Строежът на петролопровода Бургас - Вльора буксува

Строежът на петролопровода Бургас - Вльора буксува

Строителството на петролопровода Бургас - Вльора е на път да бъде замразено заради неприемливо искане на американската компания АМБО към България, съобщи правителствен източник. Според източника АМБО иска от българските власти суровият петрол да се разтоварва на платформа, издигната на осем километра в морето срещу Несебър.

"Петролът може да се разтоварва само в пристанищата и ако приемем това предложение, ще нарушим собственото си законодателство. Не е ясно и какви ще са последиците за туризма и околната среда", коментираха експерти. Заради реализацията на този проект Министерството на транспорта и съобщенията предвижда разширение на нефтеното пристанище в Бургас.

"И двата проекта за петролопроводи Бургас - Александруполис и Бургас - Вльора предвиждат разтоварването да става върху плаващи платформи в морето, където да акостират танкери с капацитет 300 хиляди тона", коментира представителят на АМБО у нас Румен Николов. Според експерти има вероятност проектът да бъде пренасочен към пристанището в Констанца и трасето Констанца - Триест, което би означавало и цялостна промяна в досегашния проект. Намеренията на АМБО бяха строителството да започне през 2002 г., като предварителните разчети предвиждаха изграждането на 900-километровия петролопровод да струва около 1,1 млрд. долара.

Нерешен засега остава и въпросът за участието в проекта на големите петролни компании, добиващи каспийски нефт, което трябваше да гарантира доставките на нефт за тръбата и финансирането на проекта. "АМБО преговоря с петролни компании за осигуряване на доставките на каспийски нефт", обясни Николов, но отказа подробности по хода на преговорите. Досега интерес да участват в проекта са проявили "Тексако", "Шеврон", "Амоко", както и германски, и италиански банки. "Чуждестранните банки биха финансирали проектите само ако има дългосрочен договор за доставки на суров петрол на принципа "плащай - вземай", обясниха експерти от Министерството на регионалното развитие.

Според експертите все още съществуват спорни въпроси и по отношение на проекта "Бургас - Александруполис", в който участват България, Русия и Гърция. "Гърция иска да намали разходите си по проекта и настоява да не плаща пристанищни и транзитни такси у нас, което е неприемливо за България", заяви участник в работната група. Гръцката страна настоява и за условието само гръцки танкери да участват в транспортирането на суровия петрол.