Доверието в инфлуенсърите в България продължава да спада, "Инстаграм" остава водеща платформа

Доверието в инфлуенсърите в България продължава да спада, "Инстаграм" остава водеща платформа

Доверието в инфлуенсърите в България продължава да спада, "Инстаграм" остава водеща платформа
Pexels.com
Доверието в инфлуенсърите продължава да спада, но най-вече сред младата аудитория, показват данните на годишното проучване "Пулсът на инфлуенсър маркетинг пазара в България" на пиар агенцията MSL Sofia, част от Publicis Groupe България, и маркетинговата агенция Pragmatica. То е направено сред бизнеса, самите инфлуенсъри (създатели на съдържание) и потребители през юни - август 2025.
За четвърта поредна година докладът проследява какви са промените в потребителските възприятия, подходите на брандовете и развитието на инфлуенсърите и създателите на съдържание у нас спрямо предходните издания. Показва и класация на най-следваните инфлуенсъри (вижте я тук).
За потребителите

основно качество продължава да бъде честността на инфлуенсърите

като процентите тази година са се повишили от 79 до 85. След това се нареждат позитивното излъчване, интересните теми, полезната информация и се наблюдава спад единствено в разказването на лични истории.
Сред бариерите пред следването на даден инфлуенсър са, когато съдържанието му противоречи с личните им или морални принципи, когато рекламира прекалено много продукти или използва AI (изкуствен интелект) при създаване на съдържание.
Данните за 2025 г. показват, че AI генерираното съдържание все по-често се разпознава от аудиторията и този показател бележи скок от 25 процентни пункта спрямо миналата година.
Брандовете срещат и предизвикателство с това, че инфлуенсърите рекламират много различни марки и за 87% от тях е важно инфлуенсърите да имат положителен имидж.
Моделът

Александра Богданска вече не е най-следваният инфлуенсър

в България. Тя отстъпва първото място на Слави Панайотов, който отбелязва ръст на аудиторията си. (Вижте класацията тук).
Слави Панайотов, по-известен като Слави от The Clashers
ANIVENTURE COMIC CON
Слави Панайотов, по-известен като Слави от The Clashers
Запазва се интересът към обикновените хора, придобили известност - 69%, но се наблюдава ръст при следването на професионални експерти - 40% спрямо 33% за 2024 г. Най-отчетлив той е сред младите хора на възраст 18 - 29 години, които досега не са проявявали такъв голям интерес към подобен тип публични личности.
Значителен ръст има и при наноинфлуенсърите като избор на брандовете да работят с тях, а 72% от компаниите продължават да избират микроинфлуенсъри за своите кампании.
По време на дискусионния панел след представянето на проучването Елена Асенова, ръководител отдел "Реклама и социални мрежи" в AVON България, разказа, че стратегията им тази година е да работят предимно с микро- и наноинфлуенсъри и за изминалите девет месеца са постигнали значително по-добри резултати от предходни години.

Изборът на популярни лица продължава да намалява

като 55% от брандовете ги включват в техни инфлуенсър кампании. Критерият им за брой последователи при избора обаче спада почти двойно през 2025 г., докато през 2024 г. 75% от компаниите са вземали предвид този показател.
Увеличава се необходимостта от социално ангажирани инфлуенсъри, като 78% от потребителите смятат за важно инфлуенсърите да дават гласност и подкрепа на социално значими каузи, за разлика от 38% от инфлуенсърите, които биха се включили безвъзмездно в такива кампании. Като ключови каузи потребителите биха желали инфлуенсърите да обръщат внимание на образование, опазване на околната среда, социално-обществени теми, както и подкрепа на социално слаби хора.

"Инстаграм" продължава да е водещата социална платформа

за аудиториите, но "Ютюб" бележи значително изкачване с цели 5%, следван от "Фейсбук" с ръст от 4%, а TikTok и LinkedIn добавят по 3% към резултатите си.
И тази година видеоформатът се утвърждава като най-популярен за създаване на съдържание сред инфлуенсърите (89%), както и като най-харесван сред потребителите (57%). Особено въздействащ се оказва за зрители на възраст между 30 и 39 години (68%). Той остава предпочитан формат и от брандовете.
При подкастите има лек подем с ръст от 3 процентни пункта при инфлуенсърите, докато предаванията на живо (лайфовете) регистрират отлив със същата стойност.
Пътуване и развлечение се открояват за поредна година като най-коментираната тема сред инфлуенсърите, която потребителите харесват. Отново 88% от тях са единодушни, че платеното съдържание трябва да бъде отбелязано открито, а 61% от инфлуенсърите признават, че винаги отбелязват дали съдържанието им е спонсорирано, а 37% го правят, ако брандът го изисква. Данните показват обаче спад в интереса към инфлуенсъри, предлагащи продукти под собствена марка.
"Въпреки че основните предизвикателства пред българските компании и техните инфлуенсър кампании не са се променили, докладът цели да представи на бизнеси и инфлуенсъри работещи похвати и възможности за по-успешно сътрудничество", коментира Ива Григорова, директор PR бизнес на MSL.
По думите ѝ доверието в инфлуенсърите продължава да спада спрямо нагласите и интереса на потребителите, но ако има добра стратегия с конкретни цели, които да се измерят, работата с инфлуенсърите може да доведе до създаване на интересни, ангажиращи и запомнящи се кампании, които да подпомагат дори обществено значими теми.
Класацията за най-следваните инфлуенсъри за 2025 - вижте тук.