Най-младите се насочват към инвестиции в акции пред влагане в имоти

Най-младите се насочват към инвестиции в акции пред влагане в имоти

Най-младите се насочват към инвестиции в акции пред влагане в имоти
Поради липсата на финансова култура няколко поколения в България влагаха преди парите си в депозити, които им носеха доходност, докато лихвите бяха високи. След това тези средства се насочиха към пазара на недвижими имоти като възможност да се съхрани стойността на парите във времето.
Развитите през последните години възможности за инвестиции във фондове и акции, които предлагат банките чрез специалните си дружества, не са успели все още да достигнат до масовия потребител. Със смяната на поколенията обаче се оказва, че има промяна и в инвестиционните нагласи, като младите днес предпочитат да влагат дългосрочно тъкмо в акции и в борсово търгувани фондове, а не в имоти, сочат данни от проучване.
Според ново паневропейско проучване младите българи се откъсват от традицията, когато става въпрос за дългосрочно натрупване на богатство, като много от тях предпочитат капиталовите пазари, по-специално акциите и борсово търгуваните фондове (ETF), пред недвижимите имоти. Проучването е по поръчка на финансовата платформа "Револют" (Revolut) и e проведено от изследователската компания Dynata. Анализът включва освен получените резултати и вътрешните данни на компанията.
В цяла Европа 37% от хората на 18-24 години казват, че акциите и ETF са техният най-добър избор за дългосрочно създаване на богатство, изпреварвайки недвижимите имоти, които са посочени като най-добър избор от 30% от анкетираните от поколението Z. От всички възрастови групи тази група е най-малко доверчива към недвижимите имоти като възможност за инвестиция. За разлика от това недвижимите имоти доминират сред 45-64-годишните, като около една трета от тях ги смятат за най-важния си актив за изграждане на дългосрочно състояние.

В България има повече нюанси

В България картината е по-нюансирана. Докато недвижимите имоти остават предпочитаният избор за 39% от анкетираните, по-младите поколения проявяват същия интерес към капиталовите пазари за инвестиране, като почти половината (43%) от хората на възраст 18-34 г. посочват акциите и ETF като свой най-предпочитан избор. Интересно е, че инвестициите в недвижими имоти са най-предпочитани от повече от половината български жени (45%) в сравнение с малко над една трета от мъжете (34%).
Новото поколение играе значителна роля в участието на капиталовите пазари в България, като 51% от всички инвеститори на "Револют" в страната са на възраст 18-34 години. Българските инвеститори от поколението Z също показват предпочитание към диверсификация: портфейлите им съдържат по-голям дял ETF (13%) в сравнение с всяка друга възрастова група на платформата. При периодичните инвестиции 18-34-годишните имат най-голямо доверие в САЩ, като ETF, проследяващи S&P 500, са най-популярният инвестиционен план сред по-младите поколения.
Макар и разликата между половете в инвестирането да продължава да съществува, тя се увеличава сред по-младите поколения, като жените съставляват 31% от инвеститорите на "Револют" на възраст 18-34 години. Тази тенденция се забавя при по-възрастните поколения, като участието на жените спада до 29% във възрастовата група 35-44 години.
По-младите потребители също съчетават ежедневието с дългосрочното планиране. Много българи на възраст около 20 години използват функцията за закръгляване на дребните пари, която автоматично прехвърля част от ежедневните им покупки в инвестиции. Такава функция предлага и най-голямата банка по активи в България ОББ, като по нейни данни интересът на потребителите е голям.
30% от транзакциите, постъпващи в инвестиционните сметки на 18-24-годишните, се прехвърлят автоматично като дребни пари от ежедневните им покупки, което е най-голямата част от всички възрастови групи, сочат данните. Българите на възраст 18-24 години, които използват платформата, инвестират средно около 25 евро на месец.
"Налице е ясна промяна в подхода на по-младите поколения към богатството. Те не чакат да си купят първия дом, за да започнат да градят финансовото си бъдеще; започват по-рано, инвестират по-малки суми и използват инструменти, които някога бяха запазени за професионалните инвеститори. Тази тенденция е пряк резултат от повишената финансова грамотност и достъпността на нови платформи", казва Роландас Жутейка, ръководител на Head of Wealth and Trading във финтехкомпанията. Тя предлага голям набор от възможности за инвестиции в зависимост от профила на клиентите - опит в инвестиции, склонност към риск и т. н.
Цитираните резултати се базират на обобщени данни за клиентите на инвестиционните услуги на компанията за периода януари - юли 2025 г. и на проучване, проведено през юни 2025 г. от изследователската компания Dynata. Представителната извадка включва 1000 респонденти на възраст над 18 години във всяка от 20-те държави (Белгия, България, Чехия, Финландия, Франция, Германия, Гърция, Унгария, Ирландия, Италия, Литва, Нидерландия, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Испания, Швеция, Швейцария и Обединеното кралство).
По данни на "Револют" компанията има над 60 млн. клиенти по света, които правят над 800 млн. транзакции месечно.