва в магазина.
"Нашето проучване показва, че потребителите стават по-добре запознати с дигиталните технологии и по-отворени към технологични решения в ежедневното си пазаруване", отбелязва тя. Анализира, че силното възприемане на дигитални инструменти за планиране сигнализира за по-дълбока поведенческа промяна, която с времето може да повлияе и върху предпочитанията за плащане.
Коментира, че преходът към еврото вероятно ще действа като катализатор за допълнителна дигитализация. Докато потребителите свикват с новата валута, те може да бъдат по-склонни да възприемат дигитални инструменти, които им помагат да разбират цените, да следят разходите си и да откриват най-добрите оферти, особено на фона на инфлационни притеснения, смята специалистът.
Данните на компанията показват, че цената (63%) и намаленията са водещите фактори при вземането на решения за българите през 2025 г.
В този контекст дигиталните решения предлагат ясно предимство, позволявайки на купувачите да се адаптират по-уверено към новите ценови структури. Очакваме въвеждането на еврото да задълбочи вече формиращите се дигитални навици - от търсене до планиране, и постепенно да повлияе на по-широката екосистема на плащанията, смята Милкова.
Shopfully е европейска технологична компания, специализирана в т.нар. drive-to-store маркетинг - решения, които насърчават физическото пазаруване чрез дигитални инструменти. Shopfully свързва над 200 милиона потребители с над 500 ритейл бранда в 25 пазара. До началото на 2025 г. компанията оперираше в България под името Offerista Group. От февруари т.г. вече е част от обединения бранд Shopfully.