ИТ-дистрибуцията е сред най-печелившите дейности в България
"За последните пет години ръстът в дистрибуторския ИТ-бизнес надвишава значително ръста на брутния вътрешен продукт в страната", смята Людмил Стойчев, управител на CBN. Това са факти, които ясно показват че мениджърите в сегмента са на високо ниво и ИТ-дистрибуцията остава една от най-успешните дейности в България.
От анализаторската компания прогнозират сегментът да има годишен ръст от поне 5 на сто и през тази година (очакваният икономически растеж е 4%).
Двадесет и четири ИТ-дистрибуторски компании в България осигуряват общо над 300 работни места, работят в условията на голяма конкуренция и малки печалби, обясни Стойчев.
Официални представители на чуждите ИТ-компании започнаха масово да упълномощават по три-четири дистрибутори за една и съща продуктова линия, което наруши баланса в развитието и бизнесплановете на половината търговци на информационни технологии, считат от CBN.
Първите десет компании по приход за 2001 г. са: "Акт Софт", "Алфа Линк", "Аргус компютри", "Асбис - България", "Импекс - София", "Компютър 2000", "Мост компютри", "Поликомп", "Солитрон" и "Ен Ти Си Ейчес България".
Търговците на дребно са определили в категорията "Най-добър дистрибутор за 2001 г." компаниите "Асбис - България", "Мост компютри" и "Солитрон".
"Асбис - България" е създадена през 1999 г. като 100% дъщерна на американската компания ASBIS-Enterprises. По-малко от две години бяха необходими на "Асбис" да достигне близо 50% дял от пазара на хардуер в страната, което означава, че всеки втори продаден компютър през 2001 г. в България работи с доставен от фирмата харддиск.
Дилърите одобряват най-много продуктовите линии (например клавиатури, софтеур, принтери и др.), предлагани от "Асбис - България", "Солитрон" и "Кантек".
"Кантек" и IBM - България, са и единствените ИТ-фирми в българския Топ 300 на най-големите компании у нас по обявена печалба за периода 1996 г. -2000 г.
-------------------------------
"Технопро" е новият дистрибутор на принтери и копирни машини на "Тошиба" за България. "Дилърската мрежа ще се запази", обясни Наташа Николова, управляващ директор на новия дистрибутор. "Технопро" заменя "АлфаЛинк", дъщерна компания на "Експресконсулт". Компанията, която ще се грижи за сервизирането на продуктите на "Тошиба" у нас, е "Сервизът". "Това е част от новата стратегия за развитие на корпорацията", обясни Филип ван Аст, регионален мениджър продажби на "Тошиба". "Все повече се налагат дигиталните устройства в продуктовата гама", обясни той. В България компанията държи около 17% пазара на копирни машини и принтери, което я нарежда на трето място след "Канон" и "Ксерокс". Целта на японската корпорация е да заеме второ място за най-купувана марка и 20% пазарен дял.
"Технопро" е създадена през ноември 2001 г., разказа Николова. Нейни собственици са Николай Николов и Любомир Бояджиев, които са бивши собственици на "Експресконсулт" до 2001 г.