Две компании държат пазара на компютърни игри

Две компании държат пазара на компютърни игри

През последните няколко месеца се забелязва значително повишение в продажбите на развлекателен софтуер. Това твърди Ивелин Иванов, маркетинг мениджър на "Пулсар" - компанията, която внася продуктите на няколко световни производители на компютърни игри. Според него нарастването на продажбите се дължи на големия брой компютърни зали, макар че точни данни за този пазар все още няма. Интернет-клубовете са основни потребители на легални копия, законът ги задължава да ползват лицензирани програмни продукти.

Двама са основните играчи на пазара на компютърни игри в България - "Пулсар" и "Майкрософт България", чрез своите дистрибутори "АктСофт" и "Поликомп". Иванов посочва, че това затруднява борбата срещу некоректните софтуерни компании, които произвеждат пиратски продукти. "Проблемът не е само, че се краде оборот, по-важното е, че не се уважава интелектуалната собственост", подчерта Иванов. Той смята, че производителите са склонни да намаляват цените на продуктите само ако съответният пазар реализира разумни продажби и позитивно отношение към интелектуалната собственост. Според него е реално цените на най-търсените заглавия да намалеят с около 30%, като 3-4 заглавия годишно могат да се превеждат на български. За да се случи това, компанията трябва да изпълни някакъв минимум от продажби. "Такъв конкретен пример е играта Half life, която е най-големият хит на пазара в момента", заяви Иванов. Първоначалната й цена е била 77 лв., но заради голямото търсене тя е спаднала до 34 лв.

"Майкрософт" планира да навлезе сериозно в индустрията за развлекателен софтуер, като дори ще разработи и няколко хардуерни устройства, които да направят игрите по-атрактивни. Това обяви пък Боян Бойчев, изпълнителен директор на "АктСофт", дистрибутор на "Майкрософт" за България.

Игрите могат да се разделят основно на няколко вида - конзолни и компютърни. Според работещите в бранша в България потреблението на компютърните игри е много по-голямо, отколкото на конзолните. Няма точна статистика за това, но по преценка на специалистите съотношението конзоли -компютърни игри е 30:70. Една от причините за това е, че устройствата, необходими за ползването на една видеоигра, струват средно 700 долара.

Успехът на компютърните игри идва от преосмислянето на свободното време и от новите концепции, по които компаниите работят. Това все повече се превръща в семейно забавление, възрастовата граница се разширява, като световните статистики сочат, че тя обхваща и 50-годишните.

В световен мащаб развлекателният софтуер е индустрия за милиарди долари. Според наблюдатели този бизнес е надминал по печалба аудио-индустрията, настига видеото и скоро ще се конкурира по печалби с кино-индустрията. Компанията "Електроник артс", която в момента е на първо място по продажба на игри в света, има приходи от около 6.7 млрд. долара за 2001 г.

В България има един производител на компютърни игри. Това е "Хемимонт -Смартком", която наскоро се преструктурира и се раздели на две отделни компании - "Хемимонт" и "Смартком". Играта "Цар", която излезе на пазара преди две години, първоначално беше предназначена за продажба в чужбина. Играта спечели широка популярност и у нас, като от нея са продадени близо 3 хил. копия. Неин издател е компанията "Пулсар". "Хемимонт" разработва втората си игра, която се очаква да излезе на пазара до няколко месеца. Новото заглавие - "Друид кинг", се разработва от две години, по проекта работят около 20 души.