Строежът на петролопровода Бургас - Вльора буксува
"Петролът може да се разтоварва само в пристанищата и ако приемем това предложение, ще нарушим собственото си законодателство. Не е ясно и какви ще са последиците за туризма и околната среда", коментираха експерти. Заради реализацията на този проект Министерството на транспорта и съобщенията предвижда разширение на нефтеното пристанище в Бургас.
"И двата проекта за петролопроводи Бургас - Александруполис и Бургас - Вльора предвиждат разтоварването да става върху плаващи платформи в морето, където да акостират танкери с капацитет 300 хиляди тона", коментира представителят на АМБО у нас Румен Николов. Според експерти има вероятност проектът да бъде пренасочен към пристанището в Констанца и трасето Констанца - Триест, което би означавало и цялостна промяна в досегашния проект. Намеренията на АМБО бяха строителството да започне през 2002 г., като предварителните разчети предвиждаха изграждането на 900-километровия петролопровод да струва около 1,1 млрд. долара.
Нерешен засега остава и въпросът за участието в проекта на големите петролни компании, добиващи каспийски нефт, което трябваше да гарантира доставките на нефт за тръбата и финансирането на проекта. "АМБО преговоря с петролни компании за осигуряване на доставките на каспийски нефт", обясни Николов, но отказа подробности по хода на преговорите. Досега интерес да участват в проекта са проявили "Тексако", "Шеврон", "Амоко", както и германски, и италиански банки. "Чуждестранните банки биха финансирали проектите само ако има дългосрочен договор за доставки на суров петрол на принципа "плащай - вземай", обясниха експерти от Министерството на регионалното развитие.
Според експертите все още съществуват спорни въпроси и по отношение на проекта "Бургас - Александруполис", в който участват България, Русия и Гърция. "Гърция иска да намали разходите си по проекта и настоява да не плаща пристанищни и транзитни такси у нас, което е неприемливо за България", заяви участник в работната група. Гръцката страна настоява и за условието само гръцки танкери да участват в транспортирането на суровия петрол.